Skrevet av Emne: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.  (Lest 4089 ganger)

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Jeg tror jeg har store sjanser for å få Diabetes, og kanskje jeg allerede har en hjertesykdom. Hvis jeg har en hjertesykdom, kan den trenes vekk? I så fall hvordan?

Og hvilke andre treningsprogrammer kan man følge hvis man har psykiske, mentale, og mer fysiske begrensninger enn andre nybegynnere?

Trenger dere noe mer informasjon for å gi et spesifikt råd for trenings-situasjonen min?

PS: Spiller fotball, men vil trene utenom det, også. Og det er det jeg ønsker å få råd for.
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #1 : 26. juli 2013, 16:01 »
Jeg tror jeg har store sjanser for å få Diabetes, og kanskje jeg allerede har en hjertesykdom. Hvis jeg har en hjertesykdom, kan den trenes vekk? I så fall hvordan?

Og hvilke andre treningsprogrammer kan man følge hvis man har psykiske, mentale, og mer fysiske begrensninger enn andre nybegynnere?

Trenger dere noe mer informasjon for å gi et spesifikt råd for trenings-situasjonen min?

PS: Spiller fotball, men vil trene utenom det, også. Og det er det jeg ønsker å få råd for.

Først og fremst høres det ut som om du trenger en tur til fastlegen din. Ta opp diabetes og hjertesykdom-spørsmålene med ham/henne. Hvis du faktisk har en alvorlig hjertesykdom må du utredes medisinsk før du tar imot noen tips på internett.

Det finnes flere eksempler på folk som har sluttet med diabetesmedisiner etter at de begynte med ordentlig styrketrening (og her mener jeg ikke bicepstrening til du blir blå). Det kan vi jo snakke videre om når du har pratet med legen din og tar med deg resultatene hit.

Dette med psykiske og fysiske begrensninger må du beskrive i mye større detalj før noen kan svare deg på hvordan du bør trene. Det er jo umulig for oss å vite hvordan du har det. Er det snakk om at du er litt deprimert og tar en lykkepille i ny og ne er det jo ikke noe problem, men er du sterkt bipolar eller utagerende på noe vis kan det jo være litt annerledes. Altså, fler detaljer.

Ikke minst, hvordan ønsker du å trene, og hva ønsker du å få ut av det? Bedre kondisjon, bedre styrke, større muskler, etc? Detaljer Smiley
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #2 : 26. juli 2013, 16:34 »
Det kan jo hende at smertene kun er stress, eller at jeg tenker at de er der, og over-analyserer? Kan også være muskler rett ved hjertet som jeg tar feil av? Vil jo bli dumt å dra til legen for å sjekke noe som kanskje ikke er der, og man drar vel obligatorisk til legen 1 gang i året for å nettopp sjekke dette. Med blodprøver og greier?

Så jeg kan ikke trene ''ordentlig'' før jeg vet noe mer om helsesituasjonen min, dokumentert?

Ønsker å få bedre kondis, få bedre former på kroppen, six-pack, høye ambisjoner.
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #3 : 26. juli 2013, 16:47 »
Det kan jo hende at smertene kun er stress, eller at jeg tenker at de er der, og over-analyserer? Kan også være muskler rett ved hjertet som jeg tar feil av? Vil jo bli dumt å dra til legen for å sjekke noe som kanskje ikke er der, og man drar vel obligatorisk til legen 1 gang i året for å nettopp sjekke dette. Med blodprøver og greier?

Så jeg kan ikke trene ''ordentlig'' før jeg vet noe mer om helsesituasjonen min, dokumentert?

Ønsker å få bedre kondis, få bedre former på kroppen, six-pack, høye ambisjoner.

Dersom du er i tvil om disse smertene, og de plager nevneverdig så tar du en tur til fastlegen din.
Det er ikke dumt å dra til legen en gang for mye!

For å trekke meg selv inn så hadde jeg sporadiske "smerter" i brystet ved hjertet i tenårene. Det kom litt sporadisk, men varte ikke lenge i gangen. Min far hadde det samme og ingen av oss har fått påvist noen form for hjertefeil. Som tidligere nevnt så bestiller du en time om du føler ubehag.

Hvor gammel er du, og hvilke psykiske begrensninger snakker vi om? Å løfte jern er en flott måte å bygge psykisk og fysisk styrke på! Dersom du spiller fotball så har du jo utholdenhetstreningen i sjakk. Begynn i det små med baseøvelser så baller det fort på seg Smiley


Edit:
man drar vel obligatorisk til legen 1 gang i året for å nettopp sjekke dette.

Nei, det gjør man ikke. Du må nok ta eget initiativ til et møte med legen.
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #4 : 26. juli 2013, 17:01 »
Det kan jo hende at smertene kun er stress, eller at jeg tenker at de er der, og over-analyserer? Kan også være muskler rett ved hjertet som jeg tar feil av? Vil jo bli dumt å dra til legen for å sjekke noe som kanskje ikke er der, og man drar vel obligatorisk til legen 1 gang i året for å nettopp sjekke dette. Med blodprøver og greier?

Så jeg kan ikke trene ''ordentlig'' før jeg vet noe mer om helsesituasjonen min, dokumentert?

Ønsker å få bedre kondis, få bedre former på kroppen, six-pack, høye ambisjoner.

Klart det kan være stress, du kjenner jo best din egen livssituasjon. Jeg hadde en periode for noen år siden hvor jeg var fryktelig stresset, og det ga utslag via ekstra hjerteslag - skikkelig ekkelt. Jeg dro ikke til legen, så jeg skal ikke sette meg på min høye hest, men det er fryktelig skummelt å gi råd til folk på internett når man ikke kjenner situasjonen deres.

