Skrevet av Emne: Plassering av skuldre i mark  (Lest 2590 ganger)

kingkris3

  • Gjest
Plassering av skuldre i mark
« : 09. juni 2013, 18:51 »
Har alltid hørt at skulderbladene skal presses ned og bak under hele løftet, noe jeg finner svært vanskelig med litt vekt på stanga. Hørte av en fyr at man ikke skulle presse skuldrene bak, men dra skulderbladene ned for å aktivere latsa. Kom i dag over dette sitatet av Dave Tate:
Sitat
This is a mistake I made for years. Stand in a deadlift stance and pull your shoulder blades
together. Take a look at where your fingertips are. Now if you let your shoulders relax and
even round forward a little you’ll see your fingertips are much lower. This is why we teach a
rounding of the upper back. First, the bar has to travel a shorter distance. Second, there’s
less stress on the shoulder region. It’ll also help to keep your shoulder blades behind the
bar.

Tolker Dave Tate sitt sitat til at man bare skal la skuldrene henge der det er mest naturlig, noen som har noen inspill på dette?

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Plassering av skuldre i mark
« #1 : 11. juni 2013, 23:43 »
Jeg kan ikke forstå annet enn at det å presse skulderbladene bak og sammen mest er ment for å gi en bedre holdning, kanskje med tanke på at brystet skal opp og frem, som igjen komprimerer ryggen i en mer riktig posisjon?..
Selve skulderbladene har vel ingen vesentlige oppgaver i seg selv..

Jeg har lært at armene skal gjøres så lange som mulig, så jeg senker skuldrene og holder dem lavt under hele løftet.
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!