Skrevet av Emne: Er sterioder så farlige?  (Lest 92790 ganger)

Utlogget Hemen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Er sterioder så farlige?
« : 03. oktober 2013, 14:37 »
Er sterioder så farlige?
http://voices.yahoo.com/steroids-where-bodies-2708724.html
http://www.youtube.com/watch?v=53rnQalwqS8

Jeg promoterer ikke bruken av sterioder og vil nok ikke bruke det, og jeg synes at folk skal ha trent 4 år minst naturlig før de tenker på det, men jeg er forvirret?

Jeg hører på en side folk som sier det er farlig, men så hører jeg masse folk på annen side som sier at det er vitenskapelige bevis for at det ikke er farlig.

Jeg er ærlig talt usikker, hva er sannheten og hva er beviset for det?
Hemens fantastiske eventyr til å gaine muskler og styrke:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php/topic,127727.msg1870824/topicseen.html#new

Utlogget Mukdahan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 88

Sv: Er sterioder så farlige?
« #1 : 03. oktober 2013, 14:53 »
Du må huske at steroider i utgangspunktet er medisiner, og alle medisiner har bivirkninger dessverre. De som velger å bruke steroider må være forberedt på bivirkninger Sad

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Er sterioder så farlige?
« #2 : 03. oktober 2013, 15:16 »
Er sterioder så farlige?

Jeg hører på en side folk som sier det er farlig, men så hører jeg masse folk på annen side som sier at det er vitenskapelige bevis for at det ikke er farlig.

Jeg er ærlig talt usikker, hva er sannheten og hva er beviset for det?

Hva er det egentlig du spør om? Hva mener du med 'vitenskapelig bevist at det ikke er farlig'? Hvilket bevis skulle dette være? Det er selvfølgelig bivirkninger av steroider, så jeg kan fortelle deg med 100% sikkerhet at man ikke kan bevise at det er ufarlig. Det burde du også skjønne.

..Og hva mener du med farlig? Prøv å vær litt mer tydelig. Spør du om det er dødelig? For det er det sjeldent, selv om enkelte har fått hjerteinfarkt som direkte eller indirekte følge av steroidbruk. Eller mener du farlig, som i at man får kviser og nedsatt hormonproduksjon?

Bivirkningene og risikoen som følger med steroidbruk er veldokumentert. Så det er ingenting å lure på; et enkelt søk på nettet gir deg svar. Alle bør inneha såpass kildekritisk sans at de klarer å skille broscience-steroidbruker-spekulasjon-og-rettferdiggjøring-på-youtube, kontra en nøytral medisinsk artikkel.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Hemen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Sv: Er sterioder så farlige?
« #3 : 03. oktober 2013, 15:26 »
Hva er det egentlig du spør om? Hva mener du med 'vitenskapelig bevist at det ikke er farlig'? Hvilket bevis skulle dette være? Det er selvfølgelig bivirkninger av steroider, så jeg kan fortelle deg med 100% sikkerhet at man ikke kan bevise at det er ufarlig. Det burde du også skjønne.

..Og hva mener du med farlig? Prøv å vær litt mer tydelig. Spør du om det er dødelig? For det er det sjeldent, selv om enkelte har fått hjerteinfarkt som direkte eller indirekte følge av steroidbruk. Eller mener du farlig, som i at man får kviser og nedsatt hormonproduksjon?

Bivirkningene og risikoen som følger med steroidbruk er veldokumentert. Så det er ingenting å lure på; et enkelt søk på nettet gir deg svar. Alle bør inneha såpass kildekritisk sans at de klarer å skille broscience-steroidbruker-spekulasjon-og-rettferdiggjøring-på-youtube, kontra en nøytral medisinsk artikkel.
Jeg mener farlig som at det fucker opp helsa di/du dør tidligere.
Hemens fantastiske eventyr til å gaine muskler og styrke:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php/topic,127727.msg1870824/topicseen.html#new

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Er sterioder så farlige?
« #4 : 03. oktober 2013, 15:27 »
Folk reagerer forskjellig på det, men generelt sett er det nok ikke så farlig hvis du vet 100% hva du driver med - Du vet virkning av stoffene i kroppen og gjør det du kan for å forebygge skadene som f.eks c-17-alfa alkylerte stoffer kan gjøre. Du tar regelmessige blodprøver osv. Da er det nok mindre farlig enn det blir fremstilt. Uten å nevne typer finnes det også forskjellige steroider hvor noen er mindre farlig enn andre.

