Skrevet av Emne: Hvile uke eller kjøre på ?  (Lest 5292 ganger)

Utlogget kalle85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Hvile uke eller kjøre på ?
« : 01. desember 2013, 18:58 »
Har trent hardt nå i de 4 siste mnd. Vært super streng mot meg selv hvor jeg kjører 3 splitt ( en muskel gruppe en gang i uka ) + 2 ganger kardio.

Kjenner at jeg har hatt super fremgang men luer på om jeg burde ta en hvile uke da jeg kjenner at kroppen har fått juling. Det kipe er at jeg sprudler av glede av abre tanken på at det er ny treningsdag i morra, men erfaring har vist at plutselig stagnerer man og man fortsetter å kjøre på når man kanskje burde bremse.

Er det dumt å ta en hvile uke ? vil jeg falle tilbake eller bare sunt ?

Takker for alle svar

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #1 : 01. desember 2013, 20:15 »
Hvileuka er helt klart den kjipeste, men første dagen tilbake på trening vil føles sykt bra. Pleide ikke å ta hvileperioder før i år og det har hatt mye å si. Det anbefales å ta seg en hvileuke hver 6-8. uke, så hvis du har trent hardt i 4 måneder, så er det helt klart på tide. Så lenge du fortsetter spisingen vil du i hvertfall ikke falle tilbake. I mitt tilfelle er jeg alltid litt sterkere etter en hvilkeuke.

Hvis du ikke orker å vente en hel uke så kan du jo ta 5 dager eller noe sånt.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #2 : 03. desember 2013, 12:46 »
Mitt ærlige svar.

Du trener 3 av 7 dager. Dvs du har mer hviledager enn treningsdager. att på til du trener 1 muskelgruppe i uka. Du har 6-7 dager på å recovre den muskelen.

Hvorfor i helvette skal du ta en ekstra uke uten trening/lett trening?

Hadde du kjørt samme muskel gruppe 3ganger++ i uka hadde det vært litt anderledes

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #3 : 03. desember 2013, 13:03 »

Hvorfor i helvette skal du ta en ekstra uke uten trening/lett trening?


Hva med de andre "systemene" enn musklene? Som det sentrale nervesystemet. Det trenger også hvile.

Utlogget sprellen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #4 : 03. desember 2013, 14:33 »
Jeg tror du finner svaret selv om du lytter til kroppen din og gjør det som føles mest riktig. Hvis du føler at du stagnerer og ikke får like mye ut av treningen er det helt klart best å ta det med ro, da får du mye mer igjen for treningen selv om jeg forstår at det kan være kjedelig med en uke av.

Det virker som du er temmelig motivert for å fortsette å trene, så jeg tror du kan ta det helt med ro.
Du faller ikke tilbake selv om du unner kroppen din litt fri om det kjennes riktig:-)

Lykke til videre med treningen, stå på:-)

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #5 : 03. desember 2013, 16:51 »
Hva med de andre "systemene" enn musklene? Som det sentrale nervesystemet. Det trenger også hvile.

Mener du seriøst at trening 3 ganger i uka kan føre til noe som helst form for overtrening?

Utlogget kalle85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #6 : 03. desember 2013, 17:19 »
Denne gangen har jeg tatt en uke fri føltes riktig.


3 splitt med max hvor jeg kjører musklene helt ut fungerer mye bedre for meg enn 3 ganger helkropp.

Har trent helkropp før men så kom jeg til et punkt hvor dette ikke fungerte for meg lengre, programmet jeg nå kjører fungerer i den formen at jeg blir større og sterkere, når jeg ser tydlig resultater så kjører jeg på med det så lenge det funker =)

Men ser hva du mener med at de får bra med hvile mellom v gang =)

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #7 : 03. desember 2013, 17:20 »
Mener du seriøst at trening 3 ganger i uka kan føre til noe som helst form for overtrening?
?
Prøv å makse i markløft, knebøy og benk 3 ganger hver uke og se om du føler deg litt småsliten etterhvert.

Hva mener du? SELVFØLGELIG kan man bli overtrent av å trene tre ganger i uka. Det skal nok litt mye til ved en tresplitt som i eksempelet her, men det er bedre å være på den sikre siden når man skal gi andre tips. Folk er forskjellige. Noen kan trene hver dag i lange perioder uten å merke noe, men her har vi en som sier at han merker det på kroppen. Hva er galt med å ta en ukes pause da?

Nå vet jeg ikke om han snakker om sine egne erfaringer eller generelle, men hvis det er egne erfaringer som sier at man stagnerer hvis foten ikke går av gasspedalen, så er det ikke noe tema engang.

Vi vet ikke hvordan han trener heller. Hvis han kjører lavvolum så er det i hvertfall viktig med pauser.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Hvile uke eller kjøre på ?
« #8 : 10. desember 2013, 11:57 »
Hvis du fortsatt ser fremgang, og har ingen skader eller småplager, så trenger du ikke hvilkeuke. Dessuten så bør du trene gjennom hvileuken også, men bare mye lettere og mye lavere volum. Det er igrunn ikke noe poeng i å bli helt sittestillende, hvis du ikke er i en spesiell situasjon som påkrever det.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!