Skrevet av Emne: Hjelp til helkroppsprogramøvelser  (Lest 4171 ganger)

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #15 : 08. juli 2013, 11:52 »
De lette øktene er absolutt ikke til å skippe! hvorfor du har lett økt etter tung økt er fordi muskelen og nervesystemet ikke er 100%. dvs at den lette belastningen er nok til at muskelen fortsetter å vokse konstant, du har sikkert hørt at man bør trene hver muskel ihvertfall 3 ganger i uka, og det sier seg selv at man ikke tar 3 tunge økter, klarer du 3 tunge økter med progresjon i uka, er det noe feil med deg:p

og det er mulig å stangnere etterhvert også på feks den tunge økten, la oss si du legger på 5kg hver uke på mandagsøkta, du kjører 5 reps på 120 i benk, klarer du 5 kg mer hver uke tar du plutselig 5 reps på 170 i løpet av 10 uker, og slik fungerer det ikke;) som jeg sa ovenfor, angrip muskelen fra forskjellige vinkler og endre program hver 6-8 uke, spis som en mann og tren hardt, som du også selv sa, du presser deg til failure, dette betyr at nervesystemet bruker lenger tid på å komme til seg selv, unngå å kjør til failure, prøv heller å opprettholde aktiveringen av muskelfiberne og aktiver så mange som mulig, (les om myeoreps)

Og hvile er vesentlig, de fleste byggere hviler for lite, og enda får de gode resultater, men tenk hvor bra dem kunne fått ved bra nok hvile, prøv å lag deg et program hvor du har tung,lett middels dag, så legger du på 5 kg så lenge du klarer, og når du stangnerer så skifter du program;) og tar deg en hvile uke, før du gønner på igjen;) tror det vil funke ganske greit jeg:)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #16 : 08. juli 2013, 19:48 »
Takk Smiley men om jeg kjører 3x12 en dag. 3x8 neste. Så 4x4, skal jeg ikke løfte til failure på noen av dagene?

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #17 : 08. juli 2013, 20:55 »
Takk Smiley men om jeg kjører 3x12 en dag. 3x8 neste. Så 4x4, skal jeg ikke løfte til failure på noen av dagene?

La meg gi deg et eks økt tung økt 4x4, 3x12 lett økt og 3x8 middelstung. Du trenger ikke å kjøre til failure nei, men på de 4x4 bør det være temmelig tungt slik at du får høye mekaniske drag;) for meg ser det ut til at du er ute etter en mix, er du ute etter å bygge mest mulig, kan du sjekke ut Hst programmer og lese om det. men progresjon er mer enn bare å putte på mest mulig vekter for hver uke, tenk basis modellen tung,lett og middels tung økt, og legg på litt hver uke på alle øktene til du stangnerer. Får ikke forklart det noe annerledes;)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #18 : 08. juli 2013, 23:31 »
Okei, boss Smiley men når du sier at jeg ikke skal kjøre til failure, mener du da at jeg skal gi meg før jeg er utmattet? Selvom jeg kunne tatt en rep eller to til?

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #19 : 09. juli 2013, 00:06 »
Okei, boss Smiley men når du sier at jeg ikke skal kjøre til failure, mener du da at jeg skal gi meg før jeg er utmattet? Selvom jeg kunne tatt en rep eller to til?

ja når du merkbart føler ser at en rep går betydelig saktere opp, så ere på tide å legge stanga på hylla. poenget med hypertrofi er ikke å utmatte, men å konstant sette muskelen under stress med korte pauser slik at muskelen ikke har kommet seg før du gunner på med nytt sett;) det kalles metabolsk stress, og løfter du tungt får du mekanisk drag i muskelene, begge disse to er avgjørende for muskelbygging i tillegg til nok prots og kcals!

metabolsk stress= korte pauser
mekanisk drag =  vekter ( jo tyngre vekter, jo større drag)

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #20 : 15. juli 2013, 23:39 »
takk for gode svar Smiley Har nå begynt å kjøre 4x6 på baseøvelsene bøy benk mark. 3 dager i uka, prøver å øke 2,5 kg i uka. kjører ikke til failure lenger, skal se åssen det går. Men hvordan er det med pauser mellom setta? er det viktig om det er 1 min eller 3 min?

Utlogget gerrardo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

  • go hard or go home.
Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #21 : 19. juli 2013, 15:06 »
Bump

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Hjelp til helkroppsprogramøvelser
« #22 : 19. juli 2013, 16:36 »
De lette øktene er absolutt ikke til å skippe! hvorfor du har lett økt etter tung økt er fordi muskelen og nervesystemet ikke er 100%. dvs at den lette belastningen er nok til at muskelen fortsetter å vokse konstant, du har sikkert hørt at man bør trene hver muskel ihvertfall 3 ganger i uka, og det sier seg selv at man ikke tar 3 tunge økter, klarer du 3 tunge økter med progresjon i uka, er det noe feil med deg:p

Og hvile er vesentlig, de fleste byggere hviler for lite, og enda får de gode resultater, men tenk hvor bra dem kunne fått ved bra nok hvile, prøv å lag deg et program hvor du har tung,lett middels dag, så legger du på 5 kg så lenge du klarer, og når du stangnerer så skifter du program;) og tar deg en hvile uke, før du gønner på igjen;) tror det vil funke ganske greit jeg:)

Eg lika desse to avsnitta veldig godt. Veldig bra.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!