Skrevet av Emne: Kardio eller styrke?  (Lest 27015 ganger)

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #30 : 01. september 2013, 21:25 »
Forstår ikke helt hva du mener? Om du har vedlikehold på 3000 kcal så er det bedre å spise 2500 kcal og ikke ha noe kardio, enn å f.eks spise 2800 kcal og ha en kardiøkt om dagen. Smiley

OK da har du gitt meg et eksempel. Hvis du var han fyren med diett på 2500kcal eller 2800kcal: Hadde du da gått noen fler gåturer eller hadde du minsket på kaloriene?

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Kardio eller styrke?
« #31 : 01. september 2013, 21:30 »
Kansje bruke litt mer tid på å hjelpe trådstarter og heller diskutere på pm eller en egen tråd?

Først, om du er 70kg og ikke raser ned i vekt, spiser du garantert mer enn 1300kcal. Du trenger +\- 2000kcal(kommer ann på aktivitet) for å opprettholde den vekten. Tipper du gjør som de fleste, ikke teller med alt du spiser eller har dager i uken der du inntar ett betydelig overskudd som gjør snittet høyere. Når det er sagt virker 1300kcal overdrevent og vil medføre unødvendig mye muskeltap som igjen senker kroppens forbruk og gjør at du enklere legger på deg etter avsluttet diett.
Forvent heller ikke store forandringer på få uker, alle gode ting tar tid.

Når det kommer til trening så burde du trene både styrke og utholdenhet dersom du ikke har ett veldig konkret mål om max styrke eller max kondisjon. Men kan gjerne trene det hver for seg, om du syns det blir for mye på en gang. Løping samme dag som knebøy kan gjerne være en utfordring, men kondisjontrening samme dag som overkroppstrening klarer du fint.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #32 : 01. september 2013, 21:34 »
Hører ikke fra trådstarter, har gitt svar..

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #33 : 01. september 2013, 21:34 »
OK da har du gitt meg et eksempel. Hvis du var han fyren med diett på 2500kcal eller 2800kcal: Hadde du da gått noen fler gåturer eller hadde du minsket på kaloriene?

Jeg hadde minsket kaloriene, til tross for at jeg synes kardio er gøy og motiverende. Det tærer mer på muskelmassen, og man vil oppnå bedre resultat av å kutte i kcal. Det skal sies at noen få gåturer skader jo ikke, når jeg sier kardio tenker jeg mer på intensiv kardio på sykkelen Smiley

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #34 : 01. september 2013, 21:37 »
Hvem snakker om intensiv kardio? Jeg snakker om gåturer jeg  biggrin

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Kardio eller styrke?
« #35 : 01. september 2013, 21:37 »
Forstår ikke helt hva du mener? Om du har vedlikehold på 3000 kcal så er det bedre å spise 2500 kcal og ikke ha noe kardio, enn å f.eks spise 2800 kcal og ha en kardiøkt om dagen. Smiley

Bedre for hva? Om du bruker 300kcal ekstra hver dag på kardio vil underskuddet bli det samme og du får samtidig inn trening av den viktigeste muskelen i kroppen. Så fra ett helsemessig synspunkt mener jeg du tar feil, om du bare fokuserer på muskelmasse er kansje saken en annen, men husk at ikke alle har samme mål.

Ville gjerne lagt underskuddet til 3-500kcal etter hvor mye kardio det blir. (ikke alltid realistisk å orke kardio hver dag på diett)
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #36 : 01. september 2013, 21:39 »
You just walked right in! Right on time!

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #37 : 01. september 2013, 22:40 »
Hvem snakker om intensiv kardio? Jeg snakker om gåturer jeg  biggrin

Gåturer er jo bare bra, der hadde ikke jeg bekymret meg så mye for tap av muskelmasse Smiley

Bedre for hva? Om du bruker 300kcal ekstra hver dag på kardio vil underskuddet bli det samme og du får samtidig inn trening av den viktigeste muskelen i kroppen. Så fra ett helsemessig synspunkt mener jeg du tar feil, om du bare fokuserer på muskelmasse er kansje saken en annen, men husk at ikke alle har samme mål.

Ville gjerne lagt underskuddet til 3-500kcal etter hvor mye kardio det blir. (ikke alltid realistisk å orke kardio hver dag på diett)

Jeg snakker helt og holdent bare om å beholde mest mulig muskelmasse, ja. For mosjonister som vil slanke seg er saken selfølgelig en annen.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Kardio eller styrke?
« #38 : 02. september 2013, 09:29 »
Selve ordet “kardio” kommer fra Gresk, og betyr hjerte. Treningen kan være hva som helst feks gåing, løping, svømming, dansing og mye mer.

Per definisjon er 30 minutt løping kardio, så her tar du grundig feil.



