Skrevet av Emne: NM i enkeltøvelser Strongman på Valhalla den 26, oktober 2013  (Lest 17437 ganger)

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Lørdag den 26, oktober klokken 12:00, arrangerer vi igjen NM i enkeltøvelser på Valhalla Gym i Tvedestrand, Aust Agder.  Tvedestrand ligger langs E-18, rundt 3 timer sør for Oslo og 1 time nord for Kristiansand.

Sammen med NM i enkeltøvelser kommer vi også til å arrangere den først MAS bryting konkurransen på Norsk jord.  Denne gamle sporten fra Russland, blir nå introdusert til Norge av blant annet Odd Haugen.  Odd kommer selv til å delta i NM i MAS som kommer til å skje i Tvedestrand den 28, desember i år.
Jeg regner med at vi starter MAS brytingen rundt klokken 15:30. Dere kan finne mer informasjon inkludert bilder og video på MAS Bryting Norge på Facebook.  MAS Bryting Norge webside kommer snart opp

Ta avkjørselen fra E-18 mot Tvedestrand, ta til venstre i første kryss (Amtmannsvingen).  Ta neste venstre, rett etter du har kjørt under E-18.  Du er da på en grusvei.  Følg denne veien ned en bakk, og rett forbi en rød lagerbygning.  Du er da fremme. Adresse er Fosstveit veien 15, men er usikker på om noen GPS er programmert for denne veien

NM øvelsene denne gangen blir:
1.   Stokk Press, tyngst mulig
2.   Markløft (Strongman style), reimer er OK, Sumo er OK.  Drakt er ikke OK, tyngst mulig
3.   Power Stairs, tyngst mulig opp 2 trapper rundt 30 cm høye, for så å løfte vekten ned de to trappene igjen

Vi starter som vanlig med en lett vekt, slik at alle kan greie et løft.  Vi øker så vekta helt til alle har fått 3 forsøk.  Den som har løftet mest vinner.  Ender to deltagere på samme vekt løftet, blir vinneren den med lavest kroppsvekt.

Nytt for denne konkurransen er at alle konkurrer kun i sin egen vektklasse.  Jeg har tidligere latt lettere utøvere også konkurrere i de tyngre klassene, slik at en i 80kg klasse kunne vinne ikke bare minus 80kg klasse, men også minus 90, minus 105 og åpen.  Denne ordningen er fra denne konkurransen av fjernet.  Det ble litt for vanskelig å holde styr på. 

Innveiing skjer mellom 18:00 og 19:00 på fredag den 25, oktober, og mellom 10:00 og 11:30 på konkurranse dagen
Det blir 6 vektklasser: Menn åpen, menn under 105kg, menn under 90kg, menn under 80kg, damer åpen klasse og damer under 70kg.  Som tidligere godtar jeg et en deltager veier opp til 0,9kg mer enn vektklassa som en deltar i.  Dette for å kompensere for en badevekt som ikke er 100 % nøyaktig. Disse vektklassene gjelder også for MAS bryting.

Jeg vil gjerne takke Proteinfabrikken/Ironcore som sponsor denne konkurransen med T-Skjorter til all, kosttilskudd til de tre beste i hver klasse/øvelse og pokaler til den beste i hver klasse/øvelse.

Gjeldende Valhalla rekorder i disse 3 NM øvelse er:

Stokk Press
Menn, åpen klasse:   186kg, Bjørn Solvang
Menn, under 105kg: 150kg, Per Andrew Lier
Menn, under 90kg:   128kg,  Glenn Ole Lie
Menn, under 80kg:   111kg, Lars Eirik Gran
Kvinner, åpen klasse: 80kg, Anne Sonesen
Kvinner, under 70kg:

Markløft (ingen offisielle rekorder foreløpig)
Menn, åpen klasse:   
Menn, under 105kg:
Menn, under 90kg:   
Menn, under 80kg:
Kvinner, åpen klasse:
Kvinner, under 70kg:

