Skrevet av Emne: Alternativ trening ved kneskade  (Lest 3776 ganger)

Utlogget Johanne Auran Pettersen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4

  • A bad day can be made better by going to the gym
Alternativ trening ved kneskade
« : 12. februar 2014, 21:35 »
Heihei:)
Jeg var til fysioterapaut i går for å skjekke knerne mine som jeg har vært plaget med en god stund. Fikk diagnosert betennelse i den store lårmuskelen. Jeg sliter i hovedsak på innersiden av kneet og 15 cm oppover. Denne betennelsen skal få trykkbehandling på. Noen med erfaring?

 Fikk også diagnosert betennelse i kneskålen, noe som skulle være noe mer komplisert å behandle. Fikk dermed beskjed om å ikke belaste kneet fremover. Det vil si ikke løpe, kjøre knebøy, hip thrust, utfall, markløft osv. Noen som har tips til alternative bein og rumpeøvelser for disse baseøvelsene? Skadene har trolig kommet av overbelastning. Er utrolig glad i å løpe, og har brukt Nike free run 2 endel, noen sko som er alt for lite demping i for langdistanseløping. Vil anbefale alle som løper mye gode sko og variert løping, i stedet for å kun løpe på mølle slik som jeg har gjort siden sommertid. Dette for å unngå skader. Skal si dere at det er utrolig kjipt å få beskjed om å ikke løpe eller trene vesentlige styrkeøvelser.

Så håper noen har tips for øvelser jeg kan foreta meg, og aktiviteter som belaster kneet minimalt.  Noen som har slitt med betennelse i kneskålen? Hvor lang tid bruker den på å roe seg ved lite belastning?

-Johanne Auran Pettersen

Utlogget Hakon92

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

  • "If you can visualize it, you can achieve it!"
Sv: Alternativ trening ved kneskade
« #1 : 19. februar 2014, 16:51 »
Har ingen personlig erfaring med kneskader, men har hatt 2 år med fysioterapi utdanning. Foreløpig vil jeg anbefale at du holder kneet i ro og ikke belaste det noe mer enn nødvendig. Hadde det ikke vært for betennelsen så kunne nok ha gjort litt lett trening, men intill betennelsen er gått over så er det greit holde det i ro (evnt bruk av is på kneet hvis du har hevelse). Men når den begynner begynner å gå over (hvertfall ikke noe før evnt. hevelse er borte) kan du begynne med litt sykling siden dette er mer skånsomt for knærne enn løping. Du kan også senere begynne med essentrisk leg extensions (senke-delen av bevegelsen, siden dette er mer skånsomt for sener og ligamenter) for å få overgang til knebøy igjen senere når du har fått tillatelse av fysioen din til å begynne igjen.
Håper det hjalp litt, men det viktigste er at du følger rådene til fysioterapeuten din, så ikke jeg gir deg noe feil tips (siden jeg ikke vet hvordan skaden din ser ut).

God bedring! Smiley
Ernæringsfysiologi-student.
Alder: 21
Vekt off: 120kg
Høyde: 178-179

Benkpress: 130kg x 1
Markløft: 180kg x 1
Knebøy: 160kg x 1
Roing med stang: 170kg x 3

Hjemmeside: http://teenbodybuilding.wordpress.com/


TRENINGSLOGG/BILDER:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100254.msg1661197;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!