Skrevet av Emne: overkjører jeg kroppen min ?  (Lest 3538 ganger)

Utlogget Ilona

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

overkjører jeg kroppen min ?
« : 15. januar 2014, 10:43 »
Hei, jente 18år, høyde 166cm og veier 68

Trener daglig, så jeg trenger tips om å se om jeg kanskje overkjører kroppen eller om jeg har riktig treningsprogramm.

Mandag : biceps, triceps + intervall
Tirsdag : spinning + rygg
Onsdag : spinning + gym på skolen
Torsdag : rumpe, lår, intervall + 2 timers gå tur
Fredag: biceps, triceps + intervall + spinning
Lørdag: rygg + intervalll
Søndag : rumpe, lår og intervall

Jeg går skole, så noen av spinning/ spinning skjer på morgen, mens resten foregår etter jobb. Jobber 5/6 daga i uka. Jeg vet ikke om jeg har får mye å overkjører kroppen med trening og jobb, eller om det er riktig innstilling med å kjøre så hard jeg kan ? Smiley
Har trent på det her i noen 7 månder, ser resultata, men måtte legge til intervall siden jeg.mister ikke fette fort nokk.

Utlogget Ilona

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #1 : 15. januar 2014, 10:46 »
Glemte å skrive at av og til bruke jeg å erstette intervall på rygg dagene med 4000m roing  biggrin

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #2 : 15. januar 2014, 13:00 »
du trener for å miste fett?

Man trener for muskler og fyskisk prestasjon

man spiser riktig for å gå ned i fett-prosent

ja, de 2 henger sammen selvfølgelig, men det viktigste for nedgang i vekt er kosthold
styrketreningen din burde bestå av 3 fullkropps økter i uken, med fokus på knebøy, markløft, benkpress, press, pullups(nedtrekk evt.), roing, korsrygg og mage hver gang og litt biceps-triceps på slutten av økta en gang eller 2 i uken.
f.eks mandag, onsdag, fredag...Man trenger restitusjon og hvile mellom øktene

spinning og roing osv kan du ta imellom styrkeøktene på tirsdag, torsdag og lørdag. Ta deg fri på Søndag, det trenger man!
Enkelte vil mene at man ikke burde bruke "lange" kondisjonsøkter for nedgang i vekt, og at det er bedre å ha veldig intensive korte økter med spurting, slå på dekk med slegge, fullfart sykling osv i stedet for 1 time+ med medium/lav intensitet, men akkurat det får være, det viktigste er at man kommer seg i bevegelse iallefall...

Sett deg inn i hva som er bra og sunt kosthold, og se masse på videoer av personer som er STERK i de forskjellige øvelsene, se hvordan de gjør dem og kopier det.
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #3 : 15. januar 2014, 13:12 »
Jeg tipper du kommer til å overkjøre kroppen din etterhvert ved å holde på sånn som det der. Over tid så er man nødt til å spille på lag med kroppen istedenfor å prøve å kjøre den i senk.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ilona

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #4 : 15. januar 2014, 18:23 »
Jeg tipper du kommer til å overkjøre kroppen din etterhvert ved å holde på sånn som det der. Over tid så er man nødt til å spille på lag med kroppen istedenfor å prøve å kjøre den i senk.

du trener for å miste fett?

Man trener for muskler og fyskisk prestasjon

man spiser riktig for å gå ned i fett-prosent

ja, de 2 henger sammen selvfølgelig, men det viktigste for nedgang i vekt er kosthold
styrketreningen din burde bestå av 3 fullkropps økter i uken, med fokus på knebøy, markløft, benkpress, press, pullups(nedtrekk evt.), roing, korsrygg og mage hver gang og litt biceps-triceps på slutten av økta en gang eller 2 i uken.
f.eks mandag, onsdag, fredag...Man trenger restitusjon og hvile mellom øktene

spinning og roing osv kan du ta imellom styrkeøktene på tirsdag, torsdag og lørdag. Ta deg fri på Søndag, det trenger man!
Enkelte vil mene at man ikke burde bruke "lange" kondisjonsøkter for nedgang i vekt, og at det er bedre å ha veldig intensive korte økter med spurting, slå på dekk med slegge, fullfart sykling osv i stedet for 1 time+ med medium/lav intensitet, men akkurat det får være, det viktigste er at man kommer seg i bevegelse iallefall...

Sett deg inn i hva som er bra og sunt kosthold, og se masse på videoer av personer som er STERK i de forskjellige øvelsene, se hvordan de gjør dem og kopier det.

 


Tingen er at jeg har bygget muskler og spiser ganske sunt, og med brytebakgrunn på 6 år er jeg ganske så vant til harde økte.
Forskjellen er at jeg mister ikke fort fett ( fra mage området) og jeg skal i militæret i September så jeg prøver å få bedre kondis Smiley

Har også lest at det nytter ikke med bare tre ganga i uka med styrke trening vist man vil ha synlige resultater. 

Men kanskje jeg skal kutte litt ned siden jeg bynner å kjenne at kroppen klarer ikke å hente igjen energi.....

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #5 : 15. januar 2014, 18:50 »


Har også lest at det nytter ikke med bare tre ganga i uka med styrke trening vist man vil ha synlige resultater. 


Dette er et prakteksempel på at man ikke skal tro på alt man leser Smiley
Du vil ha MYE bedre effekt av 3 fullt restituerte, konsentrerte treningsøkter, enn 7 økter som kroppen ikke er klar for.

