Skrevet av Emne: kasting av rare ting  (Lest 10243 ganger)

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

kasting av rare ting
« : 22. juli 2013, 00:34 »
har nylig fått en forkjærlighet for å kaste rare ting. Øverst på tronen er melkespannkastet. Noen som veit noe om det her? Da gjerne enkelrotasjon vs dobbelrotasjon, er vanskelig å sammenligne med diskos pga vekta ...
lurer også på om det er noen som er oppdatert på rykter om eventuelle verdensrekorder.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: kasting av rare ting
« #1 : 22. juli 2013, 01:30 »
Eg trur mjølkespannkast er ei so sèrnorsk øving at verdsrekordar ikkje er noterte, men eg meiner å hugse at Flåklypa Tidende ein gong melde at meieriassistent Emanuel Desperados hadde kasta over 168 meter. Ettersom Emanuel er ein gorilla, er nog ikkje rekorden gyldig for menneske.

Eg har ikkje prøvd mjølkespannkast sjølv, men eg har leikt meg litt med å kaste kettlebell (12 kg og 16 kg) med ei hand. Det som verkar logisk, båe for kettlebell og mjølkespann, er å bruke same teknikken som dei brukar i vektkast i highland games, altso ein dobbelrotasjon der du startar med fronten i kastretninga, som her:

http://www.youtube.com/watch?v=NwQvJ56_Fmw

Sjå burt frå han som startar med ryggen i kastretninga, han prøver å bruke teknikken frå sleggje/vektkast i friidrett, og det verkar ikkje når du skal kaste med ei hand.

Elles lukke til, og hald oss oppdaterte!

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: kasting av rare ting
« #2 : 22. juli 2013, 18:36 »
http://www.youtube.com/watch?v=eHclDg4Svss&list=PLKisFHKocaqXXtxqb17G_7N3223Jk8jCF

noen kast fra noen uker tilbake. Har som dere kan se ikke inkludert annet enn innledende rotasjon, men fra nå av dropper jeg kast fra ring sånn at jeg får med sprintrotasjonen også. Ser ut som det er lurt å begrense tida en tilbringer i lufta sjøl, fins det noen driller for det her? lærte den innledende svingen av en kis som kunne litt om mjælkespannkasting (var muligens et tøysemesterskap arrangert av SPUVI) og trur den er verdt å ta vare på. gir bak/foran-svingen et forsøk.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: kasting av rare ting
« #3 : 22. juli 2013, 23:25 »
Den innleiande svingen er god å ha når du skal kaste noko so uhandterleg og lite aerodynamisk som eit mjølkespann, so hald på den.

Det er heilt rett at du ikkje skal flyge so mykje, og ein god drill for å lære det er South African, det skulle vera godt om døme på youtube. Elles bør du sitje litt meir, og pivotere på venstre tåball heilt til du ser i kastretninga. Då skal du føre høgrefoten fram i ei vid, valdsam sving som gjev deg fart inn mot midten av ringen. Ikkje spark frå hardt med venstrefoten, men drag honom snøgt over ringen. Det burde halde deg lågare.
Elles såg eg på kulestøytet ditt. Ikkje ille, men du treng å stemme frå betre med venstre. Prøv nokre støyt utan fotbyte, og fokuser på stemmen.

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: kasting av rare ting
« #4 : 06. august 2013, 14:40 »
takk for innspill, hjelper mye. må prøve å få mekka en video før jeg utvandrer.

South african var guddskitt. Har i det siste øvd en del på kulestøt der jeg står i "power position" (hva det blir på norsk veit jeg ikke) og jeg tramper hardt ned med venstre i innledninga av støtet. er det det du mener med stem?

fant forresten ei vekt på 80 kg, sånn passe nonchalant plassert i blomsterbedet til onkern min. visstnok ei vekt fra en industrivev, forma som en kettlebell. ser at sveitserne har ei idrettsgrein som heter steinstoss, men de tyngste vektene der trur jeg er rundt 40 kg. fins det noen kastidretter med så tunge vekter som 80 kg?

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget FOG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Sv: kasting av rare ting
« #5 : 06. august 2013, 20:58 »
Haha. Elsker tråden din. Jobber med betong og jernbinding, der blir det gjerne litt konkurranse mellom gutta Wink Blandt annet kasting av diverse saker. Husker fra jeg var liten gutt da jeg kunne stå nede ved vannet å kaste stein med kompisene mine i timevis. Morro å se at eldstegutten (4) ser ut til å ha arvet det genet. Han kaster alt som er. Hadde vært jævlig morsomt hvis du hadde slengt ut noen filmer av div. kast Smiley

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: kasting av rare ting
« #6 : 12. august 2013, 15:59 »
takk for innspill, hjelper mye. må prøve å få mekka en video før jeg utvandrer.

