Skrevet av Emne: Smerter i korsryggen  (Lest 2381 ganger)

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Smerter i korsryggen
« : 14. oktober 2014, 22:16 »
Jeg har hatt vondt i korsryggen i 3-4 uker nå. Jeg er rimelig sikker på at skaden kom av en roøvelse - T-bar row med én arm om gangen. Jeg kjente det dro i ryggen, men tenkte at det var fordi jeg aldri hadde tatt øvelsen før og at det var noen støttemuskler som fikk kjørt seg.
Jeg har droppet markløft og knebøy siden det skjedde, og stort sett rodd med støtte til brystet. Mens jeg trener kjenner jeg ingenting i ryggen, men resten av døgnet gjør det vondt. Jeg vet ikke om det kan hjelpe å ta totalt treningsfri? Finnes det noen andre tips som kan helbrede skaden? Tenkte å unngå legebesøk da jeg er student, men om smerten ikke gir seg snart må jeg nesten gå til lege/fysio.

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter i korsryggen
« #1 : 15. oktober 2014, 00:32 »
http://www.youtube.com/watch?v=34saz57cxjs

http://www.youtube.com/watch?v=p3UzlrfzT54

Lær deg å bruke hofta og ikke ryggen til å løfte. Korsryggen skal være litt svai (naturlig lordose), og du bør ha et buktrykk under løftainga. Fleksjon (avrundet korsrygg). Erfarer ofte at klienter med kronisk korsryggsmerte vil kompensere med korsryggen, da hofta er alt for stiv. Gjerne dårlig rumpefunksjon og stramme hamstrings.

Dessverre er dette noe som ofte krever mye coaching, vanskelig å forklare over internett.

Du kan prøve denne siden, den er legitim: Fixyourownbackpain.com

Lykke til!

Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Smerter i korsryggen
« #2 : 15. oktober 2014, 17:56 »
Jeg er rimelig sikker på at svaien i ryggen min er bra nok. Jeg har trent mye på å holde ryggen slik den skal være i både mark og knebøy. Om jeg får med hoftene i like stor grad er jeg ikke helt sikker på.
Det er derfor jeg også er ganske sikker på at skaden kom av denne ro-øvelsen da jeg kjente at det "dro" i ryggen. Det kan forsåvidt være fordi jeg maxet i markløft samme dag, men jeg fikk en kamerat til å filme de tyngste løftene, og det så bra ut. I tillegg kjentes det bra da jeg løftet.
Så jeg vet ikke om det finnes noen øvelser som kan fjerne smertene? Totalt treningsfri? Eller noe annet?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter i korsryggen
« #3 : 16. oktober 2014, 02:13 »
"Jeg er rimelig sikker på at svaien i ryggen min er bra nok. Jeg har trent mye på å holde ryggen slik den skal være i både mark og knebøy. Om jeg får med hoftene i like stor grad er jeg ikke helt sikker på." Dette er dessverre selvmotsigende. Jeg sier ikke det for å drite deg ut, men for å hjelpe deg. Erfaringsmessig så tviler jeg på at hip hingen er god, da nesten alle sliter med dette.

Foreslår at du tester rådene før du avfeier. Om det mot formodning skulle være en revet muskel i korsrygg, ala quadratus lumborum, multifidus eller lignende (TVILER), så kan du få dette bekreftet via MR.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!