Power Stairs, opp og ned 2 trapper på minst 30 cm
Menn, åpen klasse:  324kg, Jon Einar Haugeland
Menn, under 105kg: 324kg, Jon Einar Hugeland
Menn, under 90kg:   314kg, Svein Haugeland og Andrreas Valand
Menn, under 80kg:   256kg, Lars Eirik Gran
Kvinner, åpen klasse: 175kg, Janne Grandalen Flo
Kvinner, under 70kg: 175kg, Janne Grandalen Flo


Det koster 200kr å bli med hvis du betaler på forskudd eller 300kr på konkurransedagen. Velger dere å betale på forskudd, må betalingen må skje innen den 24, oktober 2013.  Betal til konto nummer 97104435304.


Skriv dere gjerne opp på ryktelista under.  Skriv gjerne hvilke øvelser du blir med på.  Jeg trenger spesielt å vite hvor mange som vil forsøke på MAS brytingen.


Menn åpen klasse

 

Menn under 105kg



Menn under 90kg





Menn under 80kg




Kvinner åpen klasse




Kvinner under 70kg

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Menn åpen klasse
Kent Marius Leirpoll Espedal
 

Menn under 105kg



Menn under 90kg



Menn under 80kg



Kvinner åpen klasse



Kvinner under 70kg
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Hva med å tillate drakt, men da ha 2 forskjellige norgesrekorder i marken? En RAW og en med drakt Smiley
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Hva med å tillate drakt, men da ha 2 forskjellige norgesrekorder i marken? En RAW og en med drakt Smiley
Hva er poenget med drakt, når du selv sier at det ikke hjelper noe særlig?
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Hva er poenget med drakt, når du selv sier at det ikke hjelper noe særlig?

Skal brukes på VM og andre internasjonale konkurranser, og selv om det ikke hjelper noe enormt,, så hjelper det jo fortsatt Smiley
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Enig med Jørgen...
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Jeg er åpen for å tillate drakt på mark, men hva mener alle dere på Treningsforum?Huh?  Skulle gjerne høre fra flere om hva dere syns.  Målet er å løfte mest mulig, men jeg vil at konkurransen skal være lik for alle.  Det er jo kun noen få som har drakt, og den er ganske dyr.  Tillate drakt kan også forlenge konkurransen siden det tar tid å få den på, men jeg bøyer meg for flertallet.  Så i løpet av denne uka, er det opp til dere å bestemme om det blir med elller uten drakt.

 

Utlogget kai_kai

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Jeg stemmer for uten drakt.  Smiley
 som det står over så er det tidsparende og ikke alle har drakt da den koster endel kr.  Men ser jo at dem som ikke klarer de tyngste løfta uten drakt foretrekker og løfte med det   Lips Sealed Lips Sealed
You want to get big? Then get good at the squat, bench, pull and deadlift. The rest is between you, God, and your dinner plate.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=130037.new#new

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Drakta tas på før førsteløftet og blir på helt til man er ferdig med alle løftene. Det er kun skulderstroppene som tas av og på, og jeg bruker 15 sekunder på å gjøre meg klar til et løft.
Min drakt kjøpte jeg hos kappi for 1500kr. Det tilsvarer prisen av et varmebelte+knevarmere...
Hvis tyngst vekt skal løftes, stemmer jeg for drakt. Hvis sumo skal være lov(noe det ikke eri WSM osv) syns jeg drakt også skal være lov... Jeg kan heller være snill gutt og droppe reimene hvis jeg kan løfte med drakt Wink
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Utlogget kai_kai

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

For min del må dere bruke drakt babyolje reimer knevarmere varmebelte til og få opp deres egen pers,  Men om det skal være en konkuranse som skal være lik for ALLE, så mener jeg at drakt ikke burde benyttes da ikke alle har råd til 1500.- for ei drakt.
Blir jo litt kjipt om den med best økonomi skal vinne Tongue

Evt som Jørgen sa. en rekord med drakt, og en uten.. Da blir det jo også likt for alle.
You want to get big? Then get good at the squat, bench, pull and deadlift. The rest is between you, God, and your dinner plate.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=130037.new#new

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Om målet er å se mest mulig kilo løftet, så burde man bruke drakt, men det tar uten tvil lenger tid, -jeg har vært i så mange konkurranser i Valhalla at jeg vet at noen kan bruke veldig lang tid, selv i øvelser uten noe som helst utstyr, så med drakt vil det ta lang tid om man kjører LMS/Rising bar med mange deltagere.

