Skrevet av Emne: Benkpress eller dips?  (Lest 5649 ganger)

Utlogget fggfg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Benkpress eller dips?
« : 03. oktober 2013, 06:22 »
Jeg trener et fullkroppsprogram tre dager i uken - mandag, onsdag og fredag. Jeg har kun én øvelse hver dag som trener brystet. Det er satt opp slik at jeg trener skråbenk med manualer på mandag og benkpress onsdag og fredag. Grunnen til at jeg velger skråbenk på mandag er fordi jeg ønsker å fokusere litt mer på skuldre den dagen.

Målet er å bli sterk i hele kroppen, men nå for øyeblikket ønsker jeg større brystmuskler. Spørsmålet mitt er om det kan være greit å legge om til dips framfor benkpress på onsdagen? Hva er de store fordelene med dips framfor benkpress og vice versa? Er det slik at dips har fordelen med større strekk i brystmuskelen og dermed større stimulering av hele muskelen, mens det er lettere å øke i styrke med benkpress?

Jeg har også fundert om det er nok med tre øvelser i uken, eller om jeg rett og slett skal legge til dips som en ekstra øvelse ved siden av benkpress denne dagen? Men da kommer jeg opp i 8 øvelser på onsdag som kan virke litt mye?

Synes det er greit med variert trening, men ønsker det mest effektive programmet. Det er mer enn nok motivasjon for min del!

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Benkpress eller dips?
« #1 : 03. oktober 2013, 13:35 »
Kjører du fullkropp så bør du ha 3 forskjellige brystøvelser. F.eks. Skråbenk, benkpress og dips Smiley Det kan være vanskelig å få 100% konsentrasjon på bryst i dips. Du må kjøre den med spesielt grep. for dips kan du trene både triceps og bryst. Få en intrsuktør til å vise deg. Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget fggfg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 38

Sv: Benkpress eller dips?
« #2 : 03. oktober 2013, 16:59 »
Kjører du fullkropp så bør du ha 3 forskjellige brystøvelser. F.eks. Skråbenk, benkpress og dips Smiley Det kan være vanskelig å få 100% konsentrasjon på bryst i dips. Du må kjøre den med spesielt grep. for dips kan du trene både triceps og bryst. Få en intrsuktør til å vise deg. Smiley

Jeg utførte dips litt dårlig i starten da jeg kjente litt smerter i skuldrene. Har startet å få teknikken mer og mer på plass i det siste, slik at jeg har vært støl i brystet dagen derpå. Men det kan nok være lurt som du sier å få en litt mer erfaren til å vise meg en korrekt utførelse.

Anbefaler du forresten å utføre brystøvelser før skuldre? Har alltid hatt den oppfatningen om at man burde belaste de største muskelgruppene først. Men i en "artikkel" så jeg at de anbefalte å ta små skulderøvelser før dips. Er dette noe som spesielt gjelder dips, men ikke nødvendigvis øvelser som benkpress?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Benkpress eller dips?
« #3 : 19. oktober 2013, 16:17 »
Varm godt opp før dips. Ikke gå lenger ned enn at overarmen er horisontal. Hvis jeg går lenger ned, får jeg vondt både i fremre skuldermuskel og i ribbeinsområdet ved solar plexus, sannsynligvis fordi det blir for mye strekk. Hvis dips er for tungt så prøv benkdips med vekt i fanget. For meg tilsvarer benkdips med halv kroppsvekt i tillegg omtrent dips uten vekt. Men da er ikke beina helt strake. Eller dips med strikk som avlasting.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Steffenj

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 503
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 503

Sv: Benkpress eller dips?
« #4 : 19. oktober 2013, 16:20 »
Har alltid kjørt veldig dype dips, med 70kg osv. Aldri hatt vondt en plass Smiley
24år
181cm
92kg
Perser m/ utstyr:
Benkpress: 210kg
Knebøy: 210kg
Markløft 250kg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Benkpress eller dips?
« #5 : 19. oktober 2013, 16:21 »
Det spørs litt på kroppsbygning men for de fleste er det neppe noen god ide å gå helt ned og du taper neppe noe på å ikke gjøre det.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget madsruud

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Benkpress eller dips?
« #6 : 05. desember 2013, 13:24 »
Har du prøvd å legge på vektbeltet over nakken? Jeg synes ofte det er lettere å få kontakt med brystet, da man blir mer foroverlent. Se f.eks. her: http://johnwelbourn.powerathletehq.com/files/2013/02/STINGERS-AND-A-STRONG-PHYSIQUE3.jpg


Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Benkpress eller dips?
« #7 : 07. desember 2013, 10:47 »
Jeg har trent fullkroppsprogram i mange år nå, og jeg kjenner til dilemmaet. En ønsker å kunne stimulere musklene, men er redd for at det kan bli for mye.

Det jeg gjør er at jeg setter opp programmet for f.eks. 8 uker. Ila. av disse ukene så økes volumet, altså treningsmengden, spesielt for den delen av kroppen du vil gi litt ekstra kjærlighet. Resten kan du øke volumet litt på, men ikke for mye.

Eksempelvis ville du kanskje startet uke 1 og 2 med en øvelse for bryst hver trening. 3-4 sett hver. Uke 3 og 4 kan du kanskje legge inn en øvelse på man og fre, altså du øker treningsmengden. Uke 5 og 6 har du kanskje lagt inn en tilleggsøvelse på alle dagene pluss økt alle øvelsene med et sett osv.

Så slik ville jeg gjort det. Progresjon i total belastning over en økt bør stå i fokus.

Lykke til!
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!