Skrevet av Emne: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?  (Lest 4958 ganger)

Utlogget markhas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« : 26. februar 2014, 10:10 »
Hei!

Jeg begynte å trene styrke seriøst i Desember, og har forandret meg mye.
Kjørte et basic program fram til nå, men har byttet til et hardere program som
gir større volum.

Her er treningen fordelt på uka:
Mandag - Chest /w Triceps
Tirsdag - Legs & Back (Powerbuilding) /w Biceps
Onsdag - Rest day?
Torsdag - Shoulders, Traps & Abs
Fredag - Arms (Biceps, Triceps & Forearms)
Lørdag - Rest day eller kardio?
Søndag - Rest day

Når jeg skriver "/w" og f.eks Triceps er det pga at jeg først
bruker Tricepsen i mange av øvelsene på Chest day, som støttemuskel,
og tar deretter to øvelser eller slikt for å slite de ut så jeg får maks
ut av det. Men det er ikke en trenings fokusert på denne muskelgruppen.

Det jeg lurer på er om dette er et godt oppsett og om dere tror det vil gi
mye "gains", haha.
Kommenter gjerne de dagene jeg har satt opp rest days og/eller kardio.
Når er det best å gjøre hva osv.


Jeg spiser mye, hver 2. time og bruker Gainer, Kreatin samt. Pre-workout
på en dårlig dag eller når jeg føler meg syk.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 270
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 270

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #1 : 26. februar 2014, 12:20 »
Det der er et veldig armfokusert program (overarm og underarm).
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget markhas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #2 : 27. februar 2014, 10:51 »
Det er større fokus på det, ja, ettersom jeg har
gått fra skinny til å bli større og mangler litt armer.

Programmet kan kanskje virke veldig mye mer armfokusert
enn det egentlig er. I løpet av uken blir jeg mye mer støl
og sår i ryggen og spesielt beina.

Utlogget Jecpah

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #3 : 07. mars 2014, 14:11 »
alt for mye armer. Og bein ooog rygg på samme dag?? de MÅ du ha på hver dag skal du få fokus på muskelgruppene, for å få noe utbytte i det hele tatt. de er de mest energi krevende områdene du har, bare tenk deg hvor store deler du trener! Bare rygg på tirsdag, hvile onsdag og kjør bein på fredag f.eks.

Og kardio, er du tynn eller tykk? Eller skal du bare ha bedre kondis, punktum? jeg er relativt tynn å bruker kardio for å få ned fett prosenten.
kan presse inn 20 min kardio 2-3 dager i uken etter trening for å øke forbrenningen og heller bruke den kardio/rest day til f.eks rygg eller bein igjen.

Utlogget markhas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #4 : 20. mars 2014, 12:04 »
Vet at det er armfokusert, bare jeg ikke blir overtrent er det vel ikke et problem..?

Det med back og legs på samme dag vet jeg
er veldig voldsomt. Det er de to største muskelgruppene
og derfor er det veldig mye som skal restitueres (derav rest
day dagen etter), men de som driver med crossfit, strongman osv. bruker
jo også ekstremt mye av disse to øvelsene, og de greier seg vel fint?  Tongue

Utlogget jlarhammer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #5 : 20. mars 2014, 12:38 »
Strongmangutta er fulle av bol, så om du er det, er det ingen fare. Om ikke, blir dette lite hensiktsmessig gitt..

Utlogget guttvalp

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #6 : 15. mai 2014, 11:26 »
Veldig mye armer her, som de andre sier.
Personlig vil jeg anbefale deg å trene masse baseøvelser. (og ja, tar masse på armene det også!)

Skal også nevne at jeg alltid har hengt etter med bein + armer. Har trent bein, men ikke gjort det 100%, da det er veldig tungt. Feks bøy.
De siste 5 mnd har jeg hatt veldig fokus på bein - trent det 3 ganger per uke. Beina har "skutt i været", men vet du hva det artigste er? Armene mine har blitt mye større! Ingen hemmelighet at så store muskelgrupper som bein/rumpe øker testosteronverdiene i kroppen. Dersom du har de største lårene i verden hjelper det nok ikke mye til deg, men mistenker at du som kun trener bein en gang per uke ikke har de største.

