Skrevet av Emne: Hjelp... Kroppen min er skjevtrent på høyre/venstre side  (Lest 3494 ganger)

Utlogget Mrjogalot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Jeg har drevet med styrketrening og kondisjon i tre års tid nå. Jeg har hele tiden hatt en brist i venstre skulderblad kombinert med betennelseproblemer, noe jeg måtte bygge opp med gradvis trening, og som til slutt ble bra. Jeg har nå ganske grei muskulatur, men jeg må hele tiden ha tatt i mer med høyre side av kroppen i alle øvelser. Sikkert bevisst til å begynne med for å unngå smerter, men jeg har aldri tenkt særlig over det før jeg begynte med markløft og så i speilet at jeg kneiset over til høyre side da jeg skulle rette ut ryggen. Når jeg ser meg i speilet, så er det noe merkelig med løfteveien på venstre skulder. Jeg prøver å finne ut nøyaktig hva det er, men musklene bøyer seg bare annerledes når jeg hever ut til sidene. Venstre brystmuskel er mye lengre og slankere enn høyre, så det kan se ut som om skulderen har havnet lenger bak. Den er også mindre trent, og jeg svikter alltid på venstre arm i benkpress når det blir tungt. Kjører jeg lett, vingler det. Det største problemet er imidlertid ryggen. Når jeg blåser opp latsene i speilet, ser jeg at venstre ser helt vissen ut sammenlignet med høyre. Musklene opp langs ryggsøylen er høyere, og selve vingen er smalere på venstre side.
Er det noe jeg kan gjøre for å rette opp dette uten å begynne helt på nytt med fysioterapi? Jeg er veldig glad i å trene, og har lagt ned mye arbeid for å nå det nivået jeg ligger på nå.

Utlogget Emerjådd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • Bort med fleskefettet!
Godt det ikke bare var meg! Tror det gjelder flere.. Håper på svar her selv jeg nå!

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Jeg ser ikke forskjell på latsen min, men venste brystet er større og høyre, høyre skulder er mer forover enn venstre, og det virker som om venstre side av magen generelt har mer voulom enn høyre når jeg strammer musklene. Fint om noen som evt vet svaret på disse temaene ta dette med i svaret også Smiley

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Når du sier at du har hatt problemer med skuldre så tenker jeg umiddelbart at problemet ligger her og nakken. Anspennelse. Vet ikke helt 100%, men det kan være at skuldre/nakke på venstre side blir "dratt" opp av nakke slik at du ikke får trent musklene der skikkelig. Det er andre muskler som blir trent på den siden. Det er ikke lett å sette helt riktig ord på dette så det blir litt synsing om hva som kan være feil. Det er i allefall fysio som kan få fikset problemet slik at kroppen blir mer rett og at du trener de riktige musklene.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget pewpew93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Egentlig ingen her som burde gi særlig med tips annet enn å oppsøke profesjonell hjelp (ikke leger). Har selv brukt naprapat og etter bare to behandlinger var hele kroppen "på plass" igjen.

Utlogget norsecode

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Skulle poste om noe av det samme. Har hatt vondt i venstre skulder/arm en god stund nå. Gikk til naprapat, og det viste seg at det var en muskel bak på ryggen som er støtte muskel til skuldra som hadde slått seg vrang. God som ny etter 5 behandlinger Smiley
Eneste problemet nå er at venstre armen har blitt svakere enn høyre armen.
Noen som har noe tips om hvordan jeg kan få trent opp igjen?  Skal jeg stoppe å trene høyre armen en stund?

Utlogget Sleggjesletvold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Skulle poste om noe av det samme. Har hatt vondt i venstre skulder/arm en god stund nå. Gikk til naprapat, og det viste seg at det var en muskel bak på ryggen som er støtte muskel til skuldra som hadde slått seg vrang. God som ny etter 5 behandlinger Smiley
Eneste problemet nå er at venstre armen har blitt svakere enn høyre armen.
Noen som har noe tips om hvordan jeg kan få trent opp igjen?  Skal jeg stoppe å trene høyre armen en stund?

Nei. Men prøv unilaterale øvingar, og tren venstrearmen fyrst. Ikkje tren høgrearmen tyngre enn du greier å trene venstrearmen.

Utlogget norsecode

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Nei. Men prøv unilaterale øvingar, og tren venstrearmen fyrst. Ikkje tren høgrearmen tyngre enn du greier å trene venstrearmen.

Høres fornuftig ut. Takk for svaret Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!