Skrevet av Emne: Smerter like under kneet / kneskåla  (Lest 4891 ganger)

Utlogget Sliteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Smerter like under kneet / kneskåla
« : 08. oktober 2014, 14:22 »
Hei!
Opplever litt svake smerter under kneskåla, over beinet under kneskåla. Det er vel en sene der som holder kneskåla, stemmer ikke det?

Kommer natuligvis av knebøy og markløft, har også kjent det tidligere dersom jeg går nedover en lang nedoverbakke (ned fra et fjell osv).

Noen som kjenner til slik smerte? Hjelper det å tøye på noen måte, eller kan det være at jeg gjør noe teknisk feil som trigger det?
Svake smerter altså, men jeg vil jo ikke la det utvilke seg..
Kan det være noe som minner om jumpers knee-smerter?

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter like under kneet / kneskåla
« #1 : 09. oktober 2014, 01:07 »
Høres ut som typisk patellatendinitt. Betennelse i senen under kneskåla- veldig vanlig problem. Kommer ofte av at quads er mye sterkere og strammere enn hamstring, da den drar tibia (leggbeinet) fremover. Dette setter patellasenen og diverse ligamenter i en dårlig vinkel, og det fører ofte ACL skader, tendinitt og lignende.

Som du kan forstå, om leggbeinet her blir dratt fremover, vil senen kunne gli over bursa (slimposen) og kanten på øvre tibia og føre til betennelse av både senen og bursa.
http://www.sportsinjuryclinic.net/media/page/_master/98/images/thumbs/knee-bursas600.jpg

Årsak kan være så enkelt som svak hamstring (ofte medial hamstring, semitendinosus og semimembranosus). Av og til er det også problemer som gjør at enkelte muskler i quadriceps (quad=4 muskler) ikke fungerer som de skal, f.eks vastus medialis eller lateralis.

Noe jeg ofte ser hos klienter med smerter under kneskåla, er svakheter spesielt i semi'ene og vastus medialis, men det kan nok variere.

For å enkelt undersøke om du har et anteriort (fremoverdratt) leggbein, kan du rette ut beinet helt, UTEN å stramme musklene, og palpere under kneskåla for et lite 'platå'. Dette platået, avhengig av hvor mye det stikker ut, indikerer hvor langt tibia er dratt frem.

Eksempel på fix: Strekk og foamroll quads. Styrk VMO dersom denne henger etter. Tren masse hamstrings, liggende og sittende leg curls, GHR, strak mark, osv. Pass på at beinet ikke roterer ut eller inn ved curls, dette kan indikere medial/lateral dominans.

Håper dette ikke ble for komplisert :-)

Lykke til!

EDIT: Om du mener at smertene er INNI kneskåla, eller over, så kan dette indikere det tvert motsatte. Hyperekstensjon i kneet og hamstring dominans. Du får evt. bekrefte om det var det du mente, orker ikke skrive stil uten grunn ;-)

Utlogget Sliteren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Smerter like under kneet / kneskåla
« #2 : 09. oktober 2014, 08:45 »
Takk for svar :-)

Er ikke inni kneet nei, men under. Kan nok stemme slik du beskriver, at jeg må ta mer tak i hamstrings og tøying for bedre balanse. Pr idag har jeg ikke noen spesifikke øvelser som tar bakside lår, mens både bøy og mark gir juling til fremside lår (Hvertfall betydelig mer enn bakside).

Skal justere treningsprogrammet og prøve meg litt frem, takk igjen !

Utlogget Kjetil Larsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Smerter like under kneet / kneskåla
« #3 : 09. oktober 2014, 23:33 »
Ro end knebøyen til du kjenner at leggbeinet er dratt litt tilbake. Lykke til!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!