Skrevet av Emne: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP  (Lest 8835 ganger)

Utlogget Hand of Doom

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« : 10. oktober 2014, 10:19 »
Hei, jeg er en gutt på 19 år gammel som sliter veldig med fysikken.
Jeg hadde innrykk i forsvaret 8 august i PBN i Troms fylke.
Jeg er ca 187cm høy, veier rundt 75kg, så jeg sliter ikke med fedme eller å være altfor tynn.
Ting jeg har lagt merke til er at jeg spiser veldig mye, men legger veldig sjeldent på meg pga for høy forbrenning.
Spilte fotball siden jeg var 5 år, og var bedre enn gjennomsnittet.

Det var litt basic om meg og hva jeg gjøre, for nå kommer problemene.
Når jeg kom inn i forsvaret forventet jeg at det skulle være tungt, men da at det skulle være gjennomførbart. Jeg hadde ikke testet meg selv på div ting som push-ups, sit ups, 3000m osv. Men det tok ikke lang tid før jeg merket at jeg slet, og jeg fant fort ut at jeg var kanskje i dårligst form av alle. Jeg slet med kondisjonen, det var vanskelig å løpe med pakning på, jeg slet med styrken og utholdenheten. Så på de fysiske testene som egentlig kom ganske raskt, så fant jeg ut at jeg lå veldig langt etter.
Resultatene:
-3000m 15 minutter
-Push ups, 10
-Sit ups 20
-Hangups 2


Det værste av alt var at jeg virkelig ga alt, og det var så deprimerende og vondt å se at jeg faktisk var elendig. Det er rett og slett bare flaut. Når vi gjør øvelsene kommer folk bort og spør: "Hvor mange klarte du?" også skal jeg svare "jeg klarte 2, hvor mange greide du?" nei de greier 20 og 30....

Jeg sliter med selvtilliten, noe som jeg aldri har gjort før, og jeg trenger hjelp. jeg har vært redd for å gå på treningsstudio fordi jeg er redd hva folk synes, og jeg synes det er vondt å prestere så dårlig. Jeg forventet aldri å være superman i forsvaret, men jeg trodde jeg var rundt gjennomsnitt. Jeg er litt spinkel, men ellers helt normal kropp, glatt mage (ikke noe sixpack), helt ok ben. Så i skrivende stund så sitter jeg her og lurer på hva faen skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg begynne? Hvor skal jeg trene? Hva skal jeg spise? Jeg føler ikke at den gratise treningen man får i tjeneste har hjulpet så veldig heller. Hva slags protein pulver skal jeg kjøpe, om jeg skal kjøpe? Jeg har ikke tenkt på eller vurdert bol, fordi noen i familien gjorde det en stund, og for å gjøre det kort så er ikke han den han engang var.

Jeg håper dere har noen tips og kanskje kan få meg på rett vei og hjelpe meg med å finne motivasjon, selvsikkerhet og progresjon.
Hvis dere lurer på noe som er kritisk til hvordan dere skal gi meg råd, så vær så snill og kommenter, så skal jeg finne ut av det fortløpende.

Jeg håper ikke det er noen misforståelser, jeg har ikke lyst til å bli stor og sterk, jeg vil bare være i god form med god muskulatur. Jeg har ikke et behov for å se ut som hulken. Og hvis noen føler at innlegget er støtende om de mener at jeg synes det er dumt å være tynn, så kan jeg heller prøve å omformulere meg, fordi jeg vet at det er sikkert noen som har det værre enn meg.

Tusen takk på forhånd, jeg kommer tilbake og sjekker rundt 18 tiden grunnet bataljonsoppstilling som tar litt tid.

Mvh Erik

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #1 : 10. oktober 2014, 14:54 »
Hei Erik!
Syns det er tøft gjort at du kommer så ærlig fram, det er ingenting å være flau over, jeg tror det er mange som har det likt som deg men som ikke tør å si noe eller faktisk ikke har behov for fysisk styrke i deres hverdag. Enhver burde respektere en mann som er i treningsstudioet, for da ser man at han er i gang med å forbedre fysikken sin og er klar over tilstanden hans enten den er god eller dårlig.
Jeg forstår der slik at du er i militæret nå, for jeg ville anbefalt å bestilt en time med en personlig trener som kunne ha snakt litt mer med deg, tatt ulike målinger og lagt et trenings- og kostholdsprogram unikt laget til deg og dine mål. Du kan jo gjøre det som er "second best", å få et eget program kjøpt via internett av en personlig trener der du forklarer situasjonen din hvis du har økonomien til det. Dette kan du gjøre på ulike nettsteder.

Hvis ikke så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan. Du har et godt utgangspunkt til å få en god fysikk som passer i militæret, ikke for tynn og ikke for stor.
Først må du vite det at det du skal gjøre er å trene på det du vil bli god på. For å få bedre kondisjon, så løp til du ikke klarer mer og litt til, og varier litt med utholdenhetsøvelser og kanskje svømming hvis du har tilgang til det.
Du må også prioritere styrketrening, i militæret trenger du ikke å ha en relativ eksplosiv styrke i musklaturen, men du må ha utholdenhetsstyrke. Altså må du trene med mange reps, alt fra 8-20 (kommer helt an på øvelser og muskelgrupper). Jeg går ut ifra at det er et brukbart treningsstudio i leiren. Når du trener styrke så må du prioritere baseøvelsene; Markløft, knebøy, kroppshevninger/nedtrekk, militærpress, benkpress og dips. På disse øvelsene burde du trene 5-12 reps. Hvis dere har noen spesielle øvelser på fellestreningen deres så er det logisk at du burde også trene de (og trene de ekstra hvis du allerede har de på programmet, f.eks. pull ups) på fritiden for å øke progresjonen på fremgangen i antall reps/sekunder. Når du trener på treningsstudioet så ta gjerne med en kompis som har litt treningserfaring som kan "introdusere" deg for de ulike øvelsene og vise riktig utførelse, hvis ikke så trenger du ikke vær redd for å spør andre på studioet, mange føler godt om seg selv når du spør dem og vil derfor gjerne hjelpe deg.

Når det kommer til kostholdet, så må du ha et kalorioverskudd