Skrevet av Emne: Total treningsbelastning; Jogg, sykkel og styrke  (Lest 1677 ganger)

Utlogget Knutn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Total treningsbelastning; Jogg, sykkel og styrke
« : 30. oktober 2013, 14:39 »
Jogging, sykling og styrketrening.

Jeg kjører for tiden et løpeprogram satt opp av polarperonaltrainer, som er treningsoppsettet som følger med pulsklokken min. Dette er et program som planlegger økter i forhold til belastning og restitusjon. I tillegg driver jeg med terrengsykling, og lurer på om den totale treningbelastningen blir for stor. Den nettbaserte programvaren som følger med pulsklokken indikerer at den totale treningsbelastningen er for høy, men dette er kun basert på puls, og hvis man ser på belastningen isolert etter aktvitet er den helt grei. Man belaster jo ikke musklene, eller de samme musklene i like stor grad ved jogging som ved sykling. Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Bør jeg se treningsbelastningen for sykling og jogging sammen (basert på pulsklokken), eller er det greit å se på belastningen isolert i forhold til type aktivitet?

I tillegg kommer jeg snart til å begynne på treningsstudio igjen for å trene styrke, det betyr et regelmessig og hardt program fra november til mai. Er det nødvendig med et beinprogram når jeg allerede sykler og jogger regelmessig? Vil dette bare føre til overbelastning på muskulatur og kne? Trappe ned løpetreningen er uaktuelt før jeg har nådd målet om 5000 meter på 20 min, et mål som forhåpentlig vis nåes i løpet av senvinteren. Jeg tenker at knebøy 1-2 ganger i uken kanskje holder m.t.p. styrketreing av bein?

Tips og råd mottas med hjertens takk!
Every day you may make progress. Every step may be fruitful. Yet there will stretch out before you an ever-lengthening, ever-ascending, ever-improving path. You know you will never get to the end of the journey. But this, so far from discouraging, only adds to the joy and glory of the climb. -Sir. W.C.

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Total treningsbelastning; Jogg, sykkel og styrke
« #1 : 01. november 2013, 13:03 »
Vil nå si at du isolerer mer når du sykkler, da trenes jo bein hardere.
Det og trene bein vil hjelpe betraktlig både på sykkling og løping, knebøy er jo en av de beste øvelsene for bein og PRO sykklister samt PRO løpere trener jo knebøy og andre ting.

Det beste du kan gjøre er bare og trene som du mener er greit for deg så ser du om kroppen din syntes det er ok med tanke på belastningen. Bare spis riktig så kroppen din får næring.

Uansett nå til dags så har vi mennesker blitt mer og mer late, vi sitter mer, vi kjører bil osv så det og sykkle/løpe/trene styrke er jo mye bedre! Bare man lærer kroppen sin og kjenne.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!