Du må føle på det selv. Hvis du kjenner tegn til utmattelse er det bare å ta det litt med ro. Jeg ville nok redusert mengden trening en del med en gang også, men det er meg. Vi er alle forskjellige og tåler forskjellig belastning.

Lykke til i militæret!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #6 : 15. januar 2014, 19:15 »
Men kanskje jeg skal kutte litt ned siden jeg bynner å kjenne at kroppen klarer ikke å hente igjen energi.....

Nettopp, da er det ikke noe vits.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #7 : 15. januar 2014, 19:18 »
Om du blir overkjørt at det programmet der er du noe som galt med søvn eller kosthold.

Tren hele kroppen 3 ganger i uken som sagt tidligere. tren cardio de andre dagene.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #8 : 15. januar 2014, 19:26 »
Om du blir overkjørt at det programmet der er du noe som galt med søvn eller kosthold.

Tren hele kroppen 3 ganger i uken som sagt tidligere. tren cardio de andre dagene.

Programmet inneholder 6 dager styrke, 7 dager kondisjon + gym på skolen ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 123456234

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 275

Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #9 : 15. januar 2014, 20:34 »
mtp at hun har splittet kroppen opp så mye og ikke trener skuldre og bryst er det ikke være noe problem.

hun kan helt fint venne seg til en høyere treningsmengde med litt smartere programmering.

+ armtrening er ikke noe som påvirker restitusjonen nevneverdig.

Utlogget Ilona

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #10 : 15. januar 2014, 20:35 »
Programmet inneholder 6 dager styrke, 7 dager kondisjon + gym på skolen ?

Hehhe, ja... men tusen takk for rådene. Dere er sikkert mer erfern enn meg, så stoler på det dere sier Smiley

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #11 : 16. januar 2014, 06:40 »
Det er ikke arbeidsmengden i "splitten" hun kjører som er gale, det er på ingen måte tungt, som sværon sier, arm trening har null-(ish) påvirkning på restitusjon.

Det er selve splitten som er kriminel, trenger noe betraktelig mer fokus på bedre øvelser og mer balansert opplegg enn det der...


Uansett, vist du skal i forcen til September...så har du jaggu god tid, du er 166- 68kg, det skal ikke være mange kiloene vist du vil fjærne magefettet ditt da.

Bryt opp planen din, ikke få bedre kondis og mindre fett på en og samme gang som fokus. Å gjøre 2 ting samtidig, resulterer i 50% resultat i begge.

Dropp kondisplanene framover i 2-3 måneder, få fullt fokus på fettforbrenning, vedlikehold av musklatur og kosthold

Etter du er fornøyd med hvordan resultatet har blitt, så skifter du over til kondistrening. Da kommer du sikkert til å springe så mye at du ikke klarer legge på deg fettet igjen samma faen hva du prøver deg på.
og husk at kondis...den kommer FORT! Sammenlignet med muskler så er det en helt annen verden, du har god kondis etter en måned, og vill kondis etter to...
Og vist du faktisk klarer å legge på deg noe under en slik treningsperiode, så burde du miste det under rekrutt perioden i militæret...gikk selv ned 20 kilo på litt over 2 mnd der...og vi levde som guder i matveien med pizza flere ganger i uken, burgere, baguetter, deserter og helt latterlig god mat i messen.
Spiste som en jævla hest og raste ned i vekt...tør nesten ikke tenke på hva som hadde skjedd hadde jeg spist "rent" og slikt under den perioden... Tongue
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #12 : 16. januar 2014, 14:24 »
Det er ikke arbeidsmengden i "splitten" hun kjører som er gale, det er på ingen måte tungt, som sværon sier, arm trening har null-(ish) påvirkning på restitusjon.

På et annet forum så var det en som pleide å trene tosifret antall sett biceps og han ble ikke noe større eller sterkere. Så halverte han treningsmengdene og begynte med en gang å øke. Større treningsmengde betyr ikke automatisk mer framgang. Man kan tilvenne kroppen større treningsmengde over tid og enkelte oppsett er mer funksjonelle enn andre. En toppidrettsutøver trener gjerne et par ganger om dagen men han bruker mye tid på andre ting enn høyintensitetstrening. Men ekstrem mengdetrening passer ikke for alle, selv om det er nødvendig for å nå toppen innenfor idrett.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #13 : 16. januar 2014, 16:36 »
og kjøre biceps i grøfta hver jævla gang var ikke det jeg siktet til... det jeg mente var at å ta noen sett biceps triceps hindrer ikke deg i å få framgang i de større øvelsene.

vist man griser armer hver gang på trening vil man få lite framgang i de(regner med det er armer du snakker om siden ikke du nevner noe om andre øvelser...) og man har da utvilsomt mye mer å hente ved å roe seg litt ned og ta 4-6 sett maks på hver av bi/tri

ekstrem mendge er ikke for alle nei, iallefall ikke til å begynne med, derfor er en 3 ganger i uken helt fint startpunkt for styrketrening
og legge på mer senere er ikke noe problem, men heller sent enn tidlig
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: overkjører jeg kroppen min ?
« #14 : 16. januar 2014, 17:02 »
Det var ikke ille det han holdt på med men det passet rett og slett ikke for han. Ellers så er det ikke så lett å vurdere det programmet som trådstarter satte opp fordi det avhenger av bl.a. intensiteten. Men hun har satt opp 5 intervalløkter og det begynner å bli ganske mye i tillegg til alt det andre. Hvis det er snakk om vanlige høyintensitetsøkter.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!