Skrevet av Emne: Kondisjon  (Lest 6893 ganger)

Utlogget Hollekim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Kondisjon
« : 29. mai 2014, 10:02 »
Har noen spørsmål angående kondisjonstrening og løping. Kan begynne med at jeg alltid har vært aktiv med forskjellige idretter, men de siste årene har det bitt mest styrketrening. Har alltid hatt en bra utholdenhet selvom jeg har trent lite kondisjon.

Da jeg begynte å løpe i vår, startet jeg med å løpe et 3.000m. test for å sjekke formen. Løp på 12:37 med en gjennomsnitspuls på 189 av 204 (makspuls). Kunne greit ligge i 192-193 i flere minutter på slutten, alt dette her er jo lavt sone 5 ifølge olympiatoppen sin skala.

Etter denne økten har jeg trent jevnlig 4x4 1-2 ganger i uka og intensiv styrke 2 ganger i uka. Når jeg trener 4x4 sliter jeg med å komme opp i 180 i puls og aldri over 182 i 4 minutters dragene. Er utrolig tungpustet og det har hardt å fullføre en hel økt med 4x4 i den sonen jeg egentlig skal ligge i, altså sone 4. Så lurer litt på om det er normalt at det skal være så stor forskjell på hjertefrekvsen i de ulike gangene og at prestasjonen er så betraktelig bedre første gangen jeg løper på lenge?

Har nylig også kuttet ned på maten jeg spiser, særlig mindre karbohydrater (ikke noe ekstremt i forhold til aktivitetsnivået). Etter dette klarer jeg faktisk ikke fullføre en 4x4 økt i sone 4. Her om dagen begynte jeg å kjøre bakkeløp med kortintervall i stedet, da klarte jeg å komme opp i 187 i makspuls. Merker jeg sliter litt mer med vektene, men ikke noe signifikant forskjell. Energien er det ikke noe problem med, ikke i det daglige eller treningsøktene.

Regner med at alt er normalt, men noen som har erfaring/svar på hvorfor det er sånn? Har løpt litt i perioder tidligere der jeg har akkurat det samme resultatet som nå. Kan det være noe med oksygenopptaket (VO2-maks)? Melkesyren er aldri noe problem. Kan nevne jeg har gått PT for et par år siden, men har ikke nok kunnskap eller erfaring på dette feltet!

Det som gjenstår å teste er om 3.000 meteren går noe raskere. I 4x4 øktene har jeg ikke hatt noe forbedring på lengden på dragene.

Håper det ikke ble for rotete og for mange spørsmål, setter ihvertfall pris på tilbakemelding Smiley

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kondisjon
« #1 : 29. mai 2014, 11:30 »
Hvis du ikke har trent kondisjon på lenge så trenger kroppen litt tid på å komme igang. Det høres ut som om kroppen fikset den ene testen men så trøbler den litt. Jeg foreslår du ser litt bort i fra den testen og legger et grunnlag igjen. Det kan tenkes at du vurderer makspulsen din for høyt og at du ligger litt høyere sonemessig enn du tror.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hollekim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Kondisjon
« #2 : 29. mai 2014, 17:30 »
Sjekket makspulsen på ordentlig måte, løp helt til jeg nesten spydde og da ble den 205 (1 og et halvt år siden) så tipper 204 ikke er så galt. Har nok rett i at kroppen trenger å komme inn i det igjen, men forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å komme i nærheten av makspuls. Tror jeg løper en ny 3.000 m. og ser hvordan jeg ligger ann med tanke på tid iforhold til den forrige.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kondisjon
« #3 : 29. mai 2014, 17:34 »
Sjekket makspulsen på ordentlig måte, løp helt til jeg nesten spydde og da ble den 205 (1 og et halvt år siden) så tipper 204 ikke er så galt. Har nok rett i at kroppen trenger å komme inn i det igjen, men forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å komme i nærheten av makspuls. Tror jeg løper en ny 3.000 m. og ser hvordan jeg ligger ann med tanke på tid iforhold til den forrige.

Hvis du spiser mindre og i tillegg mindre karbohydrater så kan vel det ha noe å si. Men jeg skulle tro at melkesyra ville komme på en 4x4 økt hvis det var tilfelle.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Hollekim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Kondisjon
« #4 : 30. mai 2014, 09:32 »
Det er den siste uka jeg har begynt å spise mindre. Anaerob terskel prøvde vi å sjekke på PTen, men klarte å løpe lavt i sone 5 / høyt i sone 4 uten å merke noe til melkesyre

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!