Selvsagt har dosene noe å si også. Bare se på Mr. Olympia-deltakerne. De sliter med å puste uten å ha vært i aktivitet. Menneskekroppen er ikke laget for å holde den størrelsen gående i 80-90år.

Det som gjør det farlig er at det brukes som en snarvei av 15-20årig ungdom som har trent ett års tid og ikke engang vet hvordan de steker sin egen kylling og ikke aner hva PCT er.

Jeg synes 4 år er for lite treningsbakgrunn. Synes man burde makse sitt naturlige potensiale først. Det innebærer minst 150kg benk, 230kg mark og 190 bøy. Evt. at man er konkurrerende utøver, da har man ikke noe særlig valg. Det er min mening.

Bare for å klarere: Jeg bruker ikke og har ingen planer om det.

Utlogget Hemen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Sv: Er sterioder så farlige?
« #5 : 03. oktober 2013, 15:33 »
Folk reagerer forskjellig på det, men generelt sett er det nok ikke så farlig hvis du vet 100% hva du driver med - Du vet virkning av stoffene i kroppen og gjør det du kan for å forebygge skadene som f.eks c-17-alfa alkylerte stoffer kan gjøre. Du tar regelmessige blodprøver osv. Da er det nok mindre farlig enn det blir fremstilt. Uten å nevne typer finnes det også forskjellige steroider hvor noen er mindre farlig enn andre.

Selvsagt har dosene noe å si også. Bare se på Mr. Olympia-deltakerne. De sliter med å puste uten å ha vært i aktivitet. Menneskekroppen er ikke laget for å holde den størrelsen gående i 80-90år.

Det som gjør det farlig er at det brukes som en snarvei av 15-20årig ungdom som har trent ett års tid og ikke engang vet hvordan de steker sin egen kylling og ikke aner hva PCT er.

Jeg synes 4 år er for lite treningsbakgrunn. Synes man burde makse sitt naturlige potensiale først. Det innebærer minst 150kg benk, 230kg mark og 190 bøy. Evt. at man er konkurrerende utøver, da har man ikke noe særlig valg. Det er min mening.

Bare for å klarere: Jeg bruker ikke og har ingen planer om det.
Er ganske enig med det siste du sa om at man burde makse sitt naturlige potensiale før man begynner å bole, og det innebærer jo rundt 10-20 års trening naturlig.

Bare for klarere ting selv : Har ikke planer om å bruke det, bare lurte fordi jeg var usikker på hva som var sannheten.
Hemens fantastiske eventyr til å gaine muskler og styrke:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php/topic,127727.msg1870824/topicseen.html#new

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Er sterioder så farlige?
« #6 : 13. oktober 2013, 09:45 »
En ting er helt sikkert, du får ikke svaret her.
Jeg er av den oppfatningen at steroider er nok mere skadelig enn det enkelte vil ha det til.
Det er som sagt medisin som er tiltenkt andre bruksområder enn det en frisk kropp som vil ha større muskler bruker det til. Doseringen er vel ikke helt i tråd med det som står på pakningsvedlegget heller når man "selvmedisinerer".
Så er det skillet mellom bruk og missbruk som noen ganger kan være litt diffust.
Enkelte kroppstyper tåler jo mere enn andre også. Jeg kjenner folk som begynte å røyke når de var 12-13 år og gikk bort i en alder av 95 og aldri være syk, mens andre døde etter bare noen år pga. kreft.
Forskjellige kropper reagerer forskjellig, men en fast tommefingeregel er at enhver handling har en konsekvens.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Er sterioder så farlige?
« #7 : 13. oktober 2013, 10:33 »
Objektivt sett i terapeutiske doser, tja. All medisin har virkning og bivirkninger. Bivirkningene for kortvarig bruk i moderate doser mener jeg er neglisjerbare. Men, det er et stort men.
 Du bruker litt, så blir det mer og så er det ikke gøy å trene uten plutselig.ting eskalerer fort om du har anlegg for det.
Ville definitivt ikke anbefale det. Og du mister alt du har fått når du går av. Hva er vitsen?
TREN uten dop, vær glad i deg selv og ha fokus på å være i balanse i livet ditt isteden.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Er sterioder så farlige?
« #8 : 13. oktober 2013, 11:00 »
De store smellene kommer jo først mange år etter(10-30 år). Alvorlig organ- og hjertesykdom, tidlig død. En forenklet beskrivelse, er at bolet sliter på dine organer og således forkorter levetiden på disse. Hvor mye du forkorter avhenger av hva du bruker, doser, hvor lenge samt hva du som individ tåler.
Noen berger brukbart fordi de tåler veldig mye, andre får gjort div. organtransplantasjoner, hjerteoperasjoner og får en del år "tilbake" på den måten.

