Skrevet av Emne: Den norske smertelindringen......  (Lest 5498 ganger)

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
Den norske smertelindringen......
« : 22. juli 2013, 19:10 »

For noen år siden fikk jeg en skikkelig kink i ryggen under en markløft økt,
resultatet var att jeg måtte gå fra 195-200kg til å slite med stangen på 20 kg.

Etter 10-15 behandlinger hos alt fra Lege, fysioterapeut , kiropraktorer osv osv....
uten å bli helt bra, fant jeg ut at dette gidder jeg ikke å leve lenger med.
Jeg ville opp igjen på trenings nivået jeg var på og mere til.....

Jeg begynte å lese en del om anatomi og særlig fokus på triggerpunkter (muskelknuter)
både ved hjelp av nåler, tøying og statisk trykking for å bli kvitt dem.
Jeg fant fort ut att jeg trenger kanskje ikke kutte ut neste dags knebøy pga av vonde knær eller kutte ut dagens benkpress økt pga av smerter i skuldrene, hvis jeg visste årsakene til smertene og kunne behandle dem.

Pr i dag så løfter jeg tyngre enn noen gang i de fleste øvelsene, selv om jeg må jobbe mye med kroppen så har jeg lært utrolig mye, og man trenger ikke å gå dag etter dag med muskelsmerter.

Er man flink til å aktivisere kroppen, stresser ned og veit hva man skal unngå og eve gjøre hvis smerter oppstår,
så har man kommet langt mot en smerte fri hverdag med mere,bedre og mere effektive treningsrutiner
og en mye bedre livskvalitet.

Jeg hadde en dag besøk av en kamerat som i mange år har slitt med rygg smerter.
Jeg spurte han hvordan det gikk med ryggen???
joda ikke så supert, jeg trenger nå stort sett hjelp hver morgen til å ta på meg sokkene.
Hum....stakkars tenker jeg noe så tungvint, hjelp hver eneste dag av kona til en så essensiell ting som å ta på seg sokkene.
Jeg spurte deretter om hva legen sa om ryggproblemene hans???
tja det var nå ikke så mye å gjøre sa han, det er jo slitasje......

Ja ja....tenkte jeg og sjekket om han hadde en del triggerpunkter i setet og sjekket mobiliteten hans og om det var noe ubalanse og stram muskulatur.
Jeg sjekket piriformis ,Psoas ,Rectus femoris,gluteus medius å minimus og quadratus lumburum.
Ja ja...tenkte meg det ja, sto ikke så bra til....ikke så rart du har vondt i ryggen.
Jeg rådet han deretter til å oppsøke en Naprapat som virkelig kan triggerpunkter og sendte med han en bok om det samt stretching.

Hvor stor hadde helsekøene vært hvis folk hadde tenkt litt lengre enn til legenes forklaring om slitasje i skuldre , rygg og knær.
Og løsningen Kortison smerte lindrende tabletter /kremer og operasjoner???
Jeg sier slett ikke at å bevege seg, stresse ned jobbe med triggerpunkter og tøying er løsningen på alles muskelproblemer/skjelettproblemer, men i de aller fleste tilfeller jaaaaaa......

Det nye trening sitatet burde kanskje være,
No pain more gain:)





No payn no gain
  Sande kk

Utlogget skruffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 417
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 417

Sv: Den norske smertelindringen......
« #1 : 22. juli 2013, 20:09 »
tja, er vel standard lege(u)viten her til lands. eg fekk beskjed i 2003 og holde meg laaaangt unna styrkeløfting. i slutten av januar i år ga eg faen!!  >Cheesy resultat? 50% mindre smerter i kvardagen i ryggen og økt livskvalitet!! men smertestillande må eg fortsatt ta for å ta toppen... framtidig mål håpar eg også å kvitte meg med pilleboksen.

TRENING HJELPER OG MAN BØR UNDER NORMALE OMSTENDIGHETER IKKJE DROPPAST PGA. SMERTER/PLAGER!  :Smiley
1RM-5 RM-10 RM

Knebøy: 125 kg - 112,5 kg - 100 kg
Benkpress: 90 kg - 75 kg - 60 kg
Markløft: 180 kg - 120 kg - 120 kg
Frontpress: 50 kg - 50 kg - 30 kg
Foroverbøyd roing: 72,5 kg - 65 kg - 50 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php/topic,126857.msg1871026.html#msg1871026

MVH
       Skruffy

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
Sv: Den norske smertelindringen......
« #2 : 25. juli 2013, 14:06 »


Kroppen er bygd opp for å brukes Smiley
No payn no gain
  Sande kk

Utlogget Joergen2013

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

Sv: Den norske smertelindringen......
« #3 : 02. desember 2013, 22:29 »
Payn: Enig med deg i det du sier vedrørende muskelknuter / triggerpunkter. Disse kan også adresseres (til en viss grad, hvis de ikke er altfor stramme, da trenger du hjelpe fra fysio eller kiro) på egen hånd. Jeg bruker en skumrulle etter trening for å løse opp i muskler og bløtvev - det funker for meg (som Håvard Bakke sier). For de som er litt usikre på hva muskelknuter/triggerpunkter er så anbefaler jeg følgende artikkel: http://www.vondt.net/vondt-i-musklene-muskelknuter-og-triggerpunkter/

Det er som rehabiliteringstrenings forbildene Liebenson og McGill sier: "Kroppen er til for å brukes RIKTIG."

I rehabiliteringstrening og skadeforebygging blant idrettsutøvere har det blitt mer og mer fokus på det å aktivere muskulære mønstre og lære seg såkalt neurodynamisk stabilisering basert på kinesologi sett i utviklingsstadiene, for deretter å oppnå maksimalt utbytte av treningen uten skadeopphold. Fokuset bør ligge på en gradvis framgang fra MOBILITET -> STABILITET -> STYRKE -> EKSPLOSIV STYRKETRENING & PLYOMETRI (Spesifikk trening i forhold til det du gjør av idrett eller sport). Det er når denne rekkefølgen brytes at vi får skader. Hvis du får vondt i ryggen av styrketrening så gjør du noe feil, kanskje du har glemt noen viktige stabilitetsøvelser eller lignende på veien til der hvor du er nå? Et annet kjent problem er såkalt 'buckling' der man mister den lumbale lordosen i kun et halvt sekund eller lignende grunnet gradvis feilbelastninge eller plutselig overbelastning. Det skal ikke mer enn dette til - og vips så har du fått servert en porsjon med lumbago.

Det jeg foreslår er at folk prøver å tenke litt på den gradvise framgangen. Hvis du til stadig får vonde triggerpunkter og såkalt kompensering i muskulatur - så må du (aller helst i samarbeid med en muskuloskeletal ekspert) finne dine svakheter og jobbe med å eliminere disse. Kun etter at disse er fjernet kan du nå dine optimale mål. Lykke til!

Ps - Så plutselig datoen for dette innlegget. Beklager den, men den sto altså merket som -NY-. Jeg lar innlegget mitt stå, da jeg tror flere her inne kan ha nytte av det.
Perfekt teknikk for chin-up / pull-up: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=128949
Favorittfilm: "The Hobbit - An Unexpected Journey" (http://www.imdb.com/title/tt0903624/)
Favorittbok: "Cognitive Disturbance" (http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=1783061529)
Favorittartist: "Oslo INN" (http://cdon.no/musikk/oslo_inn/slike_dager-13682360)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!