Skrevet av Emne: Ossiebuilding:150kg x 18 på side 452 :)  (Lest 682229 ganger)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1350 : 24. januar 2006, 22:16 »
Enig med stiffleg og good morning filosofien. Men kvifor 45 sett på ei økt? Det er jo over grensa til galskap!  woot
Her har vi et bra grunnlag til en bra knebøyøkt,problemet er at jeg kan ikke ha planer for helgen,da jeg mest sans.IKKE er færdi med treningsøkta. Help
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1351 : 24. januar 2006, 23:37 »
Bøy, bøy og mere bøy Cheesy
Ender dette i et styrkeløftstevne?

Hehe.. ikke frist meg til noe sånt dah Grin

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1352 : 24. januar 2006, 23:42 »
Enig med stiffleg og good morning filosofien. Men kvifor 45 sett på ei økt? Det er jo over grensa til galskap!  woot

Egentlig bare for å se hvordan det kjennes ut! Kroppen har uten tvil stor evne til å tåle store totalbelastninger.

Blir nok en en-økts sak, men er for nysgjerrig til å la være å prøve woot

Husk at jeg er såpass svak i bøy at 70-80% fremdeles bare er oppvarming for de fleste her Grin (det er faktisk et viktig poeng skal man se på hvilken totalbelastning dette er for kroppen!)

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1353 : 24. januar 2006, 23:44 »
Her har vi et bra grunnlag til en bra knebøyøkt,problemet er at jeg kan ikke ha planer for helgen,da jeg mest sans.IKKE er færdi med treningsøkta. Help

Dette skal da rekkes på 2,5 timer, trenger ikke så lange pauser på såpass lave vekter Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1354 : 24. januar 2006, 23:46 »
Kan du slette innlegget der jeg skreiv "hei", syns det var litt for fleibede...

Skulle gjerne det, men lar den heller stå.

silentk

  • Gjest
SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1355 : 24. januar 2006, 23:48 »
Det går dessverre ikke an å slette andre innlegg enn sine egne i enhver logg.

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1356 : 25. januar 2006, 00:13 »
70-80% er vel fortsatt samme belastninga for kvar enkelt kropp uansett 200 eller 400 i maks?  Wink Men det er jo berre å gje gass!  buttrock

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1357 : 25. januar 2006, 07:46 »
Nå har ikke jeg helt funnet ut hvorfor, men regner du i korte ordelag kan forklare hva som er ideen med et såpass stort volum du velger å legge deg på ? Jeg ser litt i samme retning selv om dagen, og kunne vært artig å høre hva som er filosofien din bak dette. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget listefyll

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 419
  • Honnør: 245
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 419

  • a.k.a. Mickey Goldmill and Jabba The Hut
SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1358 : 25. januar 2006, 08:22 »
Nå har ikke jeg helt funnet ut hvorfor, men regner du i korte ordelag kan forklare hva som er ideen med et såpass stort volum du velger å legge deg på ? Jeg ser litt i samme retning selv om dagen, og kunne vært artig å høre hva som er filosofien din bak dette. Smiley

Stort volum? Burde ikke du først prøve å komme deg på trening? Om du hadde trent like mye som tenker så hadde du vært stor som et hus.
listefyll returns

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1359 : 25. januar 2006, 11:29 »
70-80% er vel fortsatt samme belastninga for kvar enkelt kropp uansett 200 eller 400 i maks? Wink Men det er jo berre å gje gass! buttrock

Nei, heldigvis ikke;)

Har mann en mann som drar 150 i 1RM i mark kan han dra et maksløft omtrent hver uke. Drar man 400 er det normalt ikke mange ganger pr år man kan løfte opp mot max Smiley

Store forskjeller, men det regner jeg vel med at du å mener Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1360 : 25. januar 2006, 11:37 »
Nå har ikke jeg helt funnet ut hvorfor, men regner du i korte ordelag kan forklare hva som er ideen med et såpass stort volum du velger å legge deg på ? Jeg ser litt i samme retning selv om dagen, og kunne vært artig å høre hva som er filosofien din bak dette. Smiley

Total treningsmengde er som kjent en av de viktigste faktorene for å øke både i styrke og volum. I bøy er jeg såpass latterlig svak at et skyhøyt volum gir liten sjanse for neural-overtrening. Ligger jeg i tillegg et godt stykke unna failure vil nok skaderisikoen være relativt lav.

