Skrevet av Emne: Skulderproblemer  (Lest 4631 ganger)

Utlogget PrebenA

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Skulderproblemer
« : 28. januar 2014, 09:47 »
Hei,
Har hatt problemer med skuldra i snart 2 mnd. Om jeg ikke trener styrke på en stund blir den bra, men så fort jeg begynner å trene igjen så kommer smertene tilbake. Hadde første treningsøkt igår etter 3 uker pause å greide ikke løfte 40 kg i benk uten smerter å det var første øvelsen.

Noen som har noen forslag skal jeg vente lenger ? hvor bør jeg henvende meg  ? lege? naprapat? fysiotape? Huh Huh

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Skulderproblemer
« #1 : 28. januar 2014, 22:27 »
Prøv fysioterapeut.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Skulderproblemer
« #2 : 06. februar 2014, 14:58 »
Jeg ville dratt til osteopat eller kiropraktor som har bakgrunn innen styrketrening. De kan fortelle deg hva du må jobbe med for å fikse problemet ditt.

Legg benkpressen på hylla en liten periode og se om det blir bedre. Skuldrene mine takler ikke benkpress, men alle andre øvelser går helt fint.

Utlogget Jecpah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Skulderproblemer
« #3 : 07. mars 2014, 13:50 »
Har samme problem. Fikk meget vondt i skulderen etter en treningsøkt, overså det og det ble mare verre og verre.

Dro til legen, fikk beskjed om at det var senebetennelse, deretter tatt senebetennelse dempende midler siste 4-5 ukene, det sitter enda.

Er senebetennelse i den fremre senen, (husker ikke navnet på den) så verst å trene bryst. kommer garantert av overbelastning og at jeg har strekt
muskelen mer enn nødvendig.
Høres ut som du kan ha noe av det samme.

Nå, det jeg har lest meg opp til er å ta en pause, trene med lette vekter når en begynner igjen, spesielt med bryst som er en press øvelse og er en høyere skade risiko en mange andre øvelser der skuldrene inngår.

tenkte å trene litt bryst i dag, med lette vekter da jeg kjenner det fortsatt i skulderen, men ikke trent bryst på 2 uker! Bare varme godt opp.

Om noen har noen rettelser på utsagnet mitt her, fyr løs! Er ingen ekspert så vil gjerne ha noen tips av folk med mer peiling.

Utlogget Mr.Mister89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Skulderproblemer
« #4 : 01. april 2014, 00:58 »
Jeg er ingen ekspert, men har en betennelse i leddet eller senen der kragebeinet fester seg til skuldren, liksom. Tror legen kalte det AC-leddet eller noe sånt. Benkpress er bare å glemme i en goood stund fremover. Går litt bedre med manualer og skrå-benk, men kjenner det litt uansett Sad
Jeg dro til fastlegen min, og han sendte meg i røntgen. Greit nok, da finner man ihvertfall ut nøyaktig hva det er.

Utlogget guttvalp

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Skulderproblemer
« #5 : 10. april 2014, 12:37 »
Hei,

Jeg har selv slitt en av skuldrene en år-rekke. Etter mange år på håndballbanen, der karieren endte med å få skuldra ute av ledd hver eneste uke. Opererte i 2009, slurvet med opptreninga. Holdt meg rolig i noen år, spilte verken håndball eller trente styrke.

Begynte seriøst med styrketrening igjen for 8 måneder siden. 6 dager i uken. Skuldersmertene var der fra dag en, og det utviklet seg til å bli belastningskade i venstreskuldra også, som alltid har vært "knirkefri". Jeg la fra meg egoet hjemme, og fant fort ut at bryst, rettere sagt pressøvelser var umulig å utføre. Jeg bestemte meg for å droppe bryst noen måneder, og heller ha høyt fokus på trening av bakside skulder.

Etter to-tre mnd pause på bryst, bestemte jeg meg for å prøve igjen, og nå kjenner jeg ingen verdens ting. I tillegg til sterkere skuldre så har jeg hatt fokus på å løfte riktig. Med en gang skuldrene mine skytes fremover kommer smertene. Det å "knekke" stanga innover gjør at skuldrene mine faller ned og bak i en naturlig posisjon. Fant også ut at dersom jeg holdte bredere på stanga traff jeg brystet mye bedre, og mindre belastning på skulderen.

skråbenken har jeg også slitt veldig med. Der løste jeg smertene ved å ta benken et hakk ned, slik at den ikke står altfor skrå. Mindre belastning på skuldrene mine av den lille endringen.

Prøv deg fram. Skulderleddet er komplisert, og det som fungerer for andre trenger ikke å fungere for deg. Men jeg er ganske sikker på at trening av bakside skulder hjelper de aller fleste. Alle trener bryst, ofte 3 ganger i uken, men glemmer bakside skulder. Gi det et forsøk!

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skulderproblemer
« #6 : 03. mai 2014, 21:21 »
En VELDIG vanlig årsak, er dårlig ekstern rotasjon og ustabilt scapula.

Masse push ups, eksterne kabel pulls og strekking av teres major og subscapularis vil sannsynligvis hjelpe deg.
Dette er generelle tips ettersom jeg ikke har sett på deg.

Utlogget ChristianR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 152

Sv: Skulderproblemer
« #7 : 03. mai 2014, 22:14 »
Det kan fort høres ut som du har en form for impingement i skulderen, typiske symptomer for dette er smerter ved ulike pressøvelser. Mest sannsynlig vil du ha godt av å tøye brystmusklene, og Lattisimus Dorsi. Jeg ville anbefalt deg å lese artikkelen om skuldersmerter som ble postet på treningsforum for ikke så lenge siden, det vil du få noen tips som høres ut vil passe godt til de smertene du opplever nå.
- Personlig Trener
- Webcoach
- Kostholdsveileder

www.sterkogskadefri.no

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Skulderproblemer
« #8 : 05. juli 2014, 07:58 »
Militærpressen og skråbenk er ofte det første som begynner å gjøre vondt. Grunnen er at det kreves

1. God stabilitet i rotatorcuff

2. God stabilitet i skulderblad

3. God mobilitet i rotatorcuff

Det er visse tilfeller der biceps (både det korte og lage hodet), caput longum av triceps og coracoprachialis er for stramme, og siden disse er koblet direkte i skulderbladet kan de dra humerus superiort i glenoid fossa og føre til slitasje. Stort sett 'big boys' som sliter med akkurat dette.

Vanlige problemer er svakheter i serratus anterior, lower trapz, infra/supraspinatus, teres minor og subscapularis.

Anbefaler å gå over samtlige, og se etter både svakheter og/eller tightness. Rotatorcuffens oppgave er til en viss grad rotasjon av armen, men hovedoppgaven er stabilisering av humerus (overarmsbeinet) i socket (glenoid fossa). Om disse er for stramme, eller ikke fungerer godt nok, vil humerus kunne gli ut av socket og føre til impingement, anterior humeral glide, og andre ting.

Disse musklene er avhengige av at skulderbladet fungerer optimalt, det må derfor kontrolleres at rhomboids, pec minor, levator scapula (ofte overaktive), og serratus anterior fungerer optimalt. Dvs at det både må sjekkes for styrke, lenge og funksjon under bevegelse.

Dette er dessverre ikke så enkelt å gjøre for en average joe, men det går definitivt an å lese seg til det, når man vet hva man ser etter.

Lykke til!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!