Skrevet av Emne: Teste maxløft og spm om belte  (Lest 3253 ganger)

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Teste maxløft og spm om belte
« : 12. juni 2014, 20:50 »
Heisann. har ett par spørsmål.

1. Når vet man at man trenger belte? Tenker hovedsakelig på markløft, og kanskje knebøy. Er klar over at man gjerne bruker det hvertfall for markløft, og gjerne på tunge arbeidsssett, når magen og korsryggen ikke er sterk nok i forhold til rygg og bein.  Jeg gjør vanligvis 5 repitisjoner, og er oppi 100kg på markløft nå. Hva vil dere si er CA vekt jeg burde nå med 5 reps før jeg starter med belte? Er klar over at det varierer, men vil bare vite sånn ca.

2. Hvor ofte vil dere tro jeg kan gjøre markløft nå som jeg er på 100kg x5? Vil gjerne gjøre det annenhver dag (3 ganger i uka), men er redd korsryggen og forsovet resten av kroppen ikke klarer å restituere så fort.

3. Når man tester maxløft, hva gjør man med resten av treningen, og økter fremover? Pleier man å sette av hele økta til maksløftet? Gjøre det på slutten? Eller starte med det? tenkte å kalkulere 1RM utifra 5RM, og følge dette:

1x5 50% vekt
1x3 60%
1x2 70%
1x1 80%
1x1 90%
1x1 95%
1x1 100% / ny pr

Men hvor lange pauser burde jeg ha mellom vært sett, evt før siste sett? Hvor lenge bør jeg vente til neste gang jeg gjør markløft igjen? er det nok å vente fra en fredag til mandag, eller burde jeg vente 1 uke?

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: Teste maxløft og spm om belte
« #1 : 13. juni 2014, 14:19 »
Hei, Belte trenger du først når du merker at du løfter mer med belte enn uten belte... det er så enkelt...Jeg bruker belte når jeg trenger det. De gangene jeg synes man trenger det, er når man skal løfte i området rundt max, og med det mener jeg når det er snakk om 0-1-2 reps unna fail per sett, altså tar 10 reps på vekter du kunne tatt 11-12 med, eller ett  2 rm (2 rep max...) eller 3 reps med 4rm.
1.Altså det jeg prøver å formidle er at for min del og slik jeg ser det, er beltet til for sett der du føler at du begynner å ta i litt...

Personlig synes jeg at det ikke er grunn til å bruke belte før man har kommet opp til omtrent dobbel kroppsvekt i mark, og 1,5 x kroppsvekt i bøy. Dette rett og slett fordi jeg mener man burde klare å løfte såpass helt fint uten å være avhengig av belte, hovedsakelig fordi jeg mener kroppen burde være såpass sterk helt på egen hand.

2. Markløft er vel den øvelsen som tar lengts tid å restituere ifra, men du er fortsatt på lette vekter (jeg antar du er en gutt...) så det tar ikke så lang tid å restituere for deg enda, da det ikke er spesielt tunge vekter, eller mye muskler som skal restituere mellom hver gang...
Men jeg anbefaller deg å starte på ett program alla Starting Strength eller Strong Lift, da blir markløften kommende annen hver trening og det er iallefall ikke for mye. Personlig kjørte jeg på med markløft hele tiden i starten og det gikk greit til å begynne med... men jeg ville anbefalle å ta den tolmodige ruten rundt og følge ett av de programmene der... De er veldig lett, veldig bra og perfekt for en nybegynner...

