Hvor mye veier du nå? Utfra profilen din er du kvinne, stemmer det? Hvor mange kalorier får du i deg hver dag, og hvordan er de fordelt på protein, karbohydrat og fett? Skal du raskt ned i vekt, eller kan du bruke litt tid på det?
Ikke gjør kardio før du trener styrke. Enten kan du ta det etterpå, eller så gjør du det på de dagene du ikke trener styrke. Antakelig har du alt å vinne på å trene for å bli sterkere. Denne typen trening drar også med seg litt kardio-fordeler. Jeg anbefaler at du fokuserer på styrketreningen (3 dager i uka er fint), og legger inn 2 kardiodager i uka. Høyintensitetskardio i 25 minutter fremfor å sitte og sykle i 3 timer.
Mandag: Knebøy, benkpress - 5 repetisjoner over 5 sett
Tirsdag: Kardio
Onsdag: Markløft (3x5), skulderpress (5x5)
Torsdag: Kardio
Fredag: Samme som mandag.
Hver uke kan du øke vektene 5 kilo på knebøy og markløft, og 2.5kg på benkpress og skulderpress. Hvor du starter avhenger av hvor sterk du er nå, men start heller konservativt enn å gå på veggen i uke 2. Spis godt med sunn mat. Høyt på protein, middels på karbohydrat, lavt på fett. Det tror jeg kommer til å gi deg de resultatene du ønsker, så lenge du passer kostholdet og gir alt på styrketreningen. Hvis du trenger å hvile lar du heller kardioen gå ut døra en dag, enn å skippe en styrketrening.
Ja, det stemmer. Også veier jeg 70kg, og er 175. Var ganske fornøyd da jeg var på ca 60-62. De gangene jeg skriver ned hva jeg spiser så ligger jeg på rundt 1300, og prøver å få få i meg mest proteiner (kylling, fisk) og grønnsaker, spiser ofte egg og cottage cheese til frokost.
Siden jeg begynte å trene ordentlig i slutten av juli, har jeg gått ned fra 73. Mye av det var sikkert vann, fordi nå går det treigere

hehe..
Fulgte rådet om å ikke ta trene kardio først, men tok en oppvarming på 10 minutter. Deretter trente jeg bena og tok litt forskjellige apparater. Istedet for å haste igjennom for å bli ferdig så tok jeg meg litt bedre tid (mulig jeg har vært litt lei før, etter 1 time på mølla). Skrev også ned antall repitisjoner og antall kilo. Blir gøy å følge med på fremgangen!
Takk for inspirasjon! Det hjalp