Skrevet av Emne: ZMA og Testobooster  (Lest 12728 ganger)

Utlogget OnMyWay

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

ZMA og Testobooster
« : 23. oktober 2013, 23:24 »
Hei.

Jeg begynte å trene skikkelig for et par måneder siden. Jeg har brukt proteinpulver og kreatin en stund nå.

Har noen kompiser som bruker andre kosttilskudd også, men er litt usikker på hva som er hva, og hva jeg trenger.

Hva er forskjellen på ZMA og testoboostere (f.eks. Zeus)? Er det vits å ta begge deler? Og noen selger også ZMA Pro og ZMA Hardcore. Er litt forvirret av alt dette, og lurer på om noen kan hjelpe meg? Noen anbefalinger når det kommer til kosttilskudd også?

Jeg vil først og fremst øke muskelmasse.

Takker for alle svar! Smiley

Utlogget OnMyWay

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: ZMA og Testobooster
« #1 : 25. oktober 2013, 03:24 »
Ingen hjelp å få? :-)

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: ZMA og Testobooster
« #2 : 25. oktober 2013, 08:39 »
Jeg ville ha sagt at du ikke trenger dette, proteinpulver og kreatin holder i massevis, kombinert med ett bra kosthold. ZMA er bra for restitusjon hvis man er involvert i hard hard trening, og ikke får restituert musklene nok så bruker man dette, men jeg vil tro at det ikke skal være noe problem for deg, ikke enda iallefall, så mitt råd; drit i det, hold deg til proteinpulver og kreatin.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: ZMA og Testobooster
« #3 : 25. oktober 2013, 12:39 »
ZMA er sink, magnesium og vit b6. Den opprinnelige tanken bak kosttilskuddet var at sink øker sædproduksjon, som igjen øker testoproduksjonen. Dette er sant hvis man har mangel på sink. De fleste (i Norge) har nok sink gjennom kosten. Dette annullerer nytteverdien.

Når dette ble kjent, og folk skjønte at ZMA ikke gjorde det som det var ment for kom produsentene på banen med en ny grunn til å ta ZMA. Nemlig at magnesium er bra hvis man sliter med kramper. Dette er nok en gang sant hvis man har mangel på dette mineralet. Likevel er den formen for magnesium som gjerne brukes i ZMA-produkter av lav kvalitet. Og med det mener jeg at molekylet inneholder lite magnesium i seg selv, eller at det er vanskelig for kroppen å ta opp. (Stoffene i ZMA er ikke rent magnesium og sink, men heller bindinger som inneholder disse.)

Mange rapporterer om god søvn av ZMA. Dette kan være grunn nok til å ta kosttilskuddet, gitt at man sliter med dette. Det skal nevnes at denne forbedrede søvnen forsvinner etter noen uker med tilskuddet.

Grunnen til at det er b6 i ZMA er at det hjelper i opptaket av sink. Så var det nevnt også.

Konklusjonen er at hvis du har lave verdier av enten sink eller magnesium, eller man sliter med kramper ila treninga, så kan ZMA være bra. For de fleste er ikke dette tilfellet. Hvis du likevel er nyskjerrig, så kan du like gjerne kjøpe en boks for å teste det ut. Placebo er veldig kraftig!
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: ZMA og Testobooster
« #4 : 25. oktober 2013, 12:45 »
For å svare spesifikt på noen av spørsmålene dine:

- ZMA Pro, ZMA Hardcore, ZMA 2000 Pro AnaboliC Super Duper Big Mass Testo Enhanc3R er bare produktnavn på akkurat det samme.

- ZMA er en testobooster, i den betydning at det skal hjelpe i testoproduksjonen. Det finnes flere stoffer som "gjør" dette, som f.eks. tongkat ali og tribulus terrestris. Som regel er studiene som beviser nytteverdien av disse gjort på eldre menn. Eldre menn øker testoproduksjonen av å spise grøt også, så studiene er ikke så gode kan du si.

- Anbefalinger av kosttilskudd: Kreatin monohydrat, beta alanin, tran, proteinpulver.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Bjørnar39

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: ZMA og Testobooster
« #5 : 25. oktober 2013, 13:44 »
Fasitsvar fra PhilLynott her. For å legge til noe så vil ikke du få noe ut av testboostere, da det er tilpasset menn 40+. Du er ung og har testnivået på topp, mao du vil ikke kunne øke det noe med en testbooster.

Utlogget OnMyWay

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: ZMA og Testobooster
« #6 : 27. oktober 2013, 21:59 »
Tusen takk for ordentlige svar.
Tror jeg konkluderer med å bruke pengene mine når jeg er over 40 til slike kosttilskudd ;-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!