Skrevet av Emne: Pullups  (Lest 2768 ganger)

Utlogget Kråke

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Pullups
« : 06. mars 2014, 13:24 »
Jeg har nå øvd meg på å klare uassisterte pullups (chins, ikke overhånd) i over et år, og klarer det fortsatt ikke! Jeg har jobbet med negative pullups 4 ganger 2 ganger i uken, og har en rekord på 47sekund (chins). Har lest at dersom man klarer å bruke mellom 30 og 40 sekund på nedsenking, så skal man i teorien klare hvertfall én pullup. Hadde det vært slik, så skulle jeg vel klart det nå? Jeg har også prøvd å ta pullups ved hjelp fra samboer (vi trener sammen). Han trenger ikke hjelpe mye, men jeg har virkelig stagnert. Skal jeg fortsette med negative på samme måte, eller skal jeg droppe det til fordel for assistanse fra han 3-4 ganger 2 ganger i uken? Vil jeg da miste det jeg har jobbet meg opp til i negative? Kjører økter med nedtrekk (overhåndsgrep) på 57 kg 3*5, og klarer et par reps med 77 kg med underhåndsgrep (chins). Tar også skulderpress, benk og rygghev i tillegg til mark og knebøy.. Noen tips og råd?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pullups
« #1 : 06. mars 2014, 13:33 »
Prøv strikk. Det funker bra for folk som trener crossfit.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Northsteel

  • Gjest
Sv: Pullups
« #2 : 06. mars 2014, 14:53 »
Heng en 20kg på et belte og kjør kun negativer, få en til å hjelpe deg opp.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pullups
« #3 : 06. mars 2014, 16:01 »
Heng en 20kg på et belte og kjør kun negativer, få en til å hjelpe deg opp.

Prøvde negativer med enarms pullups en gang. Eller kvarte negativer med stopp eller hva det ble til. Endte med betennelse.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kråke

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Pullups
« #4 : 06. mars 2014, 16:06 »
Heheh, nå er det ikke akkurat snakk om enarms-pullups da. Jeg kan forsøke med vekt. Dersom det kjennes vondt (har hatt litt vondt i skulder tidligere), så må jeg finne en annen metode. Så lenge man varmer nok opp, og bruker begge armene likt, skal det litt til for overbelastning når kroppen er vant til bevegelsen fra før av.

Ang. strikk, så blir vel ikke det stort bedre enn pullups med assistanse fra noen jeg trener sammen med; de to gjør vel ca. samme nytten?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pullups
« #5 : 06. mars 2014, 16:53 »
Strikker får du i omtrent hvilken som helst størrelse, jeg har noen som gir omtrent 20 og 40 kilo når de strekkes en del. Så da burde du klare å komme opp hvis du allerede klarer å stå imot på veien ned uten strikk ? Fordelen med strikk er at du får et mere fritt bevegelsesmønster iforhold til pullupsmaskin der du står på et brett som flytter seg med deg.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Kråke

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Pullups
« #6 : 06. mars 2014, 22:03 »
Jeg bruker ikke pullupmaskin. Et menneske står bak meg, og holder litt under leggene mine når jeg har beina i kryss. Like dynamisk som strikk, og hjelper akkurat så mye som det trengs (og ikke mer, slik en strikk kanskje gjør etterhvert) Smiley Det var det jeg mente.

Poenget mitt var: skal jeg fortsette med negativer (da evt. med ekstra vekt som Northsteel foreslår her), eller skal jeg drite i negativene og satse på pullups med slik hjelp som jeg beskrev over? Blir jeg dårligere da?

Et annet problem er at der vi trener er det kun en type "strikk", og det er ikke en strikk engang. Det er en stang man skal STÅ på med begge beina, som er festet med strikk i begge ender. Den er i tillegg festet på det aller dårligste pullup-stativet på studio... Jeg leter etter å finne ut av hva den beste metoden er, før jeg evt. går til innkjøp av eget utstyr.

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Pullups
« #7 : 07. mars 2014, 11:10 »
Strikk,negative,assistanse er alle godt råd!
men har du stangnert på alle de måtene vil jeg anbefale partial reps.

Ta tak i stanga, heis deg opp med hjelp, og løft deg opp det lille stykket du klarer. Om det er 5 cm eller 15 er ikke så nøye i starten, det er det du skal jobbe med. Wink
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget Kråke

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Pullups
« #8 : 09. mars 2014, 11:40 »
Takk for svar folkens! Smiley Prøvde med strikk på fredag, men det var en som tilfeldigvis lå der vi trente. Klarte 3-2-3 med den, så den var nok akkurat sterk nok. Der vi normalt trener er det ikke strikk.

Skal prøve slik du sier Marmarius Smiley Kjekt med litt variasjon hvertfall, negativer er utrolig kjedelig når man har gjort det 4 ganger 2 ganger i uken i over et år uten å klare chins! Sad Er bare redd jeg skal bli dårligere (dvs. miste det jeg har jobbet meg opp til i negativer) dersom jeg slutter med det. Men samtidig, er det egentlig viktig? Er redd man skal stagnere psykisk også dersom man blir vant til en slik øvelse og ikke går videre.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Pullups
« #9 : 09. mars 2014, 11:49 »
Hvis du trener veldig mye negativer så tror jeg du lærer deg et litt forskjellig muskelsamspill fra det du må få til for å komme opp. Å trene tunge negativer innimellom kan ha noe for seg. Fordelen med strikk framfor at noen hjelper deg er at det blir nøyaktig samme belastning på hver rep og hvert sett. Da er det enklere å få til progresjon over tid.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Pullups
« #10 : 09. mars 2014, 16:32 »
Takk for svar folkens! Smiley Prøvde med strikk på fredag, men det var en som tilfeldigvis lå der vi trente. Klarte 3-2-3 med den, så den var nok akkurat sterk nok. Der vi normalt trener er det ikke strikk.

Skal prøve slik du sier Marmarius Smiley Kjekt med litt variasjon hvertfall, negativer er utrolig kjedelig når man har gjort det 4 ganger 2 ganger i uken i over et år uten å klare chins! Sad Er bare redd jeg skal bli dårligere (dvs. miste det jeg har jobbet meg opp til i negativer) dersom jeg slutter med det. Men samtidig, er det egentlig viktig? Er redd man skal stagnere psykisk også dersom man blir vant til en slik øvelse og ikke går videre.

Spoler du fram til 1. min viser de teknikken jeg prøvde og forklare. Fin variasjon, og så lenge du står på klarer du nokk snart pullups! Wink
http://www.youtube.com/watch?v=R6MwakVI91w
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget Kråke

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Pullups
« #11 : 11. mars 2014, 19:52 »
Jeg klarte nettop min første uassisterte chin-up ute på balkongen her! Cheesy Hehhe, glad dame! Nå kan det bare gå én vei Wink Takk for svar folkens, og takk for video Marmarius. Partial reps? Skal jobbe videre med det Smiley

Northsteel

  • Gjest
Sv: Pullups
« #12 : 12. mars 2014, 07:55 »
Grattis!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!