Skrevet av Emne: Hvorfor velger alle splitt isteden for full-body workout?  (Lest 7934 ganger)

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Heisann. Jeg har sett på en haug med videoer, og lest mye om at full body workout er bedre enn splitt. alikevell virker det som de fleste jeg kjenner, og alle kjente youtubere velger splitt. Hva er grunnen til dette?

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Jeg vet ikke, men jeg antar at alle 16åringer syns det er morsomere og ta 15 sett med bicepcurl istedenfor å trene knebøy, markløft og benkpress samme dag

Utlogget Kristin Johanne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6

Vet ikke heller, kjører selv helkroppsprogram og sverger kun til det. Vil tro de fleste kanskje liker å konsentrere om en muskelgruppe i uken eller fordi de kanskje ikke føler fremgang? For meg blir det motsatt, klarer ikke å ha splitt, da jeg ikke føler at det går fremover. Pluss at jeg elsker styrkeløft og vektløfting.

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Min erfaring er at hvis jeg kjører tungt i mark og bøy så blir det for heftig for min rygg. Derfor er splitt bedre for meg.. Jeg trenger ett par dager mellom bøy og mark for å være sikker på at ryggen ikke streiker.
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Svært ofte velges fullkroppsprogram og sirkeltrening i en startfase. Sirkeltrening viser seg å ha en spesielt god effekt i en startfase(2-3 måneder). Når muskulaturen tåler mer motstand, splittes gjerne kroppen opp for å øke styrke/volum i hver enkelt muskelgruppe. Sirkeltrening er smart å legge inn i treningen med jevne mellomrom - det øker den muskulære utholdenheten og har en forbrennende effekt.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

dette bringer meg til ett annet spørsmål. Burde man trene de store kroppsdelen først (bein, bryst, rygg), deretter mindre muskler som biceps, triceps, skuldre, legger osv, Eller trene muskler som brukes brukes i samme øvelse på en måte, slik som bryst og triceps, rygg og biceps, bein og legger?

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Svært ofte velges fullkroppsprogram og sirkeltrening i en startfase. Sirkeltrening viser seg å ha en spesielt god effekt i en startfase(2-3 måneder). Når muskulaturen tåler mer motstand, splittes gjerne kroppen opp for å øke styrke/volum i hver enkelt muskelgruppe. Sirkeltrening er smart å legge inn i treningen med jevne mellomrom - det øker den muskulære utholdenheten og har en forbrennende effekt.

Så det du sier er att fullbody work out er best de første 2-3 månedene? Mener du også da at spilt er bedre enn fullbody workout etter noen måneder?

Utlogget wazap

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 182

Så det du sier er att fullbody work out er best de første 2-3 månedene?
more like første året.

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Vell, hvorfor er fullbody bedre enn splitt, etter man har trent en stund?

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Ja, jeg mener at fullbody funker i en startfase, deretter bør man avansere til split for å utfordre muskulaturens potensiale til å bli sterkere og større.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Hva med når man er i en kutte-fase, altså i underskudd av kalorier for å bli kvitt fett. Hva vil være best da?

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Kjøp litteratur om styrketrening fra verdens beste styrke coacher. Da kommer det tydelig frem at fullkropp eller en splitt som trener gjennom hele kroppen 2 ganger i uken er veien å gå.

Når du er på slankern må du holde itensiteten så høyt som mulig å prøve å bli sterkere, samtidig børr du kutte ned på mengden med 20-40% Smiley

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Mange tror også at det å gå fra en man, ons fredag fullkropp til en splitt gjør at du kan spesialisere mer og få mer volum.

Dette er helt ulogisk, om du trener benkpress med 5 set 3 ganger i uken, og kanskje 1-2 sett med flyes 3 ganger i uken tar du omtrent 20 set på en uke. Siden du har en hviledag imellom kan du trene med høyere intensistet og dermed stimulere for mer vekst.

Med høy frekvens har du en forhøyet proteinsyntese nesten gjennom hele uken. De som ikke tar noe AAS har forhøyet proteinsyntese i 24-48 timer etter treningen. Jo lengre du trener jo kortere blir denne perioden ergo må du trener mer eller oftere jo lengre du har trent.

Det gir derfor mening å trene en muskel 3 ganger i uken eller mer med ett moderat volum for å øke mest mulig. Det er også viktig å huske på at å trene optimalt ikke gir 3 ganger så bra resultat, men kan hente inn kanskje 10-20% mer over det lange løp.

Om noen vil lære mer om dette kan det være lurt å kjøpe "practial programming" av mark rippetoe eller "the strongest shal survive" av bill starr.

I tillegg har børge fagerlig og olympiatoppen mye informasjon om dette!

Og ikke glem DIETMAR  som får alle sine atleter til å trene med høy frekvens  Smiley

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Det kommer an på hva slags split man legger opp til. Det er ikke gitt at en treningsmetode eliminerer en annen for å få gitte resultater. Slik er det jo heller ikke med fullkropp kontra split - noe av poenget med variasjon er å unngå stagnering. Utmattende trening av en muskelgruppe krever hvile - da er en split et alternativ:)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Nevn en Mr. Olympia deltaker som trener fullkroppsprogram

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!