Skrevet av Emne: Tøying og muskelmasse  (Lest 2242 ganger)

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Tøying og muskelmasse
« : 25. april 2014, 21:52 »
Hører daglig mye forskjellig angående tøying. Noen sier at man må gjøre det, andre sier at det bare er tull, spesilet om man er ute etter større muskler. Ikke spørr hvorfor dem mener det er tull.

Så tøye eller ikke?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Tøying og muskelmasse
« #1 : 25. april 2014, 22:18 »
Jean-Claude van Damme går et stykke forbi spagaten og har ganske store lår og enda større glutes. Tror ikke det har noen negativ innvirkning på muskelbygging. At svært tøyelige folk ofte er veldig tynne og muskuløse folk ofte ikke gidder å tøye har ikke noe med saken å gjøre. Det er korrelasjoner, ikke årsakssammenhenger.



Men det er klart, har du mye muskler så går det ikke å flytte armer og bein gjennom musklene. En tøyeøvelse jeg holdt på med som tenåring klarer jeg ikke å gjøre lenger fordi musklene i skulderbladsregionen rett og slett er i veien.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Tøying og muskelmasse
« #2 : 26. april 2014, 18:36 »
Hva er f.eks. en hantelbenkpress om ikke tøying i seg selv? Musklene strekkes veldig, gjør de ikke?

Sier som over, fleksibiliet og bygging er på ingen måte mutally exclusive. Moderat tøying på off days sa man i mine dager at kunne hjelpe på regeneringen. Det kan jo godt være en myte, men mine erfaringer tilsier det motsatte.

Det å strekke musklene under motstand kan jo bygge i seg selv, jfr. f.eks. Doggcrapp, som jeg selv har noe erfaring med.

Merk imidlertid at du må ha nok muskelmasse og tilstrekkelig sunne ledd/nok erfaring til at noe slikt bør forsøkes.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget king-kong

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Tøying og muskelmasse
« #3 : 26. april 2014, 19:38 »
Så hva med å tøye ut rett etter en oppvarming da? Altså før man starter å trene.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Tøying og muskelmasse
« #4 : 20. mai 2014, 19:46 »
Så hva med å tøye ut rett etter en oppvarming da? Altså før man starter å trene.

Vel, "common knowledge" er at å tøye for mye før trening svekker styrken. Sikkert helt greit å tøye moderat, om man føler at man trenger det.

Poenget i annet enn høyst moderat tøying før styrketrening ser jeg imidlertid ikke. Bra oppvarming er derimot en annen ting.

Oppvarming før styrketrening = meget gradvis legge vekt til den øvelsen du skal trene. Enkelt sagt Smiley

Om fleksibilitet er målet, så tren fleksibilitet.

Er styrke målet, så tren styrke. Men ikke nødvendigvis samtidig Smiley

As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!