Skrevet av Emne: Trening på deff  (Lest 2407 ganger)

Utlogget erik677

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Trening på deff
« : 06. november 2013, 20:52 »
Har nå netopp startet på diett.
Det jeg lurer på er hvordan man bør legge opp treningen på deff?
Har trent volumtrening på reps mellom 8-15 nå i 6 mnd, men har nå gått over til trening for den maksimale styrken, kjører stort sett 5x5 med fokus på øvelsene Markløft, benkpress, knebøy, militærpress og chins.
Las en plass at det var bra å kjøre lavreps på diett fordi volumtrening kombinert med lite kalorier gjor at glykogenlageret ikke klarer å fylle seg skikkelig opp igjen etter treninga.
Samtidig føler jeg at med trening på så lavreps gjør at jeg mister mer av muskelmassen enn det jeg hadde gjort på høgrepstrening.
Hva er rett?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Trening på deff
« #1 : 06. november 2013, 21:38 »
Gjør begge. f,x 3-4 tunge sett og 2-3 sett med flere reps i uken per muskelgruppe.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Trening på deff
« #2 : 11. november 2013, 14:02 »
Enig med Junkfood-mannen her. Tunge løft på diett kan også være sårbart på når fett% blir lavere. Varm godt opp med spesifikk oppvarming og kjør hele skalaen av reps. Det er ikke gitt at det ene eller det andre er bedre. Vel så viktig er pauser, teknikk og tempo. Stå på!
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Trening på deff
« #3 : 12. november 2013, 09:45 »
Har nå netopp startet på diett.
Det jeg lurer på er hvordan man bør legge opp treningen på deff?
Har trent volumtrening på reps mellom 8-15 nå i 6 mnd, men har nå gått over til trening for den maksimale styrken, kjører stort sett 5x5 med fokus på øvelsene Markløft, benkpress, knebøy, militærpress og chins.
Las en plass at det var bra å kjøre lavreps på diett fordi volumtrening kombinert med lite kalorier gjor at glykogenlageret ikke klarer å fylle seg skikkelig opp igjen etter treninga.
Samtidig føler jeg at med trening på så lavreps gjør at jeg mister mer av muskelmassen enn det jeg hadde gjort på høgrepstrening.
Hva er rett?

Du er såpass nybegynner at du kan forvente å pakke på deg muskler menst du slanker deg om du trener riktig. Ville ha trent 5x5 slik du gjør nå, tatt meg god tid på diett og sørget for at underskuddet er akkurat nokk til å miste MAX 1kg i uka.

Den glykogen myten er bare tull, en som trener styrke / bodybuilding har ikke behov for karbohydrater etter trening. For de som driver med hardt trening over lengre perioder (triathlon, svømming, sykling osv) er dette nødvendig. Eller om du trener 2 ganger om dagen, f.eks en styrkeøkt og en kardioøkt seperat. Da er det lurt å fylle opp med karbohydrater så fort som mulig.

Grunnen til at denne myten aldri dør er at toppatleter må ha karbo etter trening pga den enorme treningsmengden, og bodybuildere må ha karbo for de vill DØ på dagen om de ikke spiser, fordi de setter insulin. Og folk kopierer jo va de beste gjør. Vanlige mosjonister trenger ikke å tenke på slikt. Når du er på diett så har du mest sannsynlig ikke så mye kalorier, ikke kast bort flere hundre fordi du føler deg tvunget til det.

At du må trene høyrep på diett høres ut som en unnskyldning for å ikke trene skikkelig. Går styrken din nedover så kan jeg love deg at du mister muskler i samme slengen!

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Trening på deff
« #4 : 12. november 2013, 17:08 »
At du må trene høyrep på diett høres ut som en unnskyldning for å ikke trene skikkelig. Går styrken din nedover så kan jeg love deg at du mister muskler i samme slengen!

Mener du her at å kjøre høyreps ikke er å trene skikkelig? Eller ble formuleringen din bare litt feil? Om jeg forstod deg riktig, gjerne begrunn.

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Trening på deff
« #5 : 12. november 2013, 22:47 »
Mener du her at å kjøre høyreps ikke er å trene skikkelig? Eller ble formuleringen din bare litt feil? Om jeg forstod deg riktig, gjerne begrunn.

leste feil, eller så har trådstarter redigert posten. Det var vist omvendt nå, han skrev at det var bedre å trene lavrep for da tømmes ikke glykogenlagrene.

Det jeg mente var at man må fokusere på å legge på vekt på stanga selvom man er på diett. Mange, inkludert meg selv har lett for å endre mentalitet når man er på deff. Jeg tror det er lurt å trene innenfor alle repområder så å trene høyrep er på sin plass, formulerte meg litt dårlig bare ! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!