Skrevet av Emne: Et par-tre-fire "nybegynner"spørsmål...  (Lest 1076 ganger)

Utlogget linn10

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

Et par-tre-fire "nybegynner"spørsmål...
« : 19. september 2013, 21:46 »
Hei! Har nesten nettopp blitt medlem her fordi jeg lurer på så mye forskjellig, har ventet med å skrive et innlegg til jeg har kommet på så og si alt jeg lurer på(men det dukker vel bare opp flere spørsmål etterhvert..  what ). Er en blanding av alt mulig, så bare skriver de her så får dere som kan det svare meg!

1. Er jeg nødt til å bli støl etter hver treningsøkt for at den skal ha hatt noen effekt?
I starten ble jeg støl - veeeldig støl - etter hver eneste treningsøkt. Nå blir jeg bare litt øm, og merker det kun hvis jeg skal bruke musklene til noe som er "uvanlig" i hverdagen, noen ganger ikke det en gang. Jeg trener alltid knebøy først siden det er tyngst, også kommer de andre øvelsene i forskjellig rekkefølge fra gang til gang etter det. Har de tre-fire siste treningsøktene gjort noen andre øvelser før knebøy for å prøve å få ordentlig kontakt med rumpa(f.eks. lår curl og glute bridge) + squat to stand øvelsen.

2. Hva kan jeg gjøre for å få bedre kontakt med bakside lår/rumpe, spesielt i knebøy?

3. Gode øvelser for bakside lår? Kjenner nesten alltid øvelser best på fremsiden..

4. I knebøy så blir jeg stående litt fremoverlent med overkroppen selvom vekten er på helene og jeg ser opp i taket. Kan det være pga. svak magemuskulatur, eller er det noe annet jeg gjør feil? Har hatt PT til å se på teknikken min, men det var da kun med stangen(20kg) og uten noe som helst. Er når det blir tungt at jeg føler jeg tipper frem med overkroppen.

5. Hittil har jeg hatt ganske god progresjon på knebøy, økt med 5kg i uken - startet på 30kg og tar nå 55kg. Hva skal jeg gjøre om jeg slutter å ha fremgang?

6. jeg trene kardio for å få lav nok fettprosent, eller vil det holde med styrketrening? Trener styrke tre-fire ganger i uken. Spiser også nesten aldri mer enn 1500kalorier om dagen. (175 høy, veier 63kg)

7. Jeg får ofte vondt i korsryggen av å stå lenge. Er det noen øvelser jeg kan gjøre når jeg trener rygg som hjelper mot det? Tror det kommer av dårlig holdning.. Har litt skeiv rygg også, men aldri merket noe til akkurat det.

Kommer ikke på noen flere spørsmål akkurat nå, men det er dette jeg lurer mest på hvertfall!

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Et par-tre-fire "nybegynner"spørsmål...
« #1 : 20. september 2013, 13:48 »
Hei! Har nesten nettopp blitt medlem her fordi jeg lurer på så mye forskjellig, har ventet med å skrive et innlegg til jeg har kommet på så og si alt jeg lurer på(men det dukker vel bare opp flere spørsmål etterhvert..  what ). Er en blanding av alt mulig, så bare skriver de her så får dere som kan det svare meg!

1. Er jeg nødt til å bli støl etter hver treningsøkt for at den skal ha hatt noen effekt?
Nei du må ikke være støl for at det skal bli bedre effekt, men det og variere øvelser i ny og ne er greit, men du kan jo ikke variere så uhørvelig mye ;p

2. Hva kan jeg gjøre for å få bedre kontakt med bakside lår/rumpe, spesielt i knebøy?
Vel du kan gå dypere "ass to the grass" Eller finne en vinkel i bøyen som tar mest på, du kan også stramme rumpa litt mere på toppen av øvelsen altså du bøyer deg ned så opp igjen og da kan du stramme rett føre du når toppen
3. Gode øvelser for bakside lår? Du har strak mark, lår curl, liggende lår curl, beinpress og fler.

4. I knebøy så blir jeg stående litt fremoverlent med overkroppen selvom vekten er på helene og jeg ser opp i taket. Kan det være pga. svak magemuskulatur, eller er det noe annet jeg gjør feil? Har hatt PT til å se på teknikken min, men det var da kun med stangen(20kg) og uten noe som helst. Er når det blir tungt at jeg føler jeg tipper frem med overkroppen.
Vel etter som jeg skjønner så er jo dette normalt, bare fin puss teknikken, men det er normalt og kunne være litt mere fremover lent.

5. Hittil har jeg hatt ganske god progresjon på knebøy, økt med 5kg i uken - startet på 30kg og tar nå 55kg. Hva skal jeg gjøre om jeg slutter å ha fremgang?
Da kan du begynne og heve reps og set, samt synke i reps og set igjen:p Du kan også ta knebøy med stop, altså sitte ned på en benk men stanga på skuldra så opp igjen. Men fokuser mest på og variere med reps, det er en ganske god greie.

6. jeg trene kardio for å få lav nok fettprosent, eller vil det holde med styrketrening? Trener styrke tre-fire ganger i uken. Spiser også nesten aldri mer enn 1500kalorier om dagen. (175 høy, veier 63kg)
Vel det er ganske lite uansett, det er ikke alltid det hjelper og spise så lite. Forsøk deg fram med litt mat, så kan du også kjøre cardio bare ikke "hardcore"

7. Jeg får ofte vondt i korsryggen av å stå lenge. Er det noen øvelser jeg kan gjøre når jeg trener rygg som hjelper mot det? Tror det kommer av dårlig holdning.. Har litt skeiv rygg også, men aldri merket noe til akkurat det. Jeg selv har hatt det, da hjalp rygghev mye samt ro øvelser, og det og gå riktig da:p

Kommer ikke på noen flere spørsmål akkurat nå, men det er dette jeg lurer mest på hvertfall! bare og gasse på med spørsmål, du får sikkert mange svar;)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!