Skrevet av Emne: Skjevt bryst, hjelp?  (Lest 4053 ganger)

Utlogget Fitnessdude89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Skjevt bryst, hjelp?
« : 25. september 2013, 01:03 »
Heisann! Jeg har trent styrke i 6 år nå, målrettet i 3 år ca, kjører 5 splitt og har hatt god progresjon de siste 2 årene på både styrke og volum. Før var jeg uvitende og trente med kompiser, tyngst mulig for å løfte mest, uten å tenke så mye teknikk, mens nå er jeg blod-nazi på teknikk, fokuserer på riktig utførelse og passer på å ha god progresjon på styrke og volumfronten i tillegg til bra kosthold mtp proteiner og kcal bl.a.

Helt siden jeg begynte å trene har jeg merket at venstre brystet har lettere for å bygge volum enn høyre, spesielt på oversiden. Jeg brydde meg mer før, etter at  jeg fikk beskjed om at det ikke var noe big deal og at jeg bare skulle trene likt så ville det jevne seg ut etterhvert... Jeg hadde også en periode med strict skråbenk manualer der jeg droppa benk for å prøve å jevne det ut, men uten nevneverdig hell...  Tenker dette kan være genetisk å er sikkert mange der ute som sliter med det samme, men jeg kaster bare inn min historie her så får dere se og komme med innspill til evt forbedring eller progresjon som vil fjerne dette over tid, siden det ikke er optimalt mtp Aestetikk og symmetri ift. konkurranser osv i fremtiden!

Takker for svar!

vedlagt bilde:
http://img96.imageshack.us/img96/8004/sirq.jpg





Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Skjevt bryst, hjelp?
« #1 : 26. september 2013, 09:39 »
Hmm, du har rett i at de fleste sliter med enkelte muskelgrupper som visuelt sett er ujevnt bygd, selv med fokus på teknikk. Dette er delvis genetisk betinget, men har tidligere selv erfart at den ene siden av brystmuskulaturen var dårligere utviklet og jeg var samtidig sterkere og bedre i skulderen på den dårlige "brystsiden". Verdt å tenke på...kan være lurt å ha fokus på resten av muskulaturen på overkroppen for å se om ikke det er annen muskulatur(som f,eks nakke og skuldre) som kobles inn for raskt når brystet blir utmattet.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Fitnessdude89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Skjevt bryst, hjelp?
« #2 : 26. september 2013, 21:31 »
Takker for svar! Synes ikke jeg er noe svakere på den ene eller andre siden, så det er egentlig ganske irriterende at jeg liksom føler at jeg aldri får den ønskelige pumpen på oversiden av høyre brystet etter en konsentrert bryst økt med fokus på hypertrofi trening med både volum og styrke sydd sammen i en treningsøkt.

Kanskje jeg bare må ta tiden til hjelp og forhåpentligvis om 2-3 år vil forskjellen bli mindre når volumet generelt blir større og større.

Utlogget Jornoves

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7

Sv: Skjevt bryst, hjelp?
« #3 : 04. oktober 2013, 00:33 »
Har også litt "problemer" med ujevn symmetri, har et større venstre bryst, og en større fremre skulder på høyre siden, som kan ha noe med det rita sier, at den blir koblet mer inn når brystet begynner å bli sliten og vil da få mer utmattelse enn i den venstre skulderen. Det er veldig vanlig at det ene brystet er større enn det andre, og det har jo da med genetikk å gjøre til en viss grad, men det som er tilfelle er at det som regel kommer an på om du er venstre eller høyre hendt, fordi den armen du bruke mest til små gjøremål, er den sida du har minst bryst muskulatur, og da særlig øvre del. Dette fordi etter en endt treningsøkt, og muskelen skal bygges opp igjen, har du gjøremål som du som regel gjør med din høyre arm (regner med du er høyrehendt ut ifra at venstre bryst er størst), og da "sliter" du på muskulaturen som skal bygges opp.. Det med at høyre skulderen igjen er større, e pga. det samme, nettopp de små gjøremålene, når du f.eks skal sette et fat oppi skape bruke du øvre del av brystet og da særlig fremre skulder! Grunn for at skulderen blir større og ikke mindre enn venstre skulder er sannsynligvis fordi fremre skulder er en mindre muskel enn bryst muskulaturen og har forkortet restitusjons tid, og derfor har mindre tid å bli "slitt ned på"(samtidig som den ikke er brutt like langt ned som brystet) mens den bygger seg opp. Og i tillegg etter at skaden er skjedd(at det ene brystet er mindre) vil kroppen nettopp "jukse" med å koble inn høyre skulderen mer enn venstre skulder når høyrebrystet begynner å bli sliten, og venstre for da mer ut av settet ettersom den bruker mindre av skulderen, i f.eks skråbenk, benk osv.

Haha, det hær e da tatt rett ut av min egen fantasi, men virke no logisk! Grin
Alder: 18(1995)
Vekt: 83 kg
Høyde: 180 cm

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!