Når det kommer til restday så har jeg en teori veldig mange er uenig i. I mine øyne trenger man aldri restdays, så lenge man hviler musklene i form av at det er noen dager mellom hver muskelgruppe. Får du i deg nok mat er det utrolig hva kroppen takler. Skal sies at jeg har bulka og ligget på rundt 4500-5500 kcals per dag.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #7 : 19. mai 2014, 03:24 »
Jeg gir programmet ditt 1.5/10. Utrolig dårlige prioriteringer. Du tar gjerne bein+rygg+biceps(som blir vel 80% av kroppen din) på 1 dag, mens du tar biceps+triceps(som sikkert ikke er mer enn 5% av kroppen din) på egen dag. Jeg ser ikke logikken.


Tren hele kroppen din like mye, og helst 2-3 ganger i uka for mest potensiell muskelvekt. Det kan løses ved å kjøre fullkropp 3 ganger i uka, eller 2split som du kjører 2 ganger over 4 dager.

Baser programmet ditt rundt baseøvelser og flerleddsøvelser. Jeg får iallefall større underarmer av å ta markløft enn å ta bycep-curlz

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 619

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #8 : 19. mai 2014, 22:19 »
Jeg antar at du selv ser at skuldre dagen før triceps vil overlappe, men så har du også to hviledager etterpå.

Tar du skulderpress dagen før smalbenk får jo flere muskler brynt seg godt, og det spørs jo veldig om du får maks ut av smalbenk, for eksempel. Om det er en form for franskpress el. som er hovedøvelse for tri kan det gå helt fint.

Om en kardiodag er en "hviledag" kan jo være en diskusjon i seg selv, men du får jo egentlig bare prøve. Så lenge du i utgangspunktet får nok næring og søvn kan det jo gå fint, til og med positivt i den store sammenhengen, ettersom bedre kapasitet kardiomessig også kan virke positivt inn på hele systemet. Blir det for mye, lider fremgangen.

Balansegang Smiley

Synes programmet i det hele ser greit ut. Ser imidlertid ikke noen grunn til å trene traps med delts - om det nå er noen grunn til å trene traps i det hele tatt. Det må i så fall være på ryggdagen, i form av "ekte" shrugs. Om du nå trenger det, hvis du trener ting som mark og roing. Disse lette hantelshrugsene jeg ser folk trene etter delts ser jeg null poeng i.

Om det er et armfokusert program... Tja. Du trener armer, og det er jo en forutsetning om maks armer er målet, selv om de indirekte får mye trening av andre ting, og vil bli mye stimulert av det.

Det der med 70 % "base-" og 30 % "tilleggssøvelser" for bygging har jo vært et slags prinsipp siden 60-tallet. Man har jo gått mye fram og tilbake siden det, men det ser ut til å ha tålt tidens tann Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 619

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #9 : 19. mai 2014, 23:17 »
Jeg får iallefall større underarmer av å ta markløft enn å ta bycep-curlz

Det gjør da alle.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #10 : 20. mai 2014, 00:43 »
Synes programmet i det hele ser greit ut. Ser imidlertid ikke noen grunn til å trene traps med delts - om det nå er noen grunn til å trene traps i det hele tatt. Det må i så fall være på ryggdagen, i form av "ekte" shrugs. Om du nå trenger det, hvis du trener ting som mark og roing. Disse lette hantelshrugsene jeg ser folk trene etter delts ser jeg null poeng i.
.

Personlig sluttet jeg å trene traps og bakre del av skuldrene i kanskje ca et år fordi jeg alltid har hatt store traps genmessig. Etter hvert leste jeg da at dette ikke var bra og at jeg burde begynne å trene bakre del også. Så jeg gjorde det. Nå etter nyttår begynte jeg også å tenker over at holdningen min i overkroppen er elendig. Jeg leste meg fram og fant fort ut at min periode uten trening av bakre skuldre er mest sannsynlig årsaken til dette. Man trener jo både bryst og rygg. Hvorfor skal man da trene kun én side av skuldrene? Man trener quads og hamstring - se for den låret uten hamstringtrening. Det gir ingen mening.
Det er selvsagt også noe sant i det du sier. Traps'a blir trent av feks markløft og roing. Men fremre del av skuldrene blir også trent når man trener bryst og biceps. I følge paramora sitt treningsprogram her på forumet under kroppsbygging og fitness, henviser han til kilder at fremre del av skuldrene aktiveres nesten like mye i skrå benkpress (om benken riktignok er relativt skrå og ikke 15 grader som enkelte bruker) som de aktiveres i skuderpress (som sagt er innlegget hans den eneste kilden jeg henviser til). Dersom man skal la vær å trene traps bør man på lik linje la vær å trene fremsiden av skuldrene.
Personlig er jeg evig takknemlig for at paramora svarte på et spørsmål på tråden hans der han kom med tips til å bedre holdningen. Jeg fulgte rådet og googlet videre på det han sa - nå, etter å ha dratt i strikken hver dag i 1-2 måneder, merker jeg allerede forbedret holdning!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 270
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 270