Han snakket om å gjøre noe som brente "ca 100 kalorier"

For meg så er det oppvarming. Jeg driter i hva du og Aristoteles kaller det. Jeg er bøsere enn dere begge, til sammen.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Kardio eller styrke?
« #39 : 02. september 2013, 09:34 »
Forstår ikke helt hva du mener? Om du har vedlikehold på 3000 kcal så er det bedre å spise 2500 kcal og ikke ha noe kardio, enn å f.eks spise 2800 kcal og ha en kardiøkt om dagen. Smiley

Kanskje, for å bevare muskler. Men dette er en jente som sikkert ønsker strammere og mer definert kropp. Løping har veldig mange andre fordeler som f,eks. bøge Fagerli ikke legger til grunn når han snakker om at det er "helt unødvendig"

Mange slike råd er myntet på byggere som kommer til å rase ned i vekt på deff ved vanlig vekttrening- for veldig mange er det nødvendig med kardio. Sammen med noe mer mat slik at forbrenningen holder seg oppe og kroppen ikke går i sparemodus.

Løping er uansett så bra at jeg synes alle burde gjøre det!
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Kardio eller styrke?
« #40 : 02. september 2013, 09:44 »


Løping er uansett så bra at jeg synes alle burde gjøre det!

Dette kan tildels debateres.

Jeg var en stor tilhenger av løping helt til jeg tippa 100 kg, klarer fortsatt fint å gjennomføre det men når jeg gjør det føles det som en unødvendig belastning på kroppen.

Kan heller modifisere utsagnet ditt til å si at kardio er så bra at alle burde gjøre det.  Selv kjører jeg heller ellyptical eller svømming enn løping.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Kardio eller styrke?
« #41 : 02. september 2013, 12:53 »
Dette kan tildels debateres.

Jeg var en stor tilhenger av løping helt til jeg tippa 100 kg, klarer fortsatt fint å gjennomføre det men når jeg gjør det føles det som en unødvendig belastning på kroppen.

Kan heller modifisere utsagnet ditt til å si at kardio er så bra at alle burde gjøre det.  Selv kjører jeg heller ellyptical eller svømming enn løping.

Klart, det er tungt å løpe når du er smellfeit.

Svømming og roing er knallbra alternativer. Løping kan gå utover knær og også rygg - vil ikke anbefale noen å løpe oftere enn 3 ganger i uka, så det er sagt.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #42 : 02. september 2013, 17:08 »
Han snakket om å gjøre noe som brente "ca 100 kalorier"

For meg så er det oppvarming. Jeg driter i hva du og Aristoteles kaller det. Jeg er bøsere enn dere begge, til sammen.

Jeg er 123kg og 163cm høy. Bicepsen min måler 53.5cm kald, og jeg benker 205kg. Gjerne last opp bilder av deg selv som viser at du er "bøsere" enn meg. Har fått ett inntrykk av at du ikke doper deg, og da er det teoretisk sett umulig at du har oppnådd noe i nærheten av hva jeg har oppnådd. Setter pengene mine på at du er like tynn og liten som de fleste mosjonister.

Kanskje, for å bevare muskler. Men dette er en jente som sikkert ønsker strammere og mer definert kropp. Løping har veldig mange andre fordeler som f,eks. bøge Fagerli ikke legger til grunn når han snakker om at det er "helt unødvendig"

Mange slike råd er myntet på byggere som kommer til å rase ned i vekt på deff ved vanlig vekttrening- for veldig mange er det nødvendig med kardio. Sammen med noe mer mat slik at forbrenningen holder seg oppe og kroppen ikke går i sparemodus.

Løping er uansett så bra at jeg synes alle burde gjøre det!

Nei, kardio er ikke nødvendig for å gå ned i fettprosent. Det kan ha helsemessige fordeler, men også ulemper som f.eks større tap av muskelmasse. Om TS vil ha strammere og mer definert kropp er nedkutting av kcal ett bedre alternativ.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Kardio eller styrke?
« #43 : 02. september 2013, 22:04 »
Jeg er 123kg og 163cm høy. Bicepsen min måler 53.5cm kald, og jeg benker 205kg. Gjerne last opp bilder av deg selv som viser at du er "bøsere" enn meg. Har fått ett inntrykk av at du ikke doper deg, og da er det teoretisk sett umulig at du har oppnådd noe i nærheten av hva jeg har oppnådd. Setter pengene mine på at du er like tynn og liten som de fleste mosjonister.


Så det du sier er at du er en dverg på steroider?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #44 : 02. september 2013, 22:57 »

Så det du sier er at du er en dverg på steroider?

Per definisjon så er ikke man en dverg når man er 163cm. Isåfall hadde jo flertalet av kvinner vært dverger.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!