Skrevet av Emne: vektmansjetter til løping  (Lest 16009 ganger)

Utlogget johnimon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

vektmansjetter til løping
« : 23. mai 2013, 01:30 »
hei. jeg er ny her så beklager om jeg poster i feil kategori eller noe. men jeg har et spørsmål. eller mer en teori jeg ønsker feedback på egentlig. ok here goes.

jeg vurderer og kjøpe meg såkalte vektmansjetter ( http://www.x-life.no/products/weight-load-vektmansjetter-2-x-25-kg ) for og bruke til løping. jeg så en som brukte det i en animë serie jeg følger med på. du tenker sikkert "tegneserie?? så utrolig teit." og jeg er bittelitt enig. MEN teorien virker fornuftig nok på meg ihvertfall. for la oss si at jeg (som for øyeblikket såvidt klarer og løpe over gata uten og legge meg ned på fortauet i fosterstilling).  hvor var jeg. jo! la oss si at jeg begynner og gå eller jogge eller noe i den duren. og jeg kommer til det punktet at jeg kan jogge en kilometer nonstop (dette virker mye fra der jeg er nå). hvis jeg kan gjøre dette med disse vektene vil det være kjempeenkelt og gjøre det uten vektene. så da vil det bli ekstra trening. eller har jeg glemt en eller annen faktor her?

om dere skjønner? noen tanker? på forhånd takk!  Smiley
my motto is to be stronger than yesterday, if i have to i'll be stronger than half a day ago, even a minute ago!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: vektmansjetter til løping
« #1 : 23. mai 2013, 08:56 »
Jeg tror at å legge på ekstra vekt til løping på flatmark vil føre til veldig stor belastning på leddene. Dessuten så får du bedre løpsteknikk og dermed mer allsidig muskelbruk hvis du isteden øker farten litt. Selv får jeg et fint løpsdriv først ved 12 km/t (5 min per km), løper jeg saktere enn det så blir det mer stabbete.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget johnimon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Sv: vektmansjetter til løping
« #2 : 23. mai 2013, 15:22 »
ah ok. godt poeng  Smiley
my motto is to be stronger than yesterday, if i have to i'll be stronger than half a day ago, even a minute ago!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: vektmansjetter til løping
« #3 : 23. mai 2013, 19:59 »
Intervalltrening anbefales hvis du er i dårlig form eller tung. Det gir mindre volum i kilometer totalt og dermed mindre belastning. Og så blir det mer fart over det enn når folk stabber av gårde i litt over ganghastighet, 7 km/t eller noe sånt.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Esp1H

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: vektmansjetter til løping
« #4 : 30. mai 2013, 15:25 »
Høres ut som det blir BankiMon, istedet....

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: vektmansjetter til løping
« #5 : 30. mai 2013, 15:55 »
Du trenger ikkje finne opp hjulet på nytt, det finnes masse god info om kondistrening og løping!  Wink

Du kan f.eks starte her http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget johnimon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Sv: vektmansjetter til løping
« #6 : 31. mai 2013, 03:56 »
ah. kjempeflott. tusen takk for hjelpen folkens Cheesy
my motto is to be stronger than yesterday, if i have to i'll be stronger than half a day ago, even a minute ago!

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: vektmansjetter til løping
« #7 : 31. mai 2013, 07:32 »
Ok, Dragonball kommer ikke til å skaffe deg mye respekt her inne, selv ome serien er awesome ( i alle fall de 10-15 første albumene)  Grin
Men så: Du er tung og i dårlig form ikke sant? Så hvor smart tror du det er å gjør deg selv enda tyngre, for så å løpe? Auauau... The tendonitis, the tendonitis  Undecided
En ting til: Når man er i dårlig form og skal trene kondisjon blir man bedre av å ha et høyere volum. Intervalltrening, løping med vekt og lignende høyintensitetstrening klarer du ikke å restituere fra fort nok til å kunne trene det ofte nok, og dermed får du svært lite adaption til treningen.
Så, bit i det sure eplet, og gå laaaange turer. Bruk lydbok. Og begynn å tren med vekter, da får du en overraskelse.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: vektmansjetter til løping
« #8 : 31. mai 2013, 09:32 »
Ok, Dragonball kommer ikke til å skaffe deg mye respekt her inne, selv ome serien er awesome ( i alle fall de 10-15 første albumene)  Grin
Men så: Du er tung og i dårlig form ikke sant? Så hvor smart tror du det er å gjør deg selv enda tyngre, for så å løpe? Auauau... The tendonitis, the tendonitis  Undecided
En ting til: Når man er i dårlig form og skal trene kondisjon blir man bedre av å ha et høyere volum. Intervalltrening, løping med vekt og lignende høyintensitetstrening klarer du ikke å restituere fra fort nok til å kunne trene det ofte nok, og dermed får du svært lite adaption til treningen.
Så, bit i det sure eplet, og gå laaaange turer. Bruk lydbok. Og begynn å tren med vekter, da får du en overraskelse.

Ifølge forskning så har intervalltrening meget god effekt på folk på alle nivåer, inkludert hjertepasienter som har tilnærmet null kondisjon. Det der med at man må trene kondisjon rolig og hver eneste dag for å få framgang er en myte. Gå turer for å brenne kalorier kan man gjøre innimellom uansett. Og man må ikke løpe intervaller til man spyr.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: vektmansjetter til løping
« #9 : 31. mai 2013, 11:04 »
Forskning har også vist at intervalltrening har en en meget bratt kurve, men at det deretter er bråstopp. Så man blir ikke i knallform av kun å kjøre intervaller. Får å få et godt grunnlag er det mengdetrening som gjelder. Dvs ofte og lenge. Og siden kroppen ikke kan restituere under store mengder av høy intensitet, er det lav intensitet som gjelder. Dette er en fremgangsmåte som brukes i utholdenhetstrening på høyt nivå, og bl.a olympiatoppen har flere artikler om dette. Det er ikke en myte, det er basert på forskning, teoriene om mekanismene er godt underbygget, og empiri støtter opp forskningen.
Jeg mener selv at det er veldig synd at informasjonen tilgjengelig nå til dags er så forurenset av sensasjonisme og kommersielle interesser at man ikke klarer å skille det sanne fra det usanne. Jeg anbefaler å kun bruke kilder fra konvensjonelle, veletablerte institusjoner som har sterke resurser i form av erfaring og årsverk, feks olympiatoppen.no, eller statens råd for ernæring.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: vektmansjetter til løping
« #10 : 31. mai 2013, 12:20 »
Forskning har også vist at intervalltrening har en en meget bratt kurve, men at det deretter er bråstopp. Så man blir ikke i knallform av kun å kjøre intervaller. Får å få et godt grunnlag er det mengdetrening som gjelder. Dvs ofte og lenge. Og siden kroppen ikke kan restituere under store mengder av høy intensitet, er det lav intensitet som gjelder. Dette er en fremgangsmåte som brukes i utholdenhetstrening på høyt nivå, og bl.a olympiatoppen har flere artikler om dette. Det er ikke en myte, det er basert på forskning, teoriene om mekanismene er godt underbygget, og empiri støtter opp forskningen.
Jeg mener selv at det er veldig synd at informasjonen tilgjengelig nå til dags er så forurenset av sensasjonisme og kommersielle interesser at man ikke klarer å skille det sanne fra det usanne. Jeg anbefaler å kun bruke kilder fra konvensjonelle, veletablerte institusjoner som har sterke resurser i form av erfaring og årsverk, feks olympiatoppen.no, eller statens råd for ernæring.

Styrketrening er jo et greit supplement. Så spørs det hva slags nivå man er på. For en toppidrettsutøver så blir restitusjonstrening med rolig jogg i en time tilsvarende å gå en halv time for en mer ordinær mosjonist. Og mengdetrening må til for å komme på et høyt nivå. Så spørs det om det er det trådstarter har som mål akkurat nå. Stabbejogging i timesvis med 100+ kilo kroppsvekt kan føre til belastningsskader, spesielt over tid.


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: vektmansjetter til løping
« #11 : 31. mai 2013, 14:06 »
Styrketrening er jo et greit supplement. Så spørs det hva slags nivå man er på. For en toppidrettsutøver så blir restitusjonstrening med rolig jogg i en time tilsvarende å gå en halv time for en mer ordinær mosjonist. Og mengdetrening må til for å komme på et høyt nivå. Så spørs det om det er det trådstarter har som mål akkurat nå. Stabbejogging i timesvis med 100+ kilo kroppsvekt kan føre til belastningsskader, spesielt over tid.
Enig i det med stabbejogging, men gåturer,sykling, svømming, terrengturer, whatever funker fint.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: vektmansjetter til løping
« #12 : 31. mai 2013, 14:29 »
Enig i det med stabbejogging, men gåturer,sykling, svømming, terrengturer, whatever funker fint.

Jeg husker 80-tallet da konsensusen var at skulle man ha god kondis så var det å legge ut på rolig langkjøring sånn cirka hver dag og ferdig med det. Per idag så er nok de fleste enige om at man må få litt mer intensitet inn i treningen og da er intervaller et godt verktøy.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: vektmansjetter til løping
« #13 : 31. mai 2013, 16:35 »
Jeg husker 80-tallet da konsensusen var at skulle man ha god kondis så var det å legge ut på rolig langkjøring sånn cirka hver dag og ferdig med det. Per idag så er nok de fleste enige om at man må få litt mer intensitet inn i treningen og da er intervaller et godt verktøy.


Så da kan vi si oss enige om at å manipulere intensitet og volum er viktig i lengden, men at en overvektig og utrent fyr spenner på seg vekter og løper er en dårlig ide?
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: vektmansjetter til løping
« #14 : 31. mai 2013, 16:39 »
Så da kan vi si oss enige om at å manipulere intensitet og volum er viktig i lengden, men at en overvektig og utrent fyr spenner på seg vekter og løper er en dårlig ide?

Det hørtes ut som en fantastisk dårlig ide, utenfor tegneserieverdenen.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!