Skal du ha bedre form på kroppen og sixpack handler det jo om å finne seg en slags bodybuilder-rutine du synes er bra, og å ha stålkontroll på kostholdet. Må kanskje ta av endel fett for å få frem magemusklene - det kommer jo litt an på hvordan du ser ut nå.

Mest sannsynlig kan du trene akkurat som du vil, selv om du skulle ha et helseproblem eller to. Trening har dokumentert positiv effekt på humør/psyke, og det er vel de færreste som har såpass store problemer at de ikke kan trene.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #5 : 26. juli 2013, 18:07 »
Dersom du er i tvil om disse smertene, og de plager nevneverdig så tar du en tur til fastlegen din.
Det er ikke dumt å dra til legen en gang for mye!

For å trekke meg selv inn så hadde jeg sporadiske "smerter" i brystet ved hjertet i tenårene. Det kom litt sporadisk, men varte ikke lenge i gangen. Min far hadde det samme og ingen av oss har fått påvist noen form for hjertefeil. Som tidligere nevnt så bestiller du en time om du føler ubehag.

Hvor gammel er du, og hvilke psykiske begrensninger snakker vi om? Å løfte jern er en flott måte å bygge psykisk og fysisk styrke på! Dersom du spiller fotball så har du jo utholdenhetstreningen i sjakk. Begynn i det små med baseøvelser så baller det fort på seg Smiley


Edit:
Nei, det gjør man ikke. Du må nok ta eget initiativ til et møte med legen.

Gikk du eller faren din til legen?

Skal jeg ta utgangspunkt i at det bare er stress?

Merker ingenting når jeg trener fotball.

Og selv om jeg trener fotball, kondisen er dårlig, og jeg gruer meg litt til Norway Cup.
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #6 : 26. juli 2013, 19:54 »
Gikk du eller faren din til legen?

Skal jeg ta utgangspunkt i at det bare er stress?

Merker ingenting når jeg trener fotball.

Og selv om jeg trener fotball, kondisen er dårlig, og jeg gruer meg litt til Norway Cup.

Ingen av oss gikk til legen når dette inntraff, men har sjekket allmennhelsen i etterkant, og alt er tipp topp.
Som sagt så kjente jeg disse smertene, en sjelden gang, i en fase av livet hvor mye skjedde. Jeg vokste i alle retninger og var nok stresset som de fleste tenåringer.

Jeg er ingen lege så jeg skal ikke fortelle deg at du automatisk skal gå ut ifra at det er stress..
Men ettersom du ikke kjenner noe unormalt etter kardiovaskulær trening så er jo dette et godt tegn! Hjertet må jobbe ekstra hardt og slår mange flere slag etter denne type aktivitet.

Vil du ha tydelige magemuskler må fettprosenten være lav. Da er kondisjonstrening kombinert med rent kosthold og magetrening ideelt. 

Husk at du kjenner din egen kropp best, selv om det til tider kan være vanskelig å tolke ulike signaler!
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #7 : 26. juli 2013, 22:26 »
Planlegger å dra til fastlegen en gang for noe andre greier jeg må fikse, det vil ta 30 min... Kan jeg samtidig be han sjekke hjertet ved å ta blodprøver, eller noe slikt? Eller bestiller man en tidsgrense når man bestiller timer hos fastlegen?
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #8 : 26. juli 2013, 22:35 »
Planlegger å dra til fastlegen en gang for noe andre greier jeg må fikse, det vil ta 30 min... Kan jeg samtidig be han sjekke hjertet ved å ta blodprøver, eller noe slikt? Eller bestiller man en tidsgrense når man bestiller timer hos fastlegen?

Det er uproblematisk! Hvis du skal til fastlegen, så nevner du at du ønsker en sjekk av din almenhelse. Da vil han/hun sannsynligvis ta blodprøve, urinprøve samt lytte på lunger, hjerte, sjekke buk etc.

Du kan få sjekket om du har noen allergier eller bare hvordan blodverdiene dine generelt sett er.
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #9 : 26. juli 2013, 23:58 »
Det holder ikke med en enkelt blodprøve. Skal dit nemlig i en annen sammenheng i utgangspunktet, og det tar som sagt 30 min., og det er vel tidsbegrenset?
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #10 : 29. juli 2013, 16:46 »
Og er det ikke forresten slik at ved å teste Allmennhelsen sin, så må du vises fra lege, over til noen eksperter på området du må bestille time hos?
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #11 : 29. juli 2013, 17:24 »
Og er det ikke forresten slik at ved å teste Allmennhelsen sin, så må du vises fra lege, over til noen eksperter på området du må bestille time hos?

Nope, du ringer ganske enkelt fastlegen din og sier du vil ta en rutinekontroll av helsen din, med blodprøver.
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #12 : 29. juli 2013, 22:55 »
Hva annet skjer i tillegg til blodprøven? Det er vel ikke flere stikk i kroppen?
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #13 : 30. juli 2013, 11:13 »
Jeg foreslår du tar en prat med legen. Så får du et godt svar på alle disse spm.
Det vil kun være behov for blodprøve om du ikke ber om å spesifikt få sjekket noe som en ikke får rede på ved en slik test.

Tror du overanalyserer litt.
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Dafuq?

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Hjelp til å trene nok, bare så jeg ikke dør.
« #14 : 03. august 2013, 22:40 »
Tok prat med en lege, og han sa jeg var for gammel nå til at det var medfødt, fordi da ville jeg vel funnet det ut for lengst, eller fått det påvisst? Og for ung til at det er pga. alder. Og veldig få får det i så tidlig alder. Altså hjerte-smertene jeg merker.

Likevel anbefalte han meg å bestille time hos fastlegen min (møtte denne legen i en ''etter-jobb-tilfeldig''-setting.
- Er det det det er?

- Dafuq did i just read?

- KTBFFH! -

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!