Skrevet av Emne: Høyt proteininntak, unødvendig?  (Lest 3923 ganger)

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Høyt proteininntak, unødvendig?
« : 12. november 2013, 22:42 »
http://ajpendo.physiology.org/content/281/6/E1172

Anbefaler å lese denne studien. Et kort sammendrag: over 60 menn ble satt på forskjellige doser testosteron, alle spiste fra 1 til 1.2g per KG kroppsvekt protein. Den gruppen med høyest testosteron doser la på seg nesten 0.5KG i snitt per UKE, uten å trene.

Har også lest en studie ang toppatleter som ikke fikk mer enn 1g til 1,2g per KG kroppsvekt, men økte karbohydrat inntaket så høyt som mulig. Studien antok at det var bedre for fysiskaktive personer å øke karbohydrat inntaket og la proteininntaket være relativt lavt.
Finner ikke igjen denne studien nå dessverre Angry

En tredje sak. I denne vidoen referer Jason Blaha til ett intervju av Dorian Yates fra 1999. Der han sa han spiste rundt 200g protein per dag, i 1999 veide han godt over 120kg. I videoen snakker han også mye om anbefalt proteininntak.

http://www.youtube.com/watch?v=m395TAGvxg8

Er proteinntak på 1.8 til 2g per KG kroppsvekt unødvendig? Hva tror dere?

Personlig tror jeg det er lurt å innta mye protein når man er på diett pga den termiske effekten, men om man ikke prøver å gå ned i vekt er det bedre å øke karbohydrater. Har selv hatt god fremgang selvom jeg har minsket proteininntaket betraktelig Smiley

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #1 : 13. november 2013, 12:11 »
1,8-2g er jo er det Olympiatoppen og andre anbefaler for kraftsport idretter. Så det er ikek for mye. Det er jo en kjent sak at for mye er heller ikke bra. Belastning på nyrer etc. og man får ikke nyttiggjort seg av alle proteinene alikevel. Da blir det unødvendig, og dyrt.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #2 : 13. november 2013, 12:16 »
1,8-2g er jo er det Olympiatoppen og andre anbefaler for kraftsport idretter. Så det er ikek for mye. Det er jo en kjent sak at for mye er heller ikke bra. Belastning på nyrer etc. og man får ikke nyttiggjort seg av alle proteinene alikevel. Da blir det unødvendig, og dyrt.

Protein er ikke nødvendigvis dyrt i forhold til andre energikilder. Det spørs litt hva slags proteinkilde man bruker. Både proteinrik mat og proteinpulver varierer veldig i pris. Men ekstra inntak av protein er nok mest relevant i forbindelse med slanking da proteinbehovet er det samme som før. Pluss etter trening.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #3 : 21. november 2013, 12:49 »
men når broscience gutta foreslår 3,5g preotonz per kilo kroppsvekt... ja

Utlogget Quadriceps Femoris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #4 : 23. november 2013, 09:54 »
Som Number1 skriver, å ligge på rundt 2 g/kg kr.vekt per dag er fornuftig mtp bygging. Jeg merker selv forskjell i perioder jeg ikke får i meg nok og ligger på 1-1,2g. Du får ikke det samme utbyttet av treningen da. Bygging krever mye protein, men altfor mye protein er bare en dyr kilde til energi, så du trenger ikke å overdrive.

Utlogget ja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #5 : 24. november 2013, 09:37 »
marius metern har jo gått ned veldig på proteininntaket på hans siste hjemmevideo...syns han sa han tok litt etter en treningsøkt og det var alt.

testo som har 90% å si seff...og siden han fortsetter med dette etter nyreproblemer og kun kutter på proteinene vil jeg anta at dette er legens råd ang nyrene..at steroidene ikke har så mye å si men det har proteinene.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #6 : 24. november 2013, 11:55 »
marius metern har jo gått ned veldig på proteininntaket på hans siste hjemmevideo...syns han sa han tok litt etter en treningsøkt og det var alt.

testo som har 90% å si seff...og siden han fortsetter med dette etter nyreproblemer og kun kutter på proteinene vil jeg anta at dette er legens råd ang nyrene..at steroidene ikke har så mye å si men det har proteinene.

Tror jeg ikke noe på. Han har sikkert forandret på noe annet som gjør at han spiser mindre proteiner. Etter legens råd.

En tradisjonell eskimodiett består av sinnsykt mye protein og resten fett. Det gikk stort sett bra men det oppsto en tilpasning i befolkningen med større lever men ikke større nyrer.





Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #7 : 24. november 2013, 22:02 »
Les denne : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129168/

Det er tydelig at forskning spriker litt i begge retninger! Spennende å se hva fremtiden kan gi svar på! Studien viste ingen store sprik mellom 3 grupper som fikk mellom 1g/KG og 2g/KG.

Dere må huske på at mange av studiene er sponset av supplement industrien og da er troverdigheten borte med en gang. har lest studier som anbefaler skyhøye inntak ganske enkelt fordi det er dette supplement industrien ønsker! Smiley

Ligger selv på rundt 130-150g protein på en kroppsvekt på 87kg så ligger bare mellom 1.5-1.7g/KG.




Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #8 : 24. november 2013, 23:00 »
Les denne : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129168/

Det er tydelig at forskning spriker litt i begge retninger! Spennende å se hva fremtiden kan gi svar på! Studien viste ingen store sprik mellom 3 grupper som fikk mellom 1g/KG og 2g/KG.

Dere må huske på at mange av studiene er sponset av supplement industrien og da er troverdigheten borte med en gang. har lest studier som anbefaler skyhøye inntak ganske enkelt fordi det er dette supplement industrien ønsker! Smiley

Ligger selv på rundt 130-150g protein på en kroppsvekt på 87kg så ligger bare mellom 1.5-1.7g/KG.

Bedøm selv :

Below recommended protein intake : Fra -1.6 til +1.6 kilo mer muskelmasse (gjennomsnitt 0)
Recommended protein intake : Fra -0.7 til +2.3 kilo mer muskelmasse (gjennomsnitt +0.8)
Above recommended protein intake : Fra -1.1 til +3.3 kilo mer muskelmasse (gjennomsnitt +1.1)

Alle gruppene økte i vekt som betyr at den første gruppen bare ble fetere mens de andre gruppene ble mer muskuløse !

Below : 0.32 gjennomsnittlig økning i fettprosent
Recommended : 0.10 gjennomsnittlig nedgang i fettprosent
Above : 1.10 gjennomsnittlig nedgang i fettprosent
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget reb-st

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

  • "Even heroes have the right to bleed"
Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #9 : 25. november 2013, 12:11 »
Les denne : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129168/

Det er tydelig at forskning spriker litt i begge retninger! Spennende å se hva fremtiden kan gi svar på! Studien viste ingen store sprik mellom 3 grupper som fikk mellom 1g/KG og 2g/KG.

Dere må huske på at mange av studiene er sponset av supplement industrien og da er troverdigheten borte med en gang. har lest studier som anbefaler skyhøye inntak ganske enkelt fordi det er dette supplement industrien ønsker! Smiley

Ligger selv på rundt 130-150g protein på en kroppsvekt på 87kg så ligger bare mellom 1.5-1.7g/KG.

Känns som att vi snöar in på fel saker här. Jag vill påstå att det är viktigare vilka matvaror du väljer istället för makro-fördelning.
2g/kg kroppsvikt brukar vara en bra mål, det har vi kört i evighet. Några behöver mer, andra behöver mindre.
Studien här visar ju egentligen ingenting eftersom deltagarna har fått samma mängd kcal och vi vet inte vilka proteinkällor som använts. Men studien visar ju att 1,8-2,2g/kg kroppsvikt verkar vara ett bra område att hålla dig innanför, men igen så är detta individuellt.

Vad behagar studier som industrien sponsrar... Orkar inte ta det här! Cheesy
Längd: 187 cm
Vikt: 102,7 kg
Jobb: Elevassistent & Ordensvakt

KB: 227,5kg 1MR | BP: 160kgx8 | ML: 255kgx8

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #10 : 25. november 2013, 23:14 »
Ja ser meg enig, skal legge meg oppå 1,8g pr kg Smiley takk

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Høyt proteininntak, unødvendig?
« #11 : 25. november 2013, 23:51 »
Ja ser meg enig, skal legge meg oppå 1,8g pr kg Smiley takk

Målet må jo være at kroppen har nok protein tilgjengelig til enhver tid. Recommended nivået er sikkert nok stort sett men det er kanskje lurt å gå over det for å ha litt slingringsmonn ettersom proteinbehovet kan variere også over kort tid. Et tydelig tegn på at man har fått i seg mer protein enn man trenger er når urinen endrer lukt fordi det er høyere innslag av avfallsstoffer pga nedbryting av et overskudd av protein. Ikke at det er noe farlig men det er relativt meningsløst.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!