Skrevet av Emne: Trening av lats.  (Lest 4283 ganger)

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Trening av lats.
« : 13. august 2013, 15:29 »
Hei jeg har trent en liten stund og har hatt grei fremgang.
Har trent før, men har aldri oppnådd god mind-muscle kontakt, nå har jeg funnet en måte som funker for meg og jeg får god pump i de musklene jeg trener, unntatt ryggen - da spesielt latsene.
Jeg har lest en drøss av artikler og sett mange videoer og føler jeg gjør standard øvelsene alle anbefaler: nedtrekk med bredt grep, sittende roing, bent over barbell rows osv.
Men jeg får ikke kontakt, jeg har ihvertfall ikke pump i ryggen etter trening...
Gjør jeg noe galt eller er det vanlig at rygg trening ikke medfører samme følelse etter trening som f.eks bryst eller lår?
Jeg trener med en vekt som gjør at jeg akkurat klarer 10-12 reps, kjører 4 øvelser + scruggs og korsrygg tar som oftest fire sett pr. øvelse.
Bør jeg prøve å trene tyngre og med lavere reps eller bør jeg gjøre det motsatte å trene lettere, kjøre høyere reps og fokusere mer på å klemme latsene ned og sammen?

Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Sv: Trening av lats.
« #1 : 13. august 2013, 15:48 »
Hei du, jeg så ikke noe til chins i teksten din, men håper du glemte å skrive det opp, fordi chins er en flott øvelse for latsene! Det er ikke pumpen i seg selv som bygger muskler, så det er ikke en pekepinn på om du bygger eller ikke. Det med kontakt er individuelt, så det er noe du får finne ut selv hvordan du får best pump. Når det gjelder muskelbygging generelt er det et stort mekanisk drag, altså hvor tungt du løfter, varigheten av dette draget og et metabolsk stress, feks varigheten på pauser som avgjør i tillegg til kalorioverskudd med nok proteiner, bare for å nevne noe....

Det spiller da liten rolle om du kjører 10-12 reps dersom pausene er for lange, for lette vekter, eller at teknikken er dårlig. Det du kan gjøre er å øke vektene litt og kjøre 6-8 reps feks, eller kjøre chins med vektskiver i belte og korte pauser.. Dette er ihvertfall noe som har funket for meg.
 Lykke til:)

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Trening av lats.
« #2 : 13. august 2013, 16:13 »
Chins gjør jeg ikke fordi:
A. Jeg er ikke sterk nok
B. Det gjør vannvittig vond i skuldrene mine hvis jeg prøver.

Utlogget wazap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Sv: Trening av lats.
« #3 : 13. august 2013, 19:23 »
prøv å start ryggtreninga med ''straight arm pulldowns''... tror det kommer til å funke ;)2-3 sett av 10-15 reps, så kommer du til å kjenne det i lats'a
http://www.youtube.com/watch?v=wcVDItawocI


Utlogget Lex Luger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 205

  • Rome wrecker
Sv: Trening av lats.
« #4 : 13. august 2013, 20:38 »
Chins gjør jeg ikke fordi:
A. Jeg er ikke sterk nok
B. Det gjør vannvittig vond i skuldrene mine hvis jeg prøver.

tren chins med strikk:) også er det mange varianter, om alt gjør vondt, får du fortsette med nedtrekken og legge på mer vekter..

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: Trening av lats.
« #5 : 21. august 2013, 12:26 »
Slet lenge med at jeg ikke kjente at latsa jobbet i øvelser som nedtrekk og ro-øvelser.

Løsningen her kan være ganske enkel. Kanskje du har feil teknikk på nedtrekk/roing? Selv gjorde jeg samme feilen i mange år. En viktig ting å tenke på er når du er i en utstrekt posisjon i nedtrekk er å trekke skuldrene ned og sammen for så å dra ned stanga. Når teknikken er innøvd skjer dette automatisk. Husk å stramme magen og løfte ned stangen slik at albuene peker i samme retning som overkroppen. Om du ikke gjør dette allerede så prøv det, du vil isåfall kjenne at latsa jobber knallhardt Smiley Gi meg gjerne en tilbakemelding!
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Utlogget madsis44

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

Sv: Trening av lats.
« #6 : 21. august 2013, 18:53 »
Chins gjør jeg ikke fordi:
A. Jeg er ikke sterk nok
B. Det gjør vannvittig vond i skuldrene mine hvis jeg prøver.

Prøv å still deg oppå noe slik at haken din er over stangen i startposisjon. Bruk 30 sekunder på å senke deg rolig ned. Gjør dette 4 ganger, to ganger i uka! Funket utrolig bra på meg, da jeg selv ikke klarte noen chins!
"I have no fear of fainting. I do squats until I fall over and pass out. So what? It’s not going to kill me. I wake up five minutes later and I’m OK. A lot of other athletes are afraid of this. So they don’t pass out. They don’t go on."

Bøy: 180kg@1x1
Benk: 145kg@1x1
Mark: 250kg@1x1

96mod, 26 år.

Utlogget steintrollet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Trening av lats.
« #7 : 22. august 2013, 22:57 »
Sleit lenge med kontakt i lats eg også. Løste problemet ved å gå ned på vekter slik at man lettere greier å kjenne at man bruker riktig muskulatur.

Deretter fokuserte eg på å dra med albuane. Ved å fokusere på at albuane skal drive bevegelsen framfor hender så merka eg lettere at eg greidde å aktivere ryggen i staden for armer osv.

Såg også på videoer av tidligere MR.Olympia Dorian Yates at han anbefalte å ha litt svai i korsrygg ved øvelser for lats i tillegg til at man burde bruke smalere grep i nedtrekk for bedre kontakt i rygg.

Håper tipsa hjelper:D Lykke til.
Dama digger muskler, så eg trener;)

Skal ha 120-130 kg i benken, 180 i mark og 120 i knebøy i år

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Trening av lats.
« #8 : 23. august 2013, 01:06 »
Sleit lenge med kontakt i lats eg også. Løste problemet ved å gå ned på vekter slik at man lettere greier å kjenne at man bruker riktig muskulatur.

Deretter fokuserte eg på å dra med albuane. Ved å fokusere på at albuane skal drive bevegelsen framfor hender så merka eg lettere at eg greidde å aktivere ryggen i staden for armer osv.

Såg også på videoer av tidligere MR.Olympia Dorian Yates at han anbefalte å ha litt svai i korsrygg ved øvelser for lats i tillegg til at man burde bruke smalere grep i nedtrekk for bedre kontakt i rygg.

Håper tipsa hjelper:D Lykke til.

Hei og takk skal du ha Smiley
etter noen ukers prøving og feiling, så har jeg kommet frem til det samme, forholdsvis lette vekter og høyere reps, kombinert med det å skvise skikkelig i bunn av hver rep ser ut til å fungere bra.
Øvelser i kabeltrekk ser ut til å kunne kontrolleres bedre enn frivekter, men jeg har også gjort varianter av fremoverbøyd roing, enten med EZ stang og omvendt grep eller med manualer.
Den øvelsen jeg kjenner best er en variant av lat pushdowns, men med rep og at man trekker ned og bakover, den kjenner ihvertfall jeg bra!
Klassikere som chins leser jeg bare mer og mer negativt om. Sikkert fint for vidrekommende, men ikke for nybegynnere.
Nedtrekk med stang som gjør at du kan ha håndflatene mot hverandre, istedenfor positivt eller negativt grep ser også ut til å fungere langt bedre enn vanlig bredt nedtrekk.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!