Skrevet av Emne: Kroppsvekttrening  (Lest 6737 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kroppsvekttrening
« #15 : 11. juni 2013, 15:22 »
L-sit tar definitivt ikke for mye på hoftene. Benhev er jeg med på.

Jeg har mye erfaring fra L-sit i forbindelse med ashtanga yogaen som jeg driver med. Når man der skal skifte fra en sittende posisjon til neste posisjon så løfter man opp i L-sit med strake bein, krysser beina og svinger de tilbake slik at man lander i pushup-posisjon. Slik som dette:
http://www.youtube.com/watch?v=uexJevYTS2M

Det jeg har erfart der er at det i starten er veldig lett å spenne både hoftebøyere og fremsiden av lår når man forsøker å løfte opp, ofte så mye at man får krampe. Jeg tror dette tildels er pga at man ikke klarer å aktivere/koordinere nok de andre musklene som kreves for å få det til, og spesielt hvis man er lite fleksibel i hofter og lår/hamstrings. Når man har trent en del på det så merker man knapt nok at hofter og forside lår aktiveres.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kroppsvekttrening
« #16 : 11. juni 2013, 16:31 »
Knebøy og markløft regnes vel som dynamisk trening av kjernemuskulaturen, siden man har en eksentrisk og konsentrisk(og altså eksplosiv) fase selv om muskulaturen ikke kontrakterer.

Kan hende jeg tar feil, men mener i alle fall Lyle Mcdonald regner det som dynamiske kjerne-øvelser.

Men hoftebøyermuskulaturen brukes knapt i de øvelsene, det blir mest de indre magemusklene, transverse abdominis. Det er viktig å trene hoftebøyerne også, det er mye muskulatur som inngår der.

http://www.exrx.net/Muscles/TransverseAbdominis.html
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kroppsvekttrening
« #17 : 11. juni 2013, 17:18 »
Men hoftebøyermuskulaturen brukes knapt i de øvelsene, det blir mest de indre magemusklene, transverse abdominis. Det er viktig å trene hoftebøyerne også, det er mye muskulatur som inngår der.

http://www.exrx.net/Muscles/TransverseAbdominis.html

Det kan være, men tror hofteleddbøyerne blir inkludert mer enn de tilsynelatende blir biomekanisk, på grunn av bestrålingseffekten ved at muskulaturen rundt strammer seg.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kroppsvekttrening
« #18 : 11. juni 2013, 17:31 »
Det kan være, men tror hofteleddbøyerne blir inkludert mer enn de tilsynelatende blir biomekanisk, på grunn av bestrålingseffekten ved at muskulaturen rundt strammer seg.

Mulig at hoftebøyermuskulatur som sitter inne i mageregionen kan bli involvert indirekte men det sitter også en del muskulatur nedover lårene som hører til samme kategori som neppe blir aktivert på omtrent noen som helst måte gjennom markløft eller knebøy. Så det blir "nesten ikke" uansett.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kroppsvekttrening
« #19 : 11. juni 2013, 17:45 »
Mulig at hoftebøyermuskulatur som sitter inne i mageregionen kan bli involvert indirekte men det sitter også en del muskulatur nedover lårene som hører til samme kategori som neppe blir aktivert på omtrent noen som helst måte gjennom markløft eller knebøy. Så det blir "nesten ikke" uansett.

Ser den.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!