Skrevet av Emne: Hvorfor velger alle splitt isteden for full-body workout?  (Lest 7627 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
2-splitt 2 ganger i uka er en mulighet og det trenger ikke være snakk om enormt mange øvelser og sett. Eller 2-splitt 3 ganger på 2 uker. For de som trener f.eks. løping så går det an å kombinere det med påfølgende styrketrening og det blir fortsatt ikke mer enn 3-4 treningsdager i uka.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

2-splitt 2 ganger i uka er en mulighet og det trenger ikke være snakk om enormt mange øvelser og sett. Eller 2-splitt 3 ganger på 2 uker. For de som trener f.eks. løping så går det an å kombinere det med påfølgende styrketrening og det blir fortsatt ikke mer enn 3-4 treningsdager i uka.



Jau, men...om den totale treningsbelastninga ikkje er høgare enn at det er råd å trene det som eit fullkroppsprogram, ser eg ikkje heilt meininga i å splitte det opp. Eg ser ikkje at det skal vera noko poeng i å trene splitt berre for å trene splitt. Ingen har enno greidd å overtyde meg om at splittar i utgangspunktet er betre enn heilkroppsprogram.

Attåt det kjem spursmålet om frekvens. Styrketrening for idrettsutøvarar må vera rørslebasert, ikkje muskelbasert. Løparar, hopparar og kampsportutøvarar ynskjer å bli sterkare utan noko serleg hypertrofi, noko som tyder at styrketreninga er fyrst og fremst nevral, med etter måten lågt volum og høg intensitet. Det er meir snakk om å styrke rørslemønster og nervebanar enn å trene musklane. Då trur eg ein tener på å ha nokonlunde høg treningsfrekvens, altså at ein skal repetere ofte. Ein dobbel to-splitt let deg repetere rørslene to gonger i veka, medan tri heilkroppsdagar i veka gjev deg tri gonger repetisjon. Som Pavel Tsatsouline seier: "Strength is a skill". Eg meiner han har rett i det, og i at ein ferdigheit må øvast på. Tillet ikkje planane dine at du øver mykje, so øv i alle høve ofte.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Fullkroppsprogram innebærer at man har masse energi til den første øvelsen men mindre til de neste. Med splitt så kan man fokusere mer på spesifikke øvelser eller muskelgrupper.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!