Skrevet av Emne: Hvor mye kcal? STOR mann  (Lest 3067 ganger)

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Hvor mye kcal? STOR mann
« : 15. juni 2013, 18:42 »
Hei har en kompis av meg som nå har fått klar signal for og trene av legen.
Han er 180cm og veier 160-180kg
Han spurte meg om jeg kunne lage trenings program til han og mat program.

Det jeg lurer på er ang mat hvor mye kcal burde han ha i starten? Jeg tenker sånn at vi starter ved en viss kcal så går vi nedover så kroppen venner seg til vekttapet og mat inntaket?
Trenings messig så vil jeg nok få inn 2 styrke dager hvor vi må bruke mest maskiner osv, og cardio dagene 2-3 dager tenkte jeg på gå/sykkle/elipse og slikt. Jeg tenkte også sånn at vi jobber utifra pulsen hans siden han er stor?

Noen forslag?

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #1 : 17. juni 2013, 21:26 »
Ingen som tørr?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #2 : 18. juni 2013, 10:03 »
Mine betraktninger:Du skriver ikke noe om hvor gammel han er, men et sted mellom 4000-5000 kcal kunne være en start over noen dager(ut fra 180 kg). Juster deretter ned 100 kalorier om dagen og ned til 3500 kcal. Med trening 4-5 dager i uken(4-5 timer) trenger han å starte høyt på inntaket, men det kommer an på hans øvrige aktivitetsnivå. Lurt å starte med maskintrening - gjerne en og en øvelse. Når vekten slipper kan han teste ut enkle former for sirkeltrening med 3-6 øvelser etter hverandre. Dette er selvfølgelig avhengig av kondisjonen hans og evt vektreduksjon. Han har nok ganske mye muskelmasse, men mye og tung trening kan være belastende for sener og fester og det er det viktig å ta hensyn til i en startfase. Bra at du støtter opp:)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #3 : 20. juni 2013, 23:26 »
Han veide vist 150kg og er 180cm høy, han er 24 år.

Jeg satt opp portionene ganske høye til han.
Så sa jeg at vi skal gå gradvis ned.
Satt også opp programmet hans opp imot maskin trening som du sier rita:)

Han ville visst trene 3 dager i uka hvor 2 av dem er cardio/kondisjons trening, og den siste er da styrke. 3 dager i uka er vel bedre enn null:)

Men hva slags maks puls ville du anbefalt? Med tanke på at han er stor? Han røyker ikke og har ikke noe hjerte-syktdom. Jeg tenkte på en puls mellom 140-155? Er bare redd for hjertet siden han er stor.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #4 : 21. juni 2013, 00:19 »
Han veide vist 150kg og er 180cm høy, han er 24 år.

Jeg satt opp portionene ganske høye til han.
Så sa jeg at vi skal gå gradvis ned.
Satt også opp programmet hans opp imot maskin trening som du sier rita:)

Han ville visst trene 3 dager i uka hvor 2 av dem er cardio/kondisjons trening, og den siste er da styrke. 3 dager i uka er vel bedre enn null:)

Men hva slags maks puls ville du anbefalt? Med tanke på at han er stor? Han røyker ikke og har ikke noe hjerte-syktdom. Jeg tenkte på en puls mellom 140-155? Er bare redd for hjertet siden han er stor.

Intensjonen din er tydeligvis god og du er sikkert en bra venn, men jeg mener du bør være såpass ærlig med deg selv å innrømme at du ikke er kompetent nok til å trene vennen din. Innleggene dine i denne tråden avslører det.

Det er en del faktorer man bør ta hensyn til når man har med fedmepasienter å gjøre.  Google frem noen kompetente fagfolk. Gjerne en ernæringsfysiolog og en god PT.

Lykke til

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #5 : 21. juni 2013, 22:37 »
Eh var egentlig ikke svaret jeg leter etter men ok?
Når PT er så inkompentente som de er så bruker vi ikke de, når han fikk råd fra erneringsfysiologer til og spise så jævlig mye brød som de sa pluss masse annet vas så kan ikke de hjelpe eller. Så istedet for og skrive ett innlegg som jeg nå måtte bruke tid på og lese samt svare og jeg ikke tjener noe på det så burde du aldri skrive på mine innlegg med dine ukomentente svar.

Takk

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #6 : 24. juni 2013, 13:39 »
Det er et poeng å kontakte fastlegen for å ta noen målinger. Ut fra det kan det lettere vurderes hvilket nivå han skal trene på. Jeg ville ikke lagt pulsen høyere enn 130. En endring i kostholdet er viktig, samt forsiktig trening hvor pulsen holdes på et moderat nivå(ut i fra hans egne forutsetninger).  I stedet for 3 lange økter kan 5 små økter på 15-20 minutter være et start-alternativ. Her gjelder det også å kunne mestre og holde motivasjonen oppe.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget minimaSS

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 853
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 853

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #7 : 24. juni 2013, 19:12 »
Hei Motcha!

Har kameraten din noen tidligere treningserfaring?
Jeg skal ikke legge meg så mye bort i det Rita sier over her, for hun vet tydeligvis hva hun snakker om, men jeg tenkte jeg kunne fortelle litt ut i fra egen erfaring.
Jeg er selv 24 år gammel, men dog 188 cm høy og veide 160kg for 8 mnd siden, nå 124kg.

