Skrevet av Emne: Grunnen til hvor lange pauser du skal ha i styrketrening!?!  (Lest 2348 ganger)

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Hallo.
I en stund nå, har jeg lurt på en ting. 
Hvorfor har så mange som trener styrketrening på det jeg vil kalle for "moderat"
mosjonist-nivå, (alt for) ofte ingen peiling på hvorfor de skal bruke korte eller lange pauser mellom settene? Huh

Fins det en forklaring på Treningsforum?
Jeg har ikke funnet noe.
Om ikke så har jeg lyst å etterlyse en god artikkel, der det blir forklart hva som gjør at
lange pauser er bra for styrke, og korte pauser blir brukt til bygging...
Også i forhold til eksplosivitet og muskulær utholdenhet

Dette med pausene syns jeg virker som noe som går i arv på mitt lokale treningsenter.
Når en nybegynner spør en erfaren "gymmer", får han som regel spørsmål om hva som er målsetningen med treningen. Deretter et antall minutt pause i forhold til om han vil bli "stor" eller "sterk". Dette funker jo som regel greit.
Men hadde det ikke hatt forutsetning for å fungere bedre om folk hadde skjønt grunnen til det?

Dette ble veldig mye spørsmål men. :Smiley
Håper noen orker å ta debatten.
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Lengre pauser på korte sett og omvendt. Tar du korte pauser på korte sett løfter du mindre og får mindre stimuli sånn sett. Riktignok er melkesyre/metabolsk stimuli også viktig, men den blir betydelig først på lengre sett.

Lyle Mcdonald anbefaler(for bygging) for eksempel 2-3 min pause på sett på 6-8 reps og 1-1.5 min pause på lengre sett.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Lange pauser er for pussies som ikke eier kondis.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!