Skrevet av Emne: Kardio eller styrke?  (Lest 26995 ganger)

Utlogget Lulu88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

Kardio eller styrke?
« : 29. august 2013, 21:13 »
Hei:)

Da har jeg kommet meg inn på treningsforumet også! Jeg trenger litt hjelp med å komme igang igjen med trening og kosthold. Jeg har alltid trent jevnlig fram til for 2 år siden. Har reist et år og er nettopp begynt på 2.året på høyskolen. De siste to årene har treningen vært ganske dårlig, og det merkes på kroppen. Har aldri trent etter et spesielt program, kun gruppetimer og litt egen trening i styrkerommet. Jeg vil gjerne gå ned de 10kg jeg har lagt på meg, og få strammet opp kroppen igjen.. problemet er bare at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne.

De siste ukene har jeg trent mest i styrkerommet. Her har jeg først trent kardio og deretter 30-45 minutter stryke. Her har jeg ikke fulgte noe fast program. Prøver å holde kostholdet sunt. Kylling, fisk og grønnsaker. Alikvel synes jeg ikke jeg ser noe forskjell..
Burde jeg trene mer styrke, eller kardio? Vansklig å vite hvor jeg skal ha fokuset for å få en sunnere og strammere kropp.

Takker for alle svar Smiley

Lulu

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #1 : 29. august 2013, 21:33 »
Hvor mye veier du nå? Utfra profilen din er du kvinne, stemmer det? Hvor mange kalorier får du i deg hver dag, og hvordan er de fordelt på protein, karbohydrat og fett? Skal du raskt ned i vekt, eller kan du bruke litt tid på det?

Ikke gjør kardio før du trener styrke. Enten kan du ta det etterpå, eller så gjør du det på de dagene du ikke trener styrke. Antakelig har du alt å vinne på å trene for å bli sterkere. Denne typen trening drar også med seg litt kardio-fordeler. Jeg anbefaler at du fokuserer på styrketreningen (3 dager i uka er fint), og legger inn 2 kardiodager i uka. Høyintensitetskardio i 25 minutter fremfor å sitte og sykle i 3 timer.

Mandag: Knebøy, benkpress - 5 repetisjoner over 5 sett
Tirsdag: Kardio
Onsdag: Markløft (3x5), skulderpress (5x5)
Torsdag: Kardio
Fredag: Samme som mandag.

Hver uke kan du øke vektene 5 kilo på knebøy og markløft, og 2.5kg på benkpress og skulderpress. Hvor du starter avhenger av hvor sterk du er nå, men start heller konservativt enn å gå på veggen i uke 2. Spis godt med sunn mat. Høyt på protein, middels på karbohydrat, lavt på fett. Det tror jeg kommer til å gi deg de resultatene du ønsker, så lenge du passer kostholdet og gir alt på styrketreningen. Hvis du trenger å hvile lar du heller kardioen gå ut døra en dag, enn å skippe en styrketrening.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #2 : 29. august 2013, 22:52 »
Hvorfor ikke kardio før styrke?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #3 : 30. august 2013, 08:08 »
Hvorfor ikke kardio før styrke?

I all hovedsak fordi det blir enda tyngre enn det behøver å være å kjøre knebøy Smiley Gjør man det i omvendt rekkefølge garanterer man at man klarer knebøyøkta for dagen, og får inn så mye kardio som man "orker" etterpå.

Det står såvidt nevnt litt her, i en gammel artikkel av Mark Rippetoe.

Sitat
At the end of 5 to 6 months of basic strength development and the attainment of the required strength standard, the emphasis would shift to a maintenance strength program combined with some intelligently programmed conditioning.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/conditioning_is_a_sham;jsessionid=88F63104272A6C17DDA92369EAF05BA7-mcd01.hydra
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #4 : 30. august 2013, 12:38 »
Så kardio ikke før styrke, for da mister jeg styrke sier du. OK ja hvis man har kardio på rundt en time ja. Men det er flere veier til Rom og det gjelder hva man har spist før... Det er mange forslag og råd når det gjelder det ene og andre, men faktisk så må man finne noe som fungerer for nettopp deg. Tren kardio før styrke hvis man vil, men hvis det så hold det til under en halvtime og da 100kcal forbrukt maksimum...  Det er da noe som man kan være enig i at ville være greit for de fleste vel? biggrin

