Skrevet av Emne: Gå ned i fettprosent osv?  (Lest 1650 ganger)

Utlogget martinvandigg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Gå ned i fettprosent osv?
« : 06. januar 2014, 02:22 »
Heisann.

Mitt første innlegg her, og det er sikkert mange andre innlegg om akkurat det samme, men jeg føler at jeg får mer forståelse når andre svarer til akkurat mitt topp innlegg.

Det har seg slik, jeg en gutt i tidlig 20åra, og jeg er overvektig. Har vært det en god stund, kan ikke huske når det begynte og bli såpass ille som nå, men jeg tror jeg er oppi 150kg. Men, for meg er det ikke vekta som er det viktige, men fettprosenten. Jeg har null peiling på hva den ligger på, men altfor mye. Så, jeg har tidligere trent, og det gikk ganske bra egentlig, helt til partneren min dro på ferie og senere sluttet i jobben, og jeg stod da på bar bakke igjen. Jeg klarte meg en måneds tid etter det, også ga jeg vel opp igjen. Så kom desember, der jeg hadde tenkt til og bare gi blanke i alt, for så skyte skikkelig hardt over nyttår, jeg skal gjøre 2014 til mitt år, det er nå det gjelder. Jeg har tidligere sett Chris Powell sine et års forandringer, og jeg vill gjøre det samme, men jeg vil ha alt på stell før jeg begynner. Det blir nok et veldig rotete innlegg men.

Jeg har nesten akkurat begynt og lage egen mat, derav kyllingbryst og ris med tacosaus og rømme. Jeg tenker på og variere det med laks, grønnsaker men jeg trenger også flere alternativer. Jeg prøver også spise med jevne mellomrom, på jobb spiser jeg ca annenvær time, og deler opp det jeg lager hjemme. Jeg trenger da altså flere "retter" jeg kan lage for og variere og ikke gå lei.

Jeg fokuserer ikke på og bygge muskler da jeg føler meg stor nok, jeg er ganske breiskuldra og ser for meg at ved god kondisjonstrening, fettprosent reduksjon osv så vill jeg bli godt markert når jeg kommer såpass lavt, litt styrketrening såklart, men ikke gå inn for og faktisk bygge.

Setter også veldig pris på høre musikk f.eks som er motiverende.
Har du også eventuelt noen tips hvordan jeg skal trene, hvilke øvelser som gir best utfall osv, vil jeg gjerne høre!

Tusen takk for at du leste!

Utlogget Shortyemilie

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Gå ned i fettprosent osv?
« #1 : 03. februar 2014, 20:48 »
Veldig bra at du tar tak i det og vil bli en enda bedre utgave av deg selv! Kosthold er faktisk det viktigste, at du holder deg på riktig daglig kcal inntak.  Her er en kalkulator du kan regne det ut: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Du skriver at du ikke vil fokusere mest på styrke, men vil likevel anbefale deg å ta noen styrkeøkter i uka, da muskler er kroppens beste "fettforbrenner". Pluss det vil gi deg bedre holdning og styrke. I styrken kan du f.eks. fokusere mest på baseøvelser som knebøy, deadlift, osv. Evnt. veksle mellom mange reps med høyere intensitet/ få reps, tyngre vekt

Det er mye å velge av kondisjonstrening. En god kombinasjon er å veksle mellom langkjøring og intervaller, det har iallefall funket for meg. Intervallene kan ofte være enklere å gjennomføre, da de går på et mindre tidsspekter, men med mer intensitet. Spørs helt om du liker å løpe eller ikke. Gerilja-intervaller er veldig gode, de går ut på at man spurter i 20sek, hvile i 10sek x 8-15. Langkjøring kan være å jogge/gå fort i 1time og oppover. Det er så mye forskjellig, så er bare å google på det så kommer det opp masse.

Jeg vil også inkludere her at jeg er ingen ekspert. Sier bare hva som har funket for meg, og det er ikke sikkert alt funker for deg. Det viktigste er at du må gjøre noe du ikke HATER, for da kommer du til å slite med å gjennomføre det. Så lurt å prøve ut mye forskjellig, for å så evnt. tilpasse Smiley Lykke til videre!


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!