Etter å ha vært i div. styrkerelaterte treningsmiljøer i 30 år, så har jeg også sett en del som har fått problemer tidlig. Feks folk i 20-åra som har fått hjertetrøbbel, blodpropper og en 15åring som fikk leversvikt, noen som har havnet i psykiatrien. Husker godt et par ungutter som benket over 200 i 18års-alderen og felles for disse var at de begge døde før fylte 25 år.
 Det understreker jo poenget om at hva man tåler er individuelt og enkelte får trøbbel tidlig(og det vet du ikke på forhånd....).
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er sterioder så farlige?
« #9 : 13. oktober 2013, 13:16 »
Jeg hører på en side folk som sier det er farlig, men så hører jeg masse folk på annen side som sier at det er vitenskapelige bevis for at det ikke er farlig.

Det er ikke noe som heter vitenskaplig bevis for at noe ikke er farlig. Det lar seg ikke gjøre. Det går derimot an å påstå at det ikke finnes vitenskaplig bevis for at noe er farlig. Tobakksindustrien tviholder på den påstanden og påstår at det er alt mulig annet enn sigarettene som gjør at folk blir syke. Det samme gjelder også en del steroidlangere og brukere.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget ja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Er sterioder så farlige?
« #10 : 25. november 2013, 14:49 »
bigger stronger faster dok`n er relativt nøytralt info kring dette

http://www.youtube.com/watch?v=ApmX8Q0vqKI

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Er sterioder så farlige?
« #11 : 25. november 2013, 17:41 »
Det må vel som i alt annet også skilles mellom bruk og misbruk, da det som regel er sistnevnte som skaper helseproblemer...
Man kan jo også tenke på f.eks. Supersize Me i sammenligning,, bruk vs misbruk, gjelder for det meste, enten det er sterioder, kosttilskudd, røyk, alkohol osv...

Kjører man et helprofft opplegg med jevn oppfølging av lege osv, sitter jeg med inntrykk av at det er mye mindre belastende for helsa enn f.eks. jevnlig helgefyll og kebabspising.
Problemet er vel heller det som er nevnt her tidligere og det å gi seg mens leken er god. Menneskekroppen er ikke laget for å veie 130-140kg på 7-8%, ei heller 200kg på 40% fett...
Alt med måte Smiley

Jeg forsvarer ikke sterioder, har aldri rørt det selv heller, men jeg mener fortsatt det har blitt utsatt for unødig mye demonisering pga manglende kunnskap og bruk, og som alltid trekkes ekstremtilfellene frem hver gang man prøver å føre en saklig debatt i det offentlige.
Blir omtrent som å hevde at alle som drikker alkohol utvikler alkoholisme osv....
When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Er sterioder så farlige?
« #12 : 25. november 2013, 22:54 »
Det må vel som i alt annet også skilles mellom bruk og misbruk, da det som regel er sistnevnte som skaper helseproblemer...
Man kan jo også tenke på f.eks. Supersize Me i sammenligning,, bruk vs misbruk, gjelder for det meste, enten det er sterioder, kosttilskudd, røyk, alkohol osv...