3. Når man makser på trening, så burde du begynne med den øvelsen du skal makse i...resten av økten kjører man som vanlig. MEN, nå har det seg slik at å makse er vel og greit, men har egentlig lite for seg annet enn å vise hvor sterk du har blitt, altså det er lite treningsutbytte i å makse i en øvelse... du får mye mer igjen for bare å forsette med 5 x 5 eller tilsvarende i noen måneder for så å makse etter det. Jeg ser og hører hele tiden unge gutter på treningsenteret som skal makse i benkpress annen hver uke, fordi de tror de har blitt noe sterkere siden sist... det er nok ikke slik det virker... tren i noen måneder mellom hver gang... da ser du mye større hopp i maks og det er litt spennende å vente med det og når det skjer osv...
Vet det er vanskelig å holde seg av og til, iallefall vist kompiser er med eller du føler deg skikkelig bra en dag... og for all del, gjør det, du er fortsatt på ett nybegynner nivå, og ett maks løft for deg vil ikke ha mye å si hverken for restitusjon eller påvirkning av treningen framover...Det er stor forkjell på ett maks løft for en person som tar 100 kilo i markløft, og en person som tar 300 kilo i markløft, begge makser, men personen som tar 300 kilo får en mye større belastning og trenger mye mer tid på restitusjon rett og slett fordi det er mye tyngre vekter...

Når det kommer til pauser, så spørs det på hva du vil... for styrke, så tar du så lange pauser som du trenger... når du er klar til å løfte, og å gi alt i neste sett, så setter du igang...dette kan være 1 minutt pause, eller 5 minutt pause... samma det.
Vist du trener litt mer for størrelse og muskelvekst, så er det fordelaktig med litt kortere pauser, der jakter man pump, og utmattelse av muskler, så her blir det mindre pause og høyere intensitet...
når det kommer til markløft, så skjekk ut de programmene jeg nevnte over... du får VIRKELIG mye igjen for å følge ett skikkelig system med treningen din!
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Teste maxløft og spm om belte
« #2 : 13. juni 2014, 15:47 »
Belte kan være greit å bruke for å holde ryggen rett og stabil i bunn av dyp knebøy. Og for å ha noe å presse magemuskulaturen mot for å skape buktrykk. Jeg synes jeg trenger belte mer i knebøy enn i markløft men det er sikkert individuelt. Jeg opplever belte som skadeforebyggende. Det er en del (olympiske) vektløftere i toppklasse som løfter uten belte selv i konkurranse.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget slight

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 121

Sv: Teste maxløft og spm om belte
« #3 : 13. juni 2014, 17:42 »
Hei, Belte trenger du først når du merker at du løfter mer med belte enn uten belte... det er så enkelt...Jeg bruker belte når jeg trenger det. De gangene jeg synes man trenger det, er når man skal løfte i området rundt max, og med det mener jeg når det er snakk om 0-1-2 reps unna fail per sett, altså tar 10 reps på vekter du kunne tatt 11-12 med, eller ett  2 rm (2 rep max...) eller 3 reps med 4rm.
1.Altså det jeg prøver å formidle er at for min del og slik jeg ser det, er beltet til for sett der du føler at du begynner å ta i litt...

Personlig synes jeg at det ikke er grunn til å bruke belte før man har kommet opp til omtrent dobbel kroppsvekt i mark, og 1,5 x kroppsvekt i bøy. Dette rett og slett fordi jeg mener man burde klare å løfte såpass helt fint uten å være avhengig av belte, hovedsakelig fordi jeg mener kroppen burde være såpass sterk helt på egen hand.

2. Markløft er vel den øvelsen som tar lengts tid å restituere ifra, men du er fortsatt på lette vekter (jeg antar du er en gutt...) så det tar ikke så lang tid å restituere for deg enda, da det ikke er spesielt tunge vekter, eller mye muskler som skal restituere mellom hver gang...
Men jeg anbefaller deg å starte på ett program alla Starting Strength eller Strong Lift, da blir markløften kommende annen hver trening og det er iallefall ikke for mye. Personlig kjørte jeg på med markløft hele tiden i starten og det gikk greit til å begynne med... men jeg ville anbefalle å ta den tolmodige ruten rundt og følge ett av de programmene der... De er veldig lett, veldig bra og perfekt for en nybegynner...