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #11 : 20. mai 2014, 14:55 »
Personlig sluttet jeg å trene traps og bakre del av skuldrene i kanskje ca et år fordi jeg alltid har hatt store traps genmessig. Etter hvert leste jeg da at dette ikke var bra og at jeg burde begynne å trene bakre del også. Så jeg gjorde det. Nå etter nyttår begynte jeg også å tenker over at holdningen min i overkroppen er elendig. Jeg leste meg fram og fant fort ut at min periode uten trening av bakre skuldre er mest sannsynlig årsaken til dette. Man trener jo både bryst og rygg. Hvorfor skal man da trene kun én side av skuldrene? Man trener quads og hamstring - se for den låret uten hamstringtrening. Det gir ingen mening.
Det er selvsagt også noe sant i det du sier. Traps'a blir trent av feks markløft og roing. Men fremre del av skuldrene blir også trent når man trener bryst og biceps. I følge paramora sitt treningsprogram her på forumet under kroppsbygging og fitness, henviser han til kilder at fremre del av skuldrene aktiveres nesten like mye i skrå benkpress (om benken riktignok er relativt skrå og ikke 15 grader som enkelte bruker) som de aktiveres i skuderpress (som sagt er innlegget hans den eneste kilden jeg henviser til). Dersom man skal la vær å trene traps bør man på lik linje la vær å trene fremsiden av skuldrene.
Personlig er jeg evig takknemlig for at paramora svarte på et spørsmål på tråden hans der han kom med tips til å bedre holdningen. Jeg fulgte rådet og googlet videre på det han sa - nå, etter å ha dratt i strikken hver dag i 1-2 måneder, merker jeg allerede forbedret holdning!

Fremre skuldermuskel er kanskje den muskelen som folk trener mest siden den aktiviseres i stor grad i de fleste pressøvelser og skulderøvelser generelt. Front raises er en ganske overflødig øvelse for de fleste. Traps kan det tenkes at man trenger å trene mer. Muskelstørrelse er et dårlig argument for å la være å trene en muskelgruppe. Styrkeforholdet mellom muskelgrupper er det som teller i forhold til å unngå skader, ikke størrelsen. En stor, utrent trapsmuskel kan fungere som et svakt ledd.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 619

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #12 : 20. mai 2014, 19:23 »
Hva har å trene shrugs med å trene anterior delts å gjøre? Nå er jeg virkelig forvirret her, folkens Smiley

Og jeg har da aldri sagt noe negativt om å trene shrugs, det er en øvelse jeg har trent i tiår.

Jeg forstår bare ikke hvorfor man trener slike lette shrugs med hantel etter skuldertrening, i stedet for virkelige, tunge shrugs med en markløft-tilnærming og med stang på ryggdagen.

Noe er lost in translation her Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 270
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 270

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #13 : 20. mai 2014, 20:52 »
Hva har å trene shrugs med å trene anterior delts å gjøre? Nå er jeg virkelig forvirret her, folkens Smiley

Lite ettersom mange har bruk for shrugs o.l, få har bruk for front raises.  Smiley

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Treningsprogram - Når skal man ha rest day?
« #14 : 20. mai 2014, 22:09 »
Og jeg har da aldri sagt noe negativt om å trene shrugs, det er en øvelse jeg har trent i tiår.

Jeg forstår bare ikke hvorfor man trener slike lette shrugs med hantel etter skuldertrening, i stedet for virkelige, tunge shrugs med en markløft-tilnærming og med stang på ryggdagen.

Synes programmet i det hele ser greit ut. Ser imidlertid ikke noen grunn til å trene traps med delts - om det nå er noen grunn til å trene traps i det hele tatt. Det må i så fall være på ryggdagen, i form av "ekte" shrugs. Om du nå trenger det, hvis du trener ting som mark og roing. Disse lette hantelshrugsene jeg ser folk trene etter delts ser jeg null poeng i.

Tror du er noe uklar i formuleringene dine, Reagan.

Gå til:  

Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019374

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.