Skrevet av Emne: gå opp i vekt  (Lest 7268 ganger)

Utlogget kompi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

gå opp i vekt
« : 08. august 2013, 22:16 »
hei,
er ikke mange ganger man hører/ser dette men jeg vil gå OPP i vekt.

jeg er 21 1/2 år gammel, er tynn, veier ca 65kg å er 197cm høy.
jeg spiser som regel for 2-3 vær gang jeg spiser, middager kan jeg spise for 4-5.
har prøvd lenge å gå opp i vekt men får det ikke til.

hadde et sykehus opphold i august 2012, lå på sykehuset i rundt 2 månder. å veide på det minste 50kg.
det tok lang tid å komme opp til den vekta jeg har nå, den hadde jeg også før sykehus oppholde.

noen som har noen tips?

MvH kompi

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: gå opp i vekt
« #1 : 08. august 2013, 22:30 »
4 liter H-melk hver dag, løfte tunge vekter. Helmelk har mye av alt, både proteiner, karbohydrater og fett, og burde hjelpe deg på vei oppover. Følg med på vekta, og hvis det går "for" fort opp senker du inntaket litt. Går det ikke nok opp legger du inn ekstra melk og en håndfull nøtter til hvert måltid.

Du kan undersøke treningsprogrammet "Starting Strength" for en god innføring - det er der melke-anbefalingen kommer fra. De kaller det "GOMAD" - Gallon Of Milk A Day.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: gå opp i vekt
« #2 : 08. august 2013, 22:35 »
4 liter h-melk per dag kan føre til laktoseintoleranse. Jeg ville ha blandet det ut med laktoseredusert lettmelk.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: gå opp i vekt
« #3 : 08. august 2013, 22:37 »
4 liter h-melk per dag kan føre til laktoseintoleranse. Jeg ville ha blandet det ut med laktoseredusert lettmelk.

Kilde?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: gå opp i vekt
« #4 : 09. august 2013, 00:38 »
Kilde?

Vet ikke. Jeg har lest at folk har forskjellig mengde laktosenedbrytende enzymer i kroppen. Å drikke 4 liter melk en gang er en ting, å drikke det hver dag kan nok skape mageproblemer hos de fleste, spesielt for folk en del over 20 da kroppen gjerne produserer noe mindre av de enzymene da. Det kan godt tenkes at det går bra med 4 liter H-melk per dag men det lønner seg å være oppmerksom på faremomentet. Det er tross alt snakk om 200 gram laktose som skal brytes ned hver dag.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: gå opp i vekt
« #5 : 09. august 2013, 08:07 »
Vet ikke. Jeg har lest at folk har forskjellig mengde laktosenedbrytende enzymer i kroppen. Å drikke 4 liter melk en gang er en ting, å drikke det hver dag kan nok skape mageproblemer hos de fleste, spesielt for folk en del over 20 da kroppen gjerne produserer noe mindre av de enzymene da. Det kan godt tenkes at det går bra med 4 liter H-melk per dag men det lønner seg å være oppmerksom på faremomentet. Det er tross alt snakk om 200 gram laktose som skal brytes ned hver dag.


Laktoseintoleranse har primært tre årsaker:
- Primærlaktoseintoleranse, altså at man ikke produserer/produserer nok laktase som kan bryte ned laktosen i diverse produkter
- Sekundærlaktoseintoleranse, som kan være et resultat av skade på tynntarmen (gjerne på spedbarnsstadiet)
- Medfødt laktoseintoleranse, hvor man rett og slett ikke produserer laktase (og derfor ikke kan ta til seg brystmelk)

Det du har rett i er at voksne gjerne produserer mindre laktase med årene, og derfor i større og mindre grad kan bli laktose"intolerante". Mengden melk du drikker spiller ikke inn i denne prosessen. I Nord-Europa er vi generelt svært laktosetolerante, siden vi historisk sett har hatt dårlig jordbruk og vært avhengige av melk fra dyr for å overleve. Sørover i Europa er toleransen mye lavere, og i Afrika kan man nesten være sikker på at dem man møter er nærmeste laktoseintolerante hele gjengen.

Det finnes såvidt meg bekjent ingen vitenskapelig forskning som støtter opp om teorien at melkeinntak i seg selv kan føre til intoleranse.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: gå opp i vekt
« #6 : 09. august 2013, 10:03 »
Jeg mente det ikke sånn at man blir mer laktoseintolerant av å drikke mye melk enn det man var fra før. Men 4 liter kan være nok til at hvem som helst får mageproblemer. Det er bare 10 ganger så mye som det som er anbefalt. Det pleier å ha noe å si med det meste av det man får i seg.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: gå opp i vekt
« #7 : 09. august 2013, 11:52 »
Jeg mente det ikke sånn at man blir mer laktoseintolerant av å drikke mye melk enn det man var fra før. Men 4 liter kan være nok til at hvem som helst får mageproblemer. Det er bare 10 ganger så mye som det som er anbefalt. Det pleier å ha noe å si med det meste av det man får i seg.

Anbefalt av hvem, og for hvem?
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: gå opp i vekt
« #8 : 09. august 2013, 13:22 »
Rundt en halv liter melk per dag er en ganske vanlig anbefaling fra myndigheter i forskjellige land. Hvis du tror at å drikke 4 kartonger melk hver dag er innenfor det normale så får du bare tro det.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: gå opp i vekt
« #9 : 09. august 2013, 15:01 »
Rundt en halv liter melk per dag er en ganske vanlig anbefaling fra myndigheter i forskjellige land. Hvis du tror at å drikke 4 kartonger melk hver dag er innenfor det normale så får du bare tro det.

Kilder?

Hvis han ikke har problemer med laktoseintoleranse kan han fint drikke 4 liter melk om dagen.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget phamyen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: gå opp i vekt
« #10 : 09. mars 2019, 02:13 »
Thanks for all your information, Website is very nice and informative content
Vex 3

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!