Skrevet av Emne: For lav hvilepuls?  (Lest 7311 ganger)

Utlogget AG

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

For lav hvilepuls?
« : 04. august 2014, 20:43 »
Jeg har vært lat i lang tid og drar vel på 20-30 kg for mye (BMI 30+).

Gikk for 6-7 uker siden til investering av en sykkel i ønske om litt fysisk aktivitet og bedre helse.
Har syklet normalt 5-8 økter pr uke på ca 15 km, 30-60 minutter, snitter 140-150 i puls på turen med peak på 170-180.

Tenkte nå å sjekke hva min Polar måler mitt 24 timers kaloriforbruk til og har da hatt på meg pulsklokke/bånd siden 06 ca. Følgelig har jeg registrert en (sittende) hvilepuls på rundt 50, som tipper ned på 49 i ny og ne.

Dette synes jeg virker ganske lavt da jeg drikker mye kaffe og er relativt stor.
Jeg trente mye styrke for 10 år siden og har spilt squash 1-2 ganger pr uke i noen år, men har i siste året gjort lite.

Noen fornuftige tanker om hvorvidt dette er for lavt eller virker det sannsynlig ?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 270
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 270

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: For lav hvilepuls?
« #1 : 04. august 2014, 21:19 »
En klassekompis av fetteren min var i norgesklasse på mellomdistanse og tippet under 60 når han var i toppform. Selv er jeg ikke i nærheten av noe sånt men har hvilepuls på rundt 47 med 42 som laveste jeg har målt. Selv totalt ute av form så er den fortsatt på 50 tallet. Så det er individuelle forskjeller. Enkelte toppidrettsutøvere er ned på 20 tallet. Jeg drikker forresten en del kaffe men det har ikke noe å si. Tror det gjelder ekstremt forbruk.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget AG

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: For lav hvilepuls?
« #2 : 05. august 2014, 08:11 »
Sjekket også i dag morges når jeg våknet før jeg stod opp.
Var nede i 45, dip på 44.
Virker jo dramatisk lavt med tanke på at normalen er 60-80.

Dog har jeg alltid hentet meg fort inn etter å ha blitt sliten, f.eks. under squash-spill har jeg aldri hatt behov for særlig pauser, så det er kanskje et tegn på naturlig god kapasitet ?

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

Sv: For lav hvilepuls?
« #3 : 05. august 2014, 08:59 »
Normalen er vel mer +/- 60

80 da er man enten i meget dårlig form eller feiler noe, godt trente personer kan fint ha hvilepuls på 30 tallet selv om det selvfølgelig er forskjell fra person til person.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 270
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 270

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: For lav hvilepuls?
« #4 : 05. august 2014, 12:50 »
Normalen er vel mer +/- 60

80 da er man enten i meget dårlig form eller feiler noe, godt trente personer kan fint ha hvilepuls på 30 tallet selv om det selvfølgelig er forskjell fra person til person.

Hvis man er sofagris så kan det hende at man øker fra 60-70 til 80-100 bare av å sitte og en del måler hvilepuls når de sitter. Det blir mer korrekt å måle den liggende og gjerne før man våkner skikkelig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget suggen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: For lav hvilepuls?
« #5 : 02. november 2014, 17:19 »
jeg er 17 år og har en hvilepuls på maks 40. Jeg trener mye, så det har nok mye o si.

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 697
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 697

  • I wear a tanktop, because I'm a tank!
Sv: For lav hvilepuls?
« #6 : 02. november 2014, 19:42 »
ligger stadig nede på 34-35 så don't worry. Det er helt normalt å ha lav hvilepuls om man er aktiv og i relativt god form. Men vis du aldri trener å har en puls på rundt 30 bør du kontakte lege.
20år (1993)
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

My dad told me I could be anything... so I became shredded!

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: For lav hvilepuls?
« #7 : 05. desember 2014, 21:59 »
Normalt så ligger pulsen mellom 50-100, under 50 slag/min er definert som bradykardi....noen som både kan være en sykdomsdiagnose eller fysiologisk hos godt trente mennesker. Pulsfrekvens så lavt som 30-tallet er mer uvanlig selv hos godt trente atleter, men tallet i seg selv er ikke det viktigste. Det som betyr noe er:
1. Hos friske mennesker så responderer hjertet normalt ved økt belastning ((les: adekvat pulsøkning) uavhengig av hvilepuls
2. Hos syke mennesker så er pulsen for lav og hjertet klarer ikke å kompensere ved økt belastning....da får man en symptomatisk bradykardi (f.eks svimmelhet, besvimelse etc.).....dette er indikasjon for legebesøk og utredning.

-legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201965

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.