South african var guddskitt. Har i det siste øvd en del på kulestøt der jeg står i "power position" (hva det blir på norsk veit jeg ikke) og jeg tramper hardt ned med venstre i innledninga av støtet. er det det du mener med stem?

fant forresten ei vekt på 80 kg, sånn passe nonchalant plassert i blomsterbedet til onkern min. visstnok ei vekt fra en industrivev, forma som en kettlebell. ser at sveitserne har ei idrettsgrein som heter steinstoss, men de tyngste vektene der trur jeg er rundt 40 kg. fins det noen kastidretter med så tunge vekter som 80 kg?

Nei, trur ikkje det. Det tyngste eg har høyrt om er frå Highland Games. Ein stad held dei caber toss med ein stokk på over 70 kg, men eg hugsar ikkje kvar.

Power position kallar me vanlegvis berre "stille" på norsk. Stem er at du sparkar frå og stiver av venstra, slik at du lyftar og dreier mot venstresida di.

Utlogget Paul Kruger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 133

Sv: kasting av rare ting
« #7 : 16. august 2013, 14:22 »
Da jeg var i Tyskland på ferie, hadde de i narbobyen en "avispakke" kasting ( flere aviser buned sammen til en pakke ) Den veide ca 15kg og jeg vant med 8.75m..:-)

Har selv også kastet alt mulig, stein op til 50kg. Likte veldig godt vektkasting med en arm, 7,5kg. Har kastet 28,90m med dem. Verdensrekord er litt over 30m, så det kunne være et mål for neste år...
Benk: 8 x 170 Kg RAW
50 Kraul: 24,6 sec
Tysk mester med 15 kg Stein: 11,95 m
Verdensrekord indoorowing 500m AK 40+ : 1.16,6 min

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: kasting av rare ting
« #8 : 16. august 2013, 14:41 »
har nylig fått en forkjærlighet for å kaste rare ting.

Kanskje du kan prøve å kaste en kroppsbygger. Mye raringer i det miljøet. Du finner nok noen som kan egne seg blant styrkeløftere og vektløftere også.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: kasting av rare ting
« #9 : 24. august 2013, 15:28 »
Haha. Elsker tråden din. Jobber med betong og jernbinding, der blir det gjerne litt konkurranse mellom gutta Wink Blandt annet kasting av diverse saker. Husker fra jeg var liten gutt da jeg kunne stå nede ved vannet å kaste stein med kompisene mine i timevis. Morro å se at eldstegutten (4) ser ut til å ha arvet det genet. Han kaster alt som er. Hadde vært jævlig morsomt hvis du hadde slengt ut noen filmer av div. kast Smiley

jo takk! trur nok det er mange som liker raritetskast i Norge, men birkenbandittene og skiskurkene er så høylytte at en kan få inntrykk av at vi kun er en kondisnasjon. og det stemmer jo ikke. Filmer kommer med lange mellomrom, har mye rart å gjøre for tida Grin

Nei, trur ikkje det. Det tyngste eg har høyrt om er frå Highland Games. Ein stad held dei caber toss med ein stokk på over 70 kg, men eg hugsar ikkje kvar.

Power position kallar me vanlegvis berre "stille" på norsk. Stem er at du sparkar frå og stiver av venstra, slik at du lyftar og dreier mot venstresida di.

gode greier, takk for konsis og forståelig respons!

Da jeg var i Tyskland på ferie, hadde de i narbobyen en "avispakke" kasting ( flere aviser buned sammen til en pakke ) Den veide ca 15kg og jeg vant med 8.75m..:-)

Har selv også kastet alt mulig, stein op til 50kg. Likte veldig godt vektkasting med en arm, 7,5kg. Har kastet 28,90m med dem. Verdensrekord er litt over 30m, så det kunne være et mål for neste år...

artig at du skulle nevne Tyskland! flytter til München i mårra og skal få med meg noen sånne konkurranser. Håper jeg får prøvd meg på Steinheben og kanskje litt Fingerhakeln ved siden av kastinga og løftinga Grin

Veit du hvor jeg burde se for å finne en Leichtathletik-klubb som driver med kast i München? har søkt litt rundt men finner bare klubber for løpere.

Kanskje du kan prøve å kaste en kroppsbygger. Mye raringer i det miljøet. Du finner nok noen som kan egne seg blant styrkeløftere og vektløftere også.

Godt tenkt som alltid. har kasta broren min ved flere anledninger, men han er klatrer og veier ca. 40 kg. skal få feitan opp så jeg får litt lineær progresjon opp til de tjukkeste tjukke.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!