Skrevet av Emne: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!  (Lest 7991 ganger)

Utlogget Bebethinho

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« : 17. september 2014, 18:19 »
Hei!
Beklager for lang tråd. Hvis du kun vil lese konkrete spørsmål så står de nederst.

Jeg er 17, veier 60 kilo og bor i Sør-Amerika. Det har seg slik at jeg har trent i ca. 3 måneder, nesten bare med kroppsvekt.

Nå har jeg kommet meg til Brasil og startet på et treningsstudio. Det som frustrerer meg er at hundre forskjellige kilder sier hundre forskjellige ting! Det blir ikke enklere av at nesten ingen snakker språk som jeg kan.

Jeg har lest mye, men trenger virkelig å få oppklart noen konkrete spørsmål. Hvis noen som faktisk har PEILING kan hjelpe meg her hadde jeg satt stor pris på det!

Mitt mål: Jeg ønsker å få en kropp som ser bra ut. Villig til å trene 5 ganger i uka så lenge som det må trenes for at jeg skal se resultater. Jeg ønsker ikke først og fremst å bli stor (men selvfølgelig større!), men heller å få markerte muskler. Mer Christiano Ronaldo enn Dwayne Johnson, for å si det slk.

For tiden gjør jeg tre muskelgrupper hver dag med 4 øvelser. Trener i ca. 1 time og sliter meg ikke ut i noen av muskelgruppene. Har en masete og litt gæren personlig trener OG andre folk i gymmen som nærmest krangler om å lære meg. De er selvfølgelig uenige.

Konkrete spørsmål:
- Er det usunt for meg å trene i 1 1/2 time eller 2 timer dersom jeg spiser under økta? Vil det hjelpe for kjappere resultater?
- Er det greit å slite seg helt ut i øvelsene, også når kroppen ikke er vant med vektløft?
- Er 10 løft med 3 sett optimalt med tanke på mine målsettinger? Hvor mange muskelgrupper kan jeg trene på en dag?
- Hvor lange er pausene mellom settene og øvelsene?

Jeg er klar over at disse svarene kan finnes med google, og jeg har prøvd, men jeg trenger virkelig en forsikring fra et menneske og ikke en artikkel, som har peiling. Takk på forhånd for at dere hjelper en noob.  Grin

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #1 : 17. september 2014, 20:37 »
Hva har du trent med kroppsvekt da ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Bebethinho

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #2 : 18. september 2014, 00:38 »
Jeg har gjort økter på 1 time på lekeplassen og brukt det jeg kan bruke. Dips, pushups, pullups.. Alt mulig rart. Gjorde det som føltes rett, og det som slet meg ut.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #3 : 18. september 2014, 11:05 »
Hvis du trives med pullups og dips så er det bare å fortsette med det ! Det er meget gode øvelser for generell utvikling av overkroppen hvis de trenes progressivt. Det betyr vekt i beltet hvis man klarer veldig mange reps. Du kan gjerne ta det litt roligere med andre øvelser, spesielt før teknikken sitter ordentlig. Tren gjerne dyp knebøy og det trenger ikke å være til failure.

Færre reps per sett er for styrke (4-7)
Flere reps per sett er for muskelstørrelse og utholdenhet (8-12+)

Lengre pauser mellom settene passer for styrke og det gjelder spesielt tyngre øvelser, gjerne 2-3 minutter. Man kan eventuelt supersette tunge øvelser med lette øvelser for å spare tid.

Hvis du spiser underveis i økta så går det sikkert bra med 1-2 timer, det viktige er å passe på at man har nok energi på slutten av økta til å trene med kvalitet.  
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Bebethinho

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #4 : 18. september 2014, 12:45 »
Skjønner, takk for svar! Er det hensiktsmessig å trene lenger enn 1 time?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #5 : 18. september 2014, 13:03 »
Hvis du skal trene mange muskelgrupper i løpet av samme økt så er det viktigere at du alternerer på muskelgruppene i løpet av økta, gjerne med de tyngste øvelsene først. Da får hver enkelt muskelgruppe muligheten til å ta seg inn igjen og kvaliteten blir høyere. Å alternere bein, press, pull er en mulighet. Knebøy - dips - pullups (medium bredt overhåndsgrep er en god variant) - skulderpress - roing. Som et eksempel.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Bebethinho

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #6 : 18. september 2014, 14:15 »
Skjønner. Da er det vel bare å trene riktig og presse seg selv som gjelder, samt spise sunt. Grin

Utlogget Bebethinho

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Skal bygge muskler- Hva er riktig?!
« #7 : 18. september 2014, 14:23 »
Takk for svar!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!