I forhold til det med kondisjonstrening, så vil jeg tro at det vil være vanskelig å klare å holde pulsen under 130 med hans størrelse.
Jeg personlig ville ikke lagt for mye vekt på det med puls til å begynne med.
Ville først å fremst satt opp et mål på hvor lenge øktene skal vare, om det så er 20,30 eller 40 min med gåing/sykling/whatever.  Så må bare du som makker sørge for at dere legger opp tempoet slik at han kan fullføre f.eks 20 min.
Viktig at du i starten setter opp mål som er oppnåelige for han, slik at han kan få den mestringsfølelsen av å klare målene. Dette vil garantert motivere han Wink

Mål 2013: Fullføre Berlin maraton
Startvekt Nov-2012 : 160kg
Loggbok

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #8 : 24. juni 2013, 19:57 »
Det er veldig populært å disse PT på generlt grunnlag. Det blir feil. Det finnes mange dyktige PT der ute som kan hjelpe med både kosthold, trening og motivasjon.

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #9 : 25. juni 2013, 09:33 »
Det er et poeng å kontakte fastlegen for å ta noen målinger. Ut fra det kan det lettere vurderes hvilket nivå han skal trene på. Jeg ville ikke lagt pulsen høyere enn 130. En endring i kostholdet er viktig, samt forsiktig trening hvor pulsen holdes på et moderat nivå(ut i fra hans egne forutsetninger).  I stedet for 3 lange økter kan 5 små økter på 15-20 minutter være et start-alternativ. Her gjelder det også å kunne mestre og holde motivasjonen oppe.
Tusen takk for ett godt svar igjen rita! Han var hos legen men de kom ikke fram til ett trenings nivå bare at han har god helse og fikk klar signal til og trene. Da tar jeg med meg svarene dine videre:)

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #10 : 25. juni 2013, 09:35 »
Det er veldig populært å disse PT på generlt grunnlag. Det blir feil. Det finnes mange dyktige PT der ute som kan hjelpe med både kosthold, trening og motivasjon.
Ja jeg dro nok setningen min litt langt, er mange kompentente PT der ute men ikke i nærheten av meg:p Rita er fra min by og hu er jo flink men igjen ikke mange PT som har hennes erfaring og er like godt trent. Men igjen denne tråden er ikke for og trashe folk eller diskutere PT Smiley

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #11 : 25. juni 2013, 09:37 »
Hei Motcha!

Har kameraten din noen tidligere treningserfaring?
Jeg skal ikke legge meg så mye bort i det Rita sier over her, for hun vet tydeligvis hva hun snakker om, men jeg tenkte jeg kunne fortelle litt ut i fra egen erfaring.
Jeg er selv 24 år gammel, men dog 188 cm høy og veide 160kg for 8 mnd siden, nå 124kg.

I forhold til det med kondisjonstrening, så vil jeg tro at det vil være vanskelig å klare å holde pulsen under 130 med hans størrelse.
Jeg personlig ville ikke lagt for mye vekt på det med puls til å begynne med.
Ville først å fremst satt opp et mål på hvor lenge øktene skal vare, om det så er 20,30 eller 40 min med gåing/sykling/whatever.  Så må bare du som makker sørge for at dere legger opp tempoet slik at han kan fullføre f.eks 20 min.
Viktig at du i starten setter opp mål som er oppnåelige for han, slik at han kan få den mestringsfølelsen av å klare målene. Dette vil garantert motivere han Wink


Takk for at du delte din erfraring, skal ta med meg dette videre. Er viktig og bli motivert og det og kunne fullføre en trenings økt er også viktig. Jeg dro inn puls fordi det er jo hjerte som blir belastet og da ville jeg bare gjøre det så rolig som mulig, hjertet kommer jo til og dunke ekstra mye i starten og gradvis gå ned:) Og han har ikke tidligere trenings erfaring

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #12 : 25. juni 2013, 10:52 »
Eh var egentlig ikke svaret jeg leter etter men ok?
Når PT er så inkompentente som de er så bruker vi ikke de, når han fikk råd fra erneringsfysiologer til og spise så jævlig mye brød som de sa pluss masse annet vas så kan ikke de hjelpe eller. Så istedet for og skrive ett innlegg som jeg nå måtte bruke tid på og lese samt svare og jeg ikke tjener noe på det så burde du aldri skrive på mine innlegg med dine ukomentente svar.

Takk

Det var vel derfor jeg skrev at dere burde gjøre litt research før dere velger ernæringsfysiolog og PT. Sjekke hvilken kompetanse vedkommende har. Bare ved å lese gjennom innleggene dine så tviler jeg sterkt på at det ikke ar mange PTer som er mer kompetente enn deg. Legg vekk det såra egoet ditt og gjør det som er best for kompisen din.


Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #13 : 25. juni 2013, 22:49 »
Vel nå skal vi vel ikke skryte av din kunnskap eller awf.

Sier som vel kjent etter bildene av deg.

Do you even lift?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Hvor mye kcal? STOR mann
« #14 : 27. juni 2013, 12:41 »
Lykke til - begge to:) Kjør i gang;)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!