I tillegg legger jeg om teknikken min, og det er da en kjempefordel å få mange reps gjennom kroppen. kvaliteten på repsa blir bra iogmed at jeg bare tar tre reps. 3000 reps er nevnt flere steder fgor å automatisere en bevegelse Smiley

Skal man ta mye i bøy, må man ta mye i bøy kan jo være et ordtak det er mye i Smiley

Har du noen tanker om dette?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1361 : 25. januar 2006, 12:07 »
Aller først så deler jeg tanken bak at "reell styrke" blir en avgjørende faktor i forhold til hva slags mengde en tåler - det er jo i grunn noe en ser igjen i alt av treningslitteratur, det være seg løping eller løfting av vekter. Dette er i grunn noen av årsaken til at jeg ser på stort volum selv om dagen, nettopp fordi jeg har hatt et forholdsvis langt opphold og vektene vil være lave uansett. Siden avbrekket ikke er trigget av noen skade, så vil det å holde vektene under god kontroll og heller kjøre et bra volum være fordelsmessig i mine øyne - selv om jeg ikke er ute etter utelukkende ren styrke.

Eneste jeg vil være redd for er neural-overtrening, særlig med tanke på at jeg føler det er den formen for overtrening som i grunn er vanskeligst å oppdage. Det er i hvert fall min erfaring. Og hvor mange % av 1RM man faktisk nærmer seg vil vel ha en viss betydning ? Selv om det selvsagt vil være veldig individuelt ut i fra hvor stor denne 1RM faktisk er. Det du mener, slik jeg forstår deg - rett meg om jeg tar feil, er at det er en "viss mengde KG/uke" som vil være den avgjørende faktoren for om man opplever neural-overtrening eller ikke, justert for individuelle forskjeller ?

Forøvrig artig at du nevner dette med 3000 reps for å automatisere en bevegelse. I min lille karriere som lerdueskytter pløyde jeg litt litteratur om det også, og det var også et tall som gikk igjen faktisk - man trengte 3-4000 skudd dersom man hadde gjort noen våpenmessige forandringer før man var automatisert skikkelig igjen. En liten digresjon, men uansett...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1362 : 25. januar 2006, 13:18 »
Ja, er særlig enig med deg i å begynne lavt med et høyt volum nå i starten! Du vil kunne bygge en solid base å bygge videre på, både teknisk og fysisk.

Andre idretter enn oss som trener styrke (uten å trene styrkeløft og vektløfting) er kanskje flinkere til akkurat dette: ha perioder med grunnlagstrening med høyt volum, lav intensitet båder relativ og oppfattet) satt sammen med perioder med høyere intensitet, mer failure osv (feks et DC opplegg)

Når det gjelder neural overtrening forstår jeg det som at viktige faktorer er treningsbakgrunn, total mengde over tid, grad av failuretrening, gjennomsnittelig % av RM, samt såklart individuelle fysiske forskjeller Smiley

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1363 : 25. januar 2006, 18:21 »
Eneste jeg vil være redd for er neural-overtrening, særlig med tanke på at jeg føler det er den formen for overtrening som i grunn er vanskeligst å oppdage.

Noen mener at du kan oppdage neural overtrening ved å bruke en tap-tester som denne:
http://danjohn.org/tester.exe

Man tester hver morgen og hvis scoren går ned tyder det på overtrening.
Om det fungerer vet jeg ikke....

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Ossie: Operasjon bøy
« #1364 : 25. januar 2006, 18:29 »
Noen mener at du kan oppdage neural overtrening ved å bruke en tap-tester som denne:
http://danjohn.org/tester.exe

Man tester hver morgen og hvis scoren går ned tyder det på overtrening.
Om det fungerer vet jeg ikke....

Er endel måter å holde litt kontroll på dette.. Den enkleste og mest anvendelige er nok en Pulsvariasjonstest. Et middel som nok også kommer til å bli brukt mye i treningsplanlegging i årene som kommer Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!