En annen ting er at det er stor forskjell på fordelen man får ved bruk av drakt, - f.eks får jeg ca.10 kg, mens Sven (von der Lippe) får ca.40 kg, men hvor mye man får på drakten kan selvsagt forbedres med spesifikk drakttrening. (PS! Jeg skal ikke delta, så jeg er inhabil)
 
Uten drakt vil konkurransen gå raskere, de som ikke har drakt vil ikke ha en ulempe, og man får målt reel styrke «mano a mano».

Normalt har vel Knut fire konkurranser i året, - et forslag er å ha med markløft i to av disse konkurransene, der man i den ene løfter med drakt og i den andre løfter uten. Det burde gjøre alle fornøyde, og siden markløft er den ultimate styrkeøvelsen, så er det stas med to konkurranser i året med denne øvelsen.
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget HansJ

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 582
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 582

Støtter NKS på denne. En konk uten drakt og en med. Da kan de som vil stille opp på begge eller bare den ene. Og det blir ikke noe urettferdig pga penger osv...
Så tilføre markløft på en av de andre konkene på våren hvor en kan bruke drakt. Og beholde denne som den er?
11.plass - Norges Sterkeste mann -90 2011
3.plass - NM Yoke 2012 -90
15.plass - Norges Sterkeste mann -90 2012
6.plass Norges Sterkeste mann - 80 2013

Mål for 2014: Pall plass -80 NSM


Medlem av Kristiansand Strongteam

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Basert på kommentarer på dette forumet og via andre kanaler, velger jeg å kjøre markløft konkurransen den 26 oktober uten drakt.  jeg er imidlertid enig i det Nils Kjetil skriver, så det vil bli en markløft konkurranse på Valhalla som tillater drakt i løpet av først halvår 2014.  Jeg planlegger en Strongman og MAS konkurranse den 28 desember i år, så det er mulig jeg legger markløft som tillater drakt inne der også.

Utlogget evlinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 114
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 114

Menn åpen klasse
Kent Marius Leirpoll Espedal
 

Menn under 105kg



Menn under 90kg



Menn under 80kg



Kvinner åpen klasse



Kvinner under 70kg
Janne Grandalen-Flo Kick/Valhalla
Linn Evensen Kick/Valhalla

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Åpen klasse
André Sagmo - stokk, mark, power stairs

Menn under 105kg
Mattis Bjorheim - markløft (Gymmen Strongman Team
Jørgen Skaug Aukland - Markløft og stokk
Jens Petter Ødegård - stokk, mark, power stairs
Torbjørn Farmen
Roger kvasnes
Runar Stensvold
Morten Aamodt - Markløft, Stokk (Gymmen Strongman Team

Menn under 90kg
Tim Enersen - Markløft og stokk
Yngve Raknerud - Markløft og stokk
Reymond Rabben - stokk
David Breien - Markløft og powerstairs
Rick Henry Eskeland(muligens -105klassen) (Gymmen Strongman Team

Menn under 80kg
Tom Glessing - Markløft og stokk
Kenneth Jeppesen - Stokk og Markløft (mulig power stairs)
Anders Hauge Hognestad - Markløft (Gymmen Strongman Team

Kvinner åpen klasse

Kvinner under 70kg
Janne Tiny Grandalen-Flo -Stokk Press,Markløft og Power Stairs
Linn Evensen Kick/Valhalla
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!