Kjører man et helprofft opplegg med jevn oppfølging av lege osv, sitter jeg med inntrykk av at det er mye mindre belastende for helsa enn f.eks. jevnlig helgefyll og kebabspising.
Problemet er vel heller det som er nevnt her tidligere og det å gi seg mens leken er god. Menneskekroppen er ikke laget for å veie 130-140kg på 7-8%, ei heller 200kg på 40% fett...
Alt med måte Smiley

Jeg forsvarer ikke sterioder, har aldri rørt det selv heller, men jeg mener fortsatt det har blitt utsatt for unødig mye demonisering pga manglende kunnskap og bruk, og som alltid trekkes ekstremtilfellene frem hver gang man prøver å føre en saklig debatt i det offentlige.
Blir omtrent som å hevde at alle som drikker alkohol utvikler alkoholisme osv....

Tilførsel av såpass med syntetisk testosteron eller anabole steroider at det har en muskeloppbyggende effekt forstyrrer hormonbalansen og kroppens egenproduksjon. Her er det ikke noe som heter "normal bruk". Anabole androgene steroider er syntetiske hormoner og hører hjemme i kategorien sterke legemidler.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget andreasb

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 158

  • Beastmode!
Sv: Er sterioder så farlige?
« #13 : 26. november 2013, 19:59 »
Ja jeg er enig i det du sier, all bruk har selvfølgelig konskvenser.
Men jeg mener at mange er alt for snare til å rope ulv og peker ut ekstremtilfellene med både nyresvikt og organkræsj som følger.
Dette er situasjoner som oppstår ved misbruk.

Gjøres det på en skikkelig måte, i samråd med fagpersoner og følger opp med både kosthold, cycle assist, pct osv, så er bivrikninger av enkelte typer sterioder svært marginale.
Dog varierer det litt fra stoff til stoff, men som jeg forsøker å si i innlegget mitt så er det feil bruk/misbruk som fører til farlige resultater.

Men det er- og vil nok alltid være en diskusjon preget av altfor mye broscience og skremselspropaganda til at fremtredende fagfolk gidder å blande seg.

Og selvfølgelig er vel det største problemet at fortisser og andre klovner stapper neppå både det ene og det andre fremfor å sette seg inn i sakene før de starter...for tross alt, "det gikk jo bra når kompisen gjorde det, så da er vel bare å gi gass" Smiley

When I was a child, I spoke as a child, I understood as a child, I thought as a child; but when I became a man, I put away childish things.

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Er sterioder så farlige?
« #14 : 29. november 2013, 05:39 »
Ja jeg er enig i det du sier, all bruk har selvfølgelig konskvenser.
Men jeg mener at mange er alt for snare til å rope ulv og peker ut ekstremtilfellene med både nyresvikt og organkræsj som følger.
Dette er situasjoner som oppstår ved misbruk.

Hva er egentlig misbruk da? Bruket i seg selv er jo misbruk. Samråd med fagpersoner sier du, vel, en fagperson vil også si at et hvert ikkemedisinsk bruk er misbruk.

Tre kompiser av meg har drevet med steroider i mange mange år, og to av de fikk hjerteinfarkt før de var 30år.  Begge to har drevet aktivt med styrketrening i over 16år. En av dem har brukt steroider i over 10år, og den andre i iallefall 6år. Har du lyst å prate med de kanskje? Så kan du fortelle hva de gjorde feil, siden bruken tydeligvis førte til et 'farlig resultat'.. Tror du ikke de kan hver eneste jævla detalj om stoffene de stapper i seg? De konkurrerer i kroppsbygging, og dette er en stor del av deres identitet. De er ingen naive fjortiser.

"Og selvfølgelig er vel det største problemet at fortisser og andre klovner stapper neppå både det ene og det andre fremfor å sette seg inn i sakene før de starter.."

Ironisk nok så er det dine holdninger som er det største problemet. Holdningen om at man kan fjerne risikoen av steroid-bruk ved å sette seg inn i hvordan de virker.
Uansett hvor mange fagpersoner du skaffer deg, så tilfører du kroppen syntetiske hormoner. Disse hormonene er ikke engang fremstilt av farmasøyter, men av boleboys med pilletrykkemaskin, noen malingsblandere, kinesisk importpulver og no hetteglass. Hvor trygt tror du egentlig det kan bli ?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!