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Kardio eller styrke?
« #5 : 30. august 2013, 12:53 »
Så kardio ikke før styrke, for da mister jeg styrke sier du. OK ja hvis man har kardio på rundt en time ja. Men det er flere veier til Rom og det gjelder hva man har spist før... Det er mange forslag og råd når det gjelder det ene og andre, men faktisk så må man finne noe som fungerer for nettopp deg. Tren kardio før styrke hvis man vil, men hvis det så hold det til under en halvtime og da 100kcal forbrukt maksimum...  Det er da noe som man kan være enig i at ville være greit for de fleste vel? biggrin

Det du snakker om er oppvarming, og er noe helt annet enn å trene kardio.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #6 : 30. august 2013, 12:57 »
Det du snakker om er oppvarming, og er noe helt annet enn å trene kardio.

Så kardio er ikke oppvarming? Er kardio en gåtur eller?

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #7 : 30. august 2013, 13:01 »
Det du snakker om er oppvarming, og er noe helt annet enn å trene kardio.

Enig med fleksnes her. Maks 100 kalorier på 30 minutter, det er oppvarming. Og det er ikke dumt å gjøre før du trener styrke Smiley
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #8 : 30. august 2013, 13:08 »
Enig med fleksnes her. Maks 100 kalorier på 30 minutter, det er oppvarming. Og det er ikke dumt å gjøre før du trener styrke Smiley

Ok så det er oppvarming. Newsflash to you two! Ja da er det jo greit at det finnes kardio økter på mindre enn 30 minutter også da...

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #9 : 30. august 2013, 13:14 »
Ok så det er oppvarming. Newsflash to you two! Ja da er det jo greit at det finnes kardio økter på mindre enn 30 minutter også da...

Ja,  det gjør det jo, og det er jo kjempeflott for folk som synes det er kjedelig å holde det gående på sykkel eller tredemølle i halvannen time Smiley
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #10 : 30. august 2013, 13:18 »
Ja,  det gjør det jo, og det er jo kjempeflott for folk som synes det er kjedelig å holde det gående på sykkel eller tredemølle i halvannen time Smiley

Men her er det nok litt mer og hente enn bare bare... Menneskene finner interessante måter å få ting til å fungere, men det er jo en kardio økt!

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #11 : 30. august 2013, 13:26 »
Men her er det nok litt mer og hente enn bare bare... Menneskene finner interessante måter å få ting til å fungere, men det er jo en kardio økt!

Helt enig. Det eneste som er ment med rådet om å ta kardio etter styrketrening, eller på en annen dag, er simpelthen at å kjøre tunge knebøy etter 1 1/2 time på tredemølle kan ha sine helt egne utfordringer Smiley

Etterhvert finner vel de fleste noe som de synes fungerer bra, men som fersking kan det være fort gjort å gjøre noen småfeil som kan påvirke både motivasjon og fremgang negativt. Det vet jeg av bitter erfaring!
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #12 : 30. august 2013, 13:44 »
Hvis man går en gåtur før styrke, så er det vel greit å holde seg maximum 30 min. Folk har forskjellige mål, noen går etter å bli sterkere og trenger all kraft de har til vekt treningen. Mens andre er bare ute etter å gå ned i fett%. Ja en lang gåtur er da greit, det er en vei mot sitt mål det også. Men det jeg prater om det fungerer bra, for man mister ikke mye styrke og man kan likevel få mindre fett%. Men det er litt opp på hva man selv vil.

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #13 : 30. august 2013, 13:48 »
Nok en gang helt enig med deg. Jeg definerte kanskje "kardio" for dårlig - det jeg tenkte på i originalposten min var intense kondisjonsøkter før styrketrening.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #14 : 30. august 2013, 13:54 »
Intensive kondisjons økter eller rolig gåturer er jo samme greia det eller? Er det ikke kardio begge to? Intensive kondisjonsøkter før styrke er nok opp til hva man har spist, men det går ann det også. Da er det vel greit å holde seg til mindre tid enn 30 min.  biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!