Skrevet av Emne: Egg farlig?!!  (Lest 4785 ganger)

Utlogget th911

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Egg farlig?!!
« : 13. oktober 2013, 10:14 »
For ikke så lenge siden mener jeg og huske treningsforum skrev at egg ikke var farlig. Mens mange nettavsier ofte de siste årene har ment at det er skadelig som bare det og sammenligner det med røyking over lengre tid....

Her om dagen hørte jeg et innslag på radioen hvor dem sa at helt ny forskning viste at mye egg spising over lengre tid førte til åreforkalkning, på lik linje med røyking over lengre tid..
Har nå sett meg lei av at ene dagen er det ikke farlig mens andre dagen er det livsfarlig.. Spiser selv 6egg daglig og det har jeg gjort i flere år nå, så hadde jo vært greit med et 100% sikkert svar snart ''før det er forseint'' :-P

Noen som faktisk har et svar på dette her? Stemmer det avisene titt og ofte skriver eller er det bare fjas?d

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Egg farlig?!!
« #1 : 13. oktober 2013, 12:43 »
Media er den dårligste kanalen for informasjon om kosthold og trening. Egg er en veldig bra kilde til protein og fett.

Undersøkelser har vist at høye kolseterol nivå ikke nødvendigvis må komme av ett høyt kolesetrol inntak men ett høyt inntak av mettet fett. (hel melk, ost, smør).

Grunnen til at egg har fått dette ryktet er på grunn av at egg inneholder ca 180 milligram kolesterol per egg. Det anbefalte kolesterol inntaket er 300 mg. I tillegg er det vanlig å spise egg med mange usunne fettkilder som en stor klatt smør og mye bacon. Det undersøkelser har bevist er at kolesterolet i egg er ikke noe å bekymre seg over.

Vist du er bekymret for kolesterol nivået ditt så burde du heller se på hvor mye mettet fett du inntar hver dag. Den øvre grensen burde være 10% av kalori inntaket ditt. Så vist du spiser 2000 kalorier bør du ligge på ca 22g mettet fett = 200 kalorier.

Enkle grep er å bytte stekesmør med en god olje, bytte til skummet melk, spise mindre fett kjøtt, mindre usunn bakst.

Er du aktiv og spiser noelunde normalt er dette ikke noe å bekymre seg over Smiley

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Egg farlig?!!
« #2 : 19. november 2013, 13:17 »
Link til artikkel:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2266
Helt riktig som AronDyb skriver. Enkelte har en genetisk disposisjon i fht kolestrol og ikke alle er klar over det - det er i hvert fall lurt å sjekke kolestrolet om man aldri har gjort det før eller det er veldig lenge siden.

Egg vært framstilt som en stor synder, men det er andre livsstilsvaner vi bør endre før vi kutter ut egget:)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Gainzking

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Egg farlig?!!
« #3 : 21. november 2013, 15:54 »
Her kan du finne et produkt som kan gi deg de samme egenskapene som egg uten at du få de bi virkningen du snakker om.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-egg-protein-908-g

Anbefales sterkt...

Bynte å ta det når jeg leste korelasjonen mellom farene med å spise egg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!