Skrevet av Emne: Dips med vekter VS Benkpress  (Lest 4832 ganger)

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Dips med vekter VS Benkpress
« : 09. juni 2013, 20:37 »
Hei


Jeg lurer enkelt å greit på om det kan ses en sammenheng mellom dips med vekter og benkpress i ren styrke?

Med tanke på at begge er push-øvelser og utføres på samme prinsipp men på ulike måter.

Feks 80kg kroppsvekt + 25kg vekter x10 = 105kg x 10, men hva vil det tilsvare i benkpress?

Evt kan dere skrive hva dere tar i benk og hva dere tar i dips med vekter, kan det finnes en sammenheng?


Grunnen til at jeg gjerne vil sammenligne er at jeg har en skulderskade som gjør at jeg ikke kan trene benk, og benk er jo som alle vet "den ultimate manndomsprøven" så jeg vil gjerne prøve å finne noe tilsvarende.


Takker for svar

Utlogget Hevih

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Dips med vekter VS Benkpress
« #1 : 09. juni 2013, 21:16 »
Er nok en sammenheng der ja. Selv tar jeg 8 dips på 88+60kg og ca. 8x110kg i benk. Skal sies at jeg tar dipsen etter benkpressen dog..

Har tilgode å se folk kjøre skikkelige reps på 100+kg i beltet uansett kroppsevekt.
Ako Rahim er drøy, har tar vell kv+110kg https://www.youtube.com/watch?v=KbLcLDVb_vs
Har tar 175kg i benk forøvrig..
Hadde vært gøy å sett hva styrkeløftere tar i dips.

Utlogget Saerdna

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 83

Sv: Dips med vekter VS Benkpress
« #2 : 09. juni 2013, 22:02 »
Er nok en sammenheng der ja. Selv tar jeg 8 dips på 88+60kg og ca. 8x110kg i benk. Skal sies at jeg tar dipsen etter benkpressen dog..

Har tilgode å se folk kjøre skikkelige reps på 100+kg i beltet uansett kroppsevekt.
Ako Rahim er drøy, har tar vell kv+110kg https://www.youtube.com/watch?v=KbLcLDVb_vs
Har tar 175kg i benk forøvrig..
Hadde vært gøy å sett hva styrkeløftere tar i dips.

Takk for svar! Selv har jeg alltid vært fantastisk dårlig i benkpress så jeg hater å ike vite hvor jeg "ligger" i forhold til resten av kompisene osv. Løfter mer i manualpress enn i benken. Er noen bare ikke bygd for benken? Skal sies jeg aldri har trenet teknik

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Sv: Dips med vekter VS Benkpress
« #3 : 09. juli 2013, 12:12 »
det er mye lettere å ta total vekt i dips med vekter, enn i benkpress..

så hvis en tar 130kg benkpress, og en tar totalt 130kg i dips (med kroppsvekten) så kan det ikke sammenlignes.


men om beggeto sammenligner hva de tar i dips, så selvsagt er det en god styrketest :p

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Sv: Dips med vekter VS Benkpress
« #4 : 09. juli 2013, 12:12 »
Takk for svar! Selv har jeg alltid vært fantastisk dårlig i benkpress så jeg hater å ike vite hvor jeg "ligger" i forhold til resten av kompisene osv. Løfter mer i manualpress enn i benken. Er noen bare ikke bygd for benken? Skal sies jeg aldri har trenet teknik

Noen er ikke bra bygd for benken, men de er som regel bedre bygd for å løfte med manualer etc.. Har lagt merke til at de som ofte er lange og dårlige i benk er ofte god i biceps øvelser, og trekk øvelser.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!