Skrevet av Emne: Kardio eller styrke?  (Lest 26997 ganger)

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #15 : 30. august 2013, 14:06 »
Intensive kondisjons økter eller rolig gåturer er jo samme greia det eller? Er det ikke kardio begge to? Intensive kondisjonsøkter før styrke er nok opp til hva man har spist, men det går ann det også. Da er det vel greit å holde seg til mindre tid enn 30 min.  biggrin

Da er det jo bare å teste - kjør en hard kondisjonsøkt på 30 minutter, og så kjører du 5 sett med knebøy på 5 kilo mer enn du kjørte sist gang du gjorde det. Lykke til! Cheesy
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Kardio eller styrke?
« #16 : 30. august 2013, 14:27 »
Newsflash to you two!

Du mener du har gitt meg et "newsflash" i denne tråden? Please enlighten me.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #17 : 30. august 2013, 15:14 »
Det du snakker om er oppvarming, og er noe helt annet enn å trene kardio.

Selve ordet “kardio” kommer fra Gresk, og betyr hjerte. Treningen kan være hva som helst feks gåing, løping, svømming, dansing og mye mer.

Per definisjon er 30 minutt løping kardio, så her tar du grundig feil.


Utlogget Lulu88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

Sv: Kardio eller styrke?
« #18 : 30. august 2013, 17:44 »
Hvor mye veier du nå? Utfra profilen din er du kvinne, stemmer det? Hvor mange kalorier får du i deg hver dag, og hvordan er de fordelt på protein, karbohydrat og fett? Skal du raskt ned i vekt, eller kan du bruke litt tid på det?

Ikke gjør kardio før du trener styrke. Enten kan du ta det etterpå, eller så gjør du det på de dagene du ikke trener styrke. Antakelig har du alt å vinne på å trene for å bli sterkere. Denne typen trening drar også med seg litt kardio-fordeler. Jeg anbefaler at du fokuserer på styrketreningen (3 dager i uka er fint), og legger inn 2 kardiodager i uka. Høyintensitetskardio i 25 minutter fremfor å sitte og sykle i 3 timer.

Mandag: Knebøy, benkpress - 5 repetisjoner over 5 sett
Tirsdag: Kardio
Onsdag: Markløft (3x5), skulderpress (5x5)
Torsdag: Kardio
Fredag: Samme som mandag.

Hver uke kan du øke vektene 5 kilo på knebøy og markløft, og 2.5kg på benkpress og skulderpress. Hvor du starter avhenger av hvor sterk du er nå, men start heller konservativt enn å gå på veggen i uke 2. Spis godt med sunn mat. Høyt på protein, middels på karbohydrat, lavt på fett. Det tror jeg kommer til å gi deg de resultatene du ønsker, så lenge du passer kostholdet og gir alt på styrketreningen. Hvis du trenger å hvile lar du heller kardioen gå ut døra en dag, enn å skippe en styrketrening.

Ja, det stemmer. Også veier jeg 70kg, og er 175. Var ganske fornøyd da jeg var på ca 60-62. De gangene jeg skriver ned hva jeg spiser så ligger jeg på rundt 1300, og prøver å få få i meg mest proteiner (kylling, fisk) og grønnsaker, spiser ofte egg og cottage cheese til frokost.
Siden jeg begynte å trene ordentlig i slutten av juli, har jeg gått ned fra 73. Mye av det var sikkert vann, fordi nå går det treigere Wink hehe..

Fulgte rådet om å ikke ta trene kardio først, men tok en oppvarming på 10 minutter. Deretter trente jeg bena og tok litt forskjellige apparater. Istedet for å haste igjennom for å bli ferdig så tok jeg meg litt bedre tid (mulig jeg har vært litt lei før, etter 1 time på mølla). Skrev også ned antall repitisjoner og antall kilo. Blir gøy å følge med på fremgangen! 

Takk for inspirasjon! Det hjalp Smiley

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kardio eller styrke?
« #19 : 30. august 2013, 20:38 »
Ja, det stemmer. Også veier jeg 70kg, og er 175. Var ganske fornøyd da jeg var på ca 60-62. De gangene jeg skriver ned hva jeg spiser så ligger jeg på rundt 1300, og prøver å få få i meg mest proteiner (kylling, fisk) og grønnsaker, spiser ofte egg og cottage cheese til frokost.
Siden jeg begynte å trene ordentlig i slutten av juli, har jeg gått ned fra 73. Mye av det var sikkert vann, fordi nå går det treigere Wink hehe..

Fulgte rådet om å ikke ta trene kardio først, men tok en oppvarming på 10 minutter. Deretter trente jeg bena og tok litt forskjellige apparater. Istedet for å haste igjennom for å bli ferdig så tok jeg meg litt bedre tid (mulig jeg har vært litt lei før, etter 1 time på mølla). Skrev også ned antall repitisjoner og antall kilo. Blir gøy å følge med på fremgangen! 

Takk for inspirasjon! Det hjalp Smiley

Gøy å høre, bra jobba!

Jeg synes 1300 kalorier høres mektig lite ut for en jente på 70kg, særlig når du trener og er aktiv samtidig. Synes du bør komme deg over 1600 - antakeligvis vil du tape vekt raskere når kroppen får litt mer ren mat å gå på. Fordeling ca. 180 gram protein, 150 karbohydrater og 40 gram fett. Karbohydratene kan du manipulere forsiktig ettersom tida går.

Husk at hvis du inntar overdrevent lite kalorier over en lengre periode vil kroppen gå på sparebluss, og forbrenningen skrur seg ned. Ifølge folk som vet mer enn meg her i verden kannibaliserer også kroppen helst muskler før fett, så pass på å få i deg nok mat.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Kardio eller styrke?
« #20 : 30. august 2013, 20:59 »
Av egen erfaring vil jeg si at dersom du kan ligge litt høyere på kcal og heller øke kardio litt, så vil det være mye bedre en om du kun kutter kcal lavest mulig.
Hvis du gidder å lese tilbake i loggen min så kan du lese om dengang da jeg kjørte 1500 kcal i 3 mnd og de erfaringene jeg gjorde meg da. Jeg veide 136 kg når jeg startet på 180 cm med en god del muskler. Dette var veldig effektivt, men jeg var sulten konstant under diett, og la fort på meg de 30 kg jeg gikk ned under dietten etterpå.

Utlogget Lulu88

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 3

Sv: Kardio eller styrke?
« #21 : 30. august 2013, 21:15 »
Det skal jeg prøve:) Jeg kan nok øke mengen til frokost, og legge inn litt på kveldmaten. Så er jeg nok nærmere 1600.
Har ikke hatt noen problem med at jeg har vært sulten, men tror det har mye med å gjøre at jeg har spist mye kylling og fisk. Spiser jeg feks brødskiver til frokost blir jeg veldig fort sulten igjen.

 

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #22 : 30. august 2013, 21:38 »
Av egen erfaring vil jeg si at dersom du kan ligge litt høyere på kcal og heller øke kardio litt, så vil det være mye bedre en om du kun kutter kcal lavest mulig.
Hvis du gidder å lese tilbake i loggen min så kan du lese om dengang da jeg kjørte 1500 kcal i 3 mnd og de erfaringene jeg gjorde meg da. Jeg veide 136 kg når jeg startet på 180 cm med en god del muskler. Dette var veldig effektivt, men jeg var sulten konstant under diett, og la fort på meg de 30 kg jeg gikk ned under dietten etterpå.

Alt av forskning tilsier noe annet. Det er ALLTID bedre å kutte i kcal enn å legge til kardio mtp å bevare muskelmasse.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Kardio eller styrke?
« #23 : 30. august 2013, 22:03 »
Alt av forskning tilsier noe annet. Det er ALLTID bedre å kutte i kcal enn å legge til kardio mtp å bevare muskelmasse.

Er det sant? Jeg orker ikke google så voldsomt nå, men det ville ovveraske meg veldig om kroppen ikke svarte bedre på høyere emnesomsetning, dvs litt mer kcal inn og litt mer arbeid, vs kun kutting av kcal. Jeg sier ikke at du tar feil, men det funket bedre for meg å gå litt høyere på kcal og heller røre på meg litt mer. Det er selvfølgelig ikke noe vitenskapelig bevis at jeg følte at dette fungerte bedre for meg. Nå har jeg snart gått ned 80 kg totalt i min deffekarriere, så jeg har litt kjøtt "flesk" på beinet mener jeg.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #24 : 30. august 2013, 23:00 »
Ja bedre å bevege seg mer enn å kutte mer mat ut, det er jo helt klart. Noen gåturer har ikke man noe vondt av hvis man skal ned i vekt..

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #25 : 30. august 2013, 23:17 »
Ja bedre å bevege seg mer enn å kutte mer mat ut, det er jo helt klart. Noen gåturer har ikke man noe vondt av hvis man skal ned i vekt..

Du er en artig kar og alt det der, men nå er det på tide å holde kjeft. Hvorvidt det beste er å legge til kardio eller kutte i kcal varierer jo en del. Om det er snakk om en jente på 25kg som spiser 600 kcal om dagen og ikke går ned i vekt så er det selvsagt bedre å legge til kardio enn å kutte i kcal, men er det snakk om en normal diett der man har muligheten å kutte kcal og fortsatt få i seg optimale mengder protein, fett og karbs er det uten tvil det beste alternativet. Forskning viser at man står i større fare for å miste muskelmasse av å legge til kardio enn å kutte i kcal. Så enkelt er det bare.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #26 : 01. september 2013, 20:51 »
The Predator:

Er du sikker? For hva tjener man mest på?

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #27 : 01. september 2013, 21:04 »
The Predator:

Er du sikker? For hva tjener man mest på?

Børge fagerli og alle andre coacher/pt'er med god kunnskap sier det, så stoler på det ja. Smiley

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Kardio eller styrke?
« #28 : 01. september 2013, 21:08 »
Gi meg et eksempel da.. På en diett eller noe slags da..

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kardio eller styrke?
« #29 : 01. september 2013, 21:22 »
Gi meg et eksempel da.. På en diett eller noe slags da..

Forstår ikke helt hva du mener? Om du har vedlikehold på 3000 kcal så er det bedre å spise 2500 kcal og ikke ha noe kardio, enn å f.eks spise 2800 kcal og ha en kardiøkt om dagen. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!