3. Når man makser på trening, så burde du begynne med den øvelsen du skal makse i...resten av økten kjører man som vanlig. MEN, nå har det seg slik at å makse er vel og greit, men har egentlig lite for seg annet enn å vise hvor sterk du har blitt, altså det er lite treningsutbytte i å makse i en øvelse... du får mye mer igjen for bare å forsette med 5 x 5 eller tilsvarende i noen måneder for så å makse etter det. Jeg ser og hører hele tiden unge gutter på treningsenteret som skal makse i benkpress annen hver uke, fordi de tror de har blitt noe sterkere siden sist... det er nok ikke slik det virker... tren i noen måneder mellom hver gang... da ser du mye større hopp i maks og det er litt spennende å vente med det og når det skjer osv...
Vet det er vanskelig å holde seg av og til, iallefall vist kompiser er med eller du føler deg skikkelig bra en dag... og for all del, gjør det, du er fortsatt på ett nybegynner nivå, og ett maks løft for deg vil ikke ha mye å si hverken for restitusjon eller påvirkning av treningen framover...Det er stor forkjell på ett maks løft for en person som tar 100 kilo i markløft, og en person som tar 300 kilo i markløft, begge makser, men personen som tar 300 kilo får en mye større belastning og trenger mye mer tid på restitusjon rett og slett fordi det er mye tyngre vekter...

Når det kommer til pauser, så spørs det på hva du vil... for styrke, så tar du så lange pauser som du trenger... når du er klar til å løfte, og å gi alt i neste sett, så setter du igang...dette kan være 1 minutt pause, eller 5 minutt pause... samma det.
Vist du trener litt mer for størrelse og muskelvekst, så er det fordelaktig med litt kortere pauser, der jakter man pump, og utmattelse av muskler, så her blir det mindre pause og høyere intensitet...
når det kommer til markløft, så skjekk ut de programmene jeg nevnte over... du får VIRKELIG mye igjen for å følge ett skikkelig system med treningen din!

Heisann, takk for ett veldig fyldig svar!

Takk for tallene i forhold til kroppsvekt, jeg kommer til å følge de når jeg kommer så langt Smiley Mente du når jeg fks når en 5rm som tilsvarer 2x kroppsvekt 1RM, eller når jeg faktisk når 2x kroppsvekt?

Holder på med en "variasjon" av starting strength, tilpasset utstyret jeg har hjemme. Trente på senter før, men ble lei og kjøpte utstyr hjemme. har OL stang og manualer og en haug med vektskiver, men ingen benkpress (men har benk) eller knebøystativ. Driver fortsatt å eksperimenterer litt med forskjellige øvelser. Liker virkelig ikke militærpress eller benkpress med stang, så de er byttet ut med skulderpress og benkpress med manualer. Får som sagt ikke kjørt knebøy siden jeg ikke har stativ, men prøvde idag en øvelse som heter "Barbell hack squat", kort sagt markløft med stanga bak beina. Må si jeg aldri har kjent en øvelse så mye i lårene, men er redd progressive overload kan bli vanskelig / tregt. Kjører markløft som vanlig, men vil du anbefale å holde meg til markløft 2 eller 3 ganger i uka fram til jeg når tyngre vekter?

Maxer ikke ofte i det hele tatt, har maxet benkpress 1 gang ett par år tilbake, men har ikke hatt sansen for maxing siden. Men i det siste har jeg virkelig fått sansen for markløft, og vil prøve å maxe for å kunne sette meg 1RM mål, og jobbe mot ett mål.

Lurer også på om hvor ofte jeg kan gjøre markløft vil endres hvis jeg er i kalori underskudd?

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: Teste maxløft og spm om belte
« #4 : 14. juni 2014, 16:27 »
Mente 1RM på dobbel kroppsvekt ja...uten at du er veldig lett da, type 70 kg eller nedover... da kan du gjærne vente litt til...
Men så mener også jeg at man ikke trenger så mye belte i markløft som man gjør i knebøy...
Når du ikke kjører spesielt med knebøy så kan du sikkert ta litt ekstra markløft...men 3 ganger tungt i uken blir nok litt mye å forvente tror jeg...ville holdt det nede på 2, uten at du føler du klarer det da...trening og restitusjon er veldig individuelt og varierer veldig fra person til person så bare prøv en stund og se om det virker for deg Wink

I kaloriunderskudd så blir restitusjonen din nedsatt, det betyr at du ikke nødvendig vis må ta det sjeldnere, men du må iallefall ta markløft lettere...restutisjonen din er dårligere så du må bruke lettere vekter på en eller to av øktene dine...
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!