Skrevet av Emne: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!  (Lest 2367 ganger)

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« : 05. september 2013, 21:42 »
Hei! Har siden sist måned forandret livsstil og dermed også kosthold. Jeg er 22 år, veier for tiden 89 kg og er 186 cm høy. For drøye 36 dager siden veide jeg 95,5 kg. Har ved hjelp av MFP kalkulatoren pluss diverse andre funnet ut at for å minke 0,5 kg i uken bør jeg ligge på 500 kcal underskudd, dvs. 2500 kcal med mitt daglige aktivitetsnivå. Jeg ligger for tiden på 0,75 kg i uken, dvs 2200 kcal per dag siden jeg rett og slett ikke har behov for å spise mer.

Har lyst å gå ned til 85 kg eller mindre før jeg begynner å gå i kalorioverskudd og bygger muskler. Ikke kom her og si at det er smartere å bygge muskler nå som jeg allerede har noe å bygge av, for det handler om personlig motivasjon og det å ta av seg noen kilo. :-)

Jeg har merket det godt på kroppen allerede og kondisen og formen generelt har forbedret seg drastisk. Utfører HIIT trening på tredemølle 2-3 (tirsdag, torsdag, lørdag) ganger i uken, samt 3 dager (mandag, onsdag, fredag) med vekttrening. Jeg trener ikke på studio, men hjemme. Har et lite rom satt av til trening hvor jeg har benkpress med stang, curlstang, manualer og en tredemølle.

Kjører for tiden 5x5 med autoregulering tatt fra fitnessbloggen.no og lurer på om det er rom for forbedringer (eller alternativt et annet treningsprogram med samme type treningsutstyr?)

DAG 1

Benkpress: 5 x 5 rep
Rygg (foroverbøyd roing): 5 x 5 rep
(Dype) knebøy: 5 x 5 reps

DAG 2

Knebøy 2-3 x 5 reps med 20% lettere vekt enn dag 1, eller 3 x 3 reps på frontbøy
Markløft: 3-5 x 5 reps
Skulderpress eller Skrå benkpress: 5 x 5 reps
?Nedtrekk/Chins 5 x 5 reps

DAG 3

Benkpress: 5 x 5 reps
Roing: 5 x 5 reps
Knebøy: 5 x 5 reps

Takk for hjelp så langt!

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #1 : 05. september 2013, 22:20 »
Jeg har tenkt til å gjøre det enkelt, jeg: dette ser kjempefint ut, bare fortsett! Ikke begynn å tenke for mye, fort gjort å kludre det til. Ser ut til at du er på helt rett spor.
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #2 : 05. september 2013, 22:32 »
Ikke det svaret jeg hadde forventet, men det betyr ikke at det var negativt, hehe! Da får jeg bare forsette et par måneder og se hvordan det går seg til. :-) På kostholdssiden ser det noe ala dette ut per dag:

Har ikke helt satt meg inn i hvordan man skal spise før og etter treningen, men jeg trener som oftest 1,5-2 timer etter middag, så spiser jeg et par knekkebrød, et par egg og drikker melk etter trening. Noen tips? :-)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #3 : 05. september 2013, 23:38 »
Det er bra å spise middag 1,5 time før trening. Langsomme karbs og en god dose protein.

Etter trening er det fordelaktig å spise to-tre bananer og en proteinshake. Hvis du ikke har proteinpulver så hiver du innpå noe annet proteinrikt. Det kan fungere lenge med egg og melk som du gjør nå. Men mer karbs.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #4 : 07. september 2013, 00:56 »
Okei, flott!

Skal bestille proteinshake med en gang tror jeg. Har du noen tips på den fronten også kanskje? :-) Noen tips til mer karbs uten å øke noe særlig i kcal og fortsatt ha variasjon i måltidene iløpet av en dag?

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #5 : 08. september 2013, 09:04 »
Noen? :-)

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #6 : 08. september 2013, 10:28 »
Noen? :-)

Øke i karbs uten å øke i kalorier? Da må du jo eventuelt kutte ned i noe annet. Ris, havregryn, osv. er gode karbs.

"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #7 : 08. september 2013, 11:00 »
Tenkte mer på hvilket proteinpulver jeg burde invistere penger i. :-)

Utlogget anorakk

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 379
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 379

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #8 : 08. september 2013, 11:28 »
Et med proteiner i! Ikke gjør det vanskeligere enn det er før du er i verdenseliten. Da kan du overtenke ting Smiley
"After a certain poundage, all squats feel just about the same - heavy." -Bill Starr, The Strongest Shall Survive

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #9 : 08. september 2013, 11:42 »
Tenkte mer på hvilket proteinpulver jeg burde invistere penger i. :-)

Har ingenting å si. Whey-80 fra gymgrossisten er vel det billigste du får tak i vil jeg tro.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #10 : 08. september 2013, 12:15 »
Et med proteiner i! Ikke gjør det vanskeligere enn det er før du er i verdenseliten. Da kan du overtenke ting Smiley

Hehe, okei! Men fortsatt noen idiotspørsmål jeg vil ha svar på - myse protein etter trening og kasein til frokost/mellommåltider? Er det noe vits å bruke begge eller holder den ene? Skal jo kun komme i god form, ikke drive med noe profft. :-)

Jeg spiser tunfisk hver dag som tilsvarer 28g protein, pluss alltid 4 egg som igjen tilsvarer 24g protein. Jeg mener på at mitt daglige inntak av kcal skulle være på rundt 3500-4000 kcal når jeg skal ligge i overskudd for å bygge muskler, og da må jeg absolutt fylle de 2000 ekstra kcal med tilskudd med mindre jeg vil sprenge både budsjettet og magen til himmels.

Når man sier "spis proteinpulver etter trening/spis banan og melk etc. etter trening" gjelder dette også intervalltrening på tredemølle eller kun styrketrening?

Min dagsplan ser slik ut:

0600 - Frokost - 50g havregryn, 2 dl ekstra lett melk, 1 banan
0845 - Mellommåltid - 4 Finn Crisp Plus knekkebrød, 4 skiver kalkun pålegg, 2 egg og 1 pære
1130 - Lunch - 50g fullkornspasta/ris, 120g tunfisk, 2 egg, 100g mais/bønner
1545 - Middag - 100g kyllingkjøttdeig/150g fisk/kyllingfilet, 50g fullkornspasta/ris, masse grønnsaker
1800 - Trening
1900 - 2 Finn Crisp Plus knekkebrød, 2 kalkun/kylling pålegg, 2 egg, 2,5dl ekstra lett melk
2130 - Måltid av samme sort avhengig av gjenstående kcal

Hvor ville du plassert proteinshake her?

Har ingenting å si. Whey-80 fra gymgrossisten er vel det billigste du får tak i vil jeg tro.

Okei, takk for tips. :-)

Utlogget ThePredator

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 380
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 380

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #11 : 08. september 2013, 13:48 »
Det er ikke nødvendig å kjøpe inn begge. Whey kan fint brukes til både etter trening og frokost/mellommåltid Smiley

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #12 : 08. september 2013, 16:28 »
Okei, takk for svar! :-) Bestilte Whey-80 til å starte med jeg da.

Utlogget mr. egg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Kosthold og treningsprogram, trenger en liten sjekk!
« #13 : 14. september 2013, 07:19 »
Jeg kjøpte TN ATP kreatin med pinitol her om dagen. På boksen står det daglig dosering på 3g en gang om dagen. Er det for lite?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!