Skrevet av Emne: Smerter i korsryggen  (Lest 2381 ganger)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Smerter i korsryggen
« : 14. oktober 2014, 22:16 »
Jeg har hatt vondt i korsryggen i 3-4 uker nå. Jeg er rimelig sikker på at skaden kom av en roøvelse - T-bar row med én arm om gangen. Jeg kjente det dro i ryggen, men tenkte at det var fordi jeg aldri hadde tatt øvelsen før og at det var noen støttemuskler som fikk kjørt seg.
Jeg har droppet markløft og knebøy siden det skjedde, og stort sett rodd med støtte til brystet. Mens jeg trener kjenner jeg ingenting i ryggen, men resten av døgnet gjør det vondt. Jeg vet ikke om det kan hjelpe å ta totalt treningsfri? Finnes det noen andre tips som kan helbrede skaden? Tenkte å unngå legebesøk da jeg er student, men om smerten ikke gir seg snart må jeg nesten gå til lege/fysio.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter i korsryggen
« #1 : 15. oktober 2014, 00:32 »
http://www.youtube.com/watch?v=34saz57cxjs

http://www.youtube.com/watch?v=p3UzlrfzT54

Lær deg å bruke hofta og ikke ryggen til å løfte. Korsryggen skal være litt svai (naturlig lordose), og du bør ha et buktrykk under løftainga. Fleksjon (avrundet korsrygg). Erfarer ofte at klienter med kronisk korsryggsmerte vil kompensere med korsryggen, da hofta er alt for stiv. Gjerne dårlig rumpefunksjon og stramme hamstrings.

Dessverre er dette noe som ofte krever mye coaching, vanskelig å forklare over internett.

Du kan prøve denne siden, den er legitim: Fixyourownbackpain.com

Lykke til!

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Smerter i korsryggen
« #2 : 15. oktober 2014, 17:56 »