Skrevet av Emne: For mye fett? osv...  (Lest 1884 ganger)

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
For mye fett? osv...
« : 22. mai 2013, 22:00 »
Hei!

Jeg sliter litt, jeg er veldig glad i Norvegia Ost, som inneholder 28% fett. Mettet fett.

Har spist dette veldig lenge og har fått meg en fettprosent som ligger på 27.2%. Skylder ikke bare på osten, det er flere faktorer her, men klarer ikke slutte med osten!

Jeg drikker også opp mot 1/2 til 1 liter Pepsi Max daglig, her er det mange teorier. Føler meg kanskje litt sulten når jeg drikker det.

Spiser også mye brød, blir jo aldri mett, stor magesekk?

Jeg selv reflekterer over dette, hva er best?

- Kutte ut alt?
- ALT MED MÅTE?
- Lettere produkter?

Jeg vet snart ikke hva jeg skal foreta meg, for det er livsnødvendig. Kanskje ikke Pepsi Maxen da.


..........
Kunne gjerne også tenkt meg å sette opp en matplan, men jeg liker ikke tanken på å telle kalorier. Jeg skal også bygge muskler, det har jo en virkning. Må ikke bli for lite av noe, men heller ikke for mye. I såfall, forslag til matplan?

Utlogget abus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: For mye fett? osv...
« #1 : 22. mai 2013, 22:49 »
Hva annet spiser du i hverdagen?

Ost er godt, men hvor mye du spiser av ting avhenger veldig av smaken. Norvegia er en ganske mild ost, har du prøvd noe som er kraftigere på smak? Kjøp noe fancy og kraftig, kiloprisen er nok noe annet men du klarer ikke så store mengder av gangen heller.

Selvfølgelig er "alt med måte" det riktige svaret, akkurat som tren mer, spis bedre osv. Hvordan ser timeplanen din ut? Hvor god tid har du til å lage mat? Blir du ofte småsulten?

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: For mye fett? osv...
« #2 : 22. mai 2013, 22:52 »
Du har snart samme fettprosent som osten du spiser. Det er jo et artig sammentreff.

Men fra spøk til revolver så kan ost faktisk være veldig avhengighetsdannende, da det inneholder kasein som kan ha en opiat lignende effekt på hjernen, og visstnok små mengder morfin. Ost inneholder forøvrig 80% kasein. Jeg vil anbefale at du kutter ned på ost og brødmaten, da dette metter svært dårlig. Du har nok også redusert insulin sensitivitet som følge av at fettprosenten er litt høy, det kan derfor være effektivt og også redusere karbohydratinntaket totalt sett. Dette kan redusere sultfølelsen.

http://news.discovery.com/human/life/is-cheese-addictive.htm

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: For mye fett? osv...
« #3 : 23. mai 2013, 00:06 »
Det er rom for ost i kostholdet, men det er jo selvfølgelig mengden det er snakk om her som du sier.

100 g norvegia ost som tilsvarer ca 6 skivede osteskiver (ferdig skivet) inneholder ca 350 kcal.

Velger du derimot Synnøve sålett så inneholder den derimot ca 200 kcal, så nesten halvparten.

For å sette ting i perspektiv så inneholder 125 g kyllingfilet, 1/2 boil in bag med basmati ris og en god porsjon broccoli ca 350 kcal Wink

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: For mye fett? osv...
« #4 : 23. mai 2013, 00:59 »
Du kan ikke koble enkelte matprodukter mot din egen fettprosent på den måten. Jeg spiser fete produkter som ost, burgere, ostesmørbrød, nøtter daglig men har allikevel en fettprosent på under 10. Jeg hiver i meg smågodt mens jeg ser tjukkasene gå på pulverdietter.

Fettprosenten din er en funksjon av antall kalorier inn og kalorier forbrent over tid, og faktorer som insulinsensitivitet. Forbrenningen din avhenger av mengde muskelmasse på kroppen og aktivitet.

Mitt råd til deg er å pakk på mye muskelmasse og samtidig holde en lav fettprosent og å være mye i daglig aktivitet. Da kan du spise masse fete produkter og kose deg uten at det i like stor grad lagres som fett. Mye muskelmasse, lav fettprosent og optimal insulinsensivitet tar dog mange år å oppnå. Inntil da kan du godt spise mye ost, så lenge du passer på det totale energiinntaket Smiley
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Sv: For mye fett? osv...
« #5 : 24. mai 2013, 13:44 »
Jeg takker og bukker for alle svar som har vært nyttige for min del. Skjønner godt at jeg ikke kan sammenligne fettprosent på ost og min egen, var ikke det jeg skulle Smiley

Prøver å bevege meg mest mulig, og holder på å bygge muskler. Jeg har veldig anlegg for å legge på meg muskelmasse, så skal nok gå fint. Går etter "alt med måte, ikke for mye fett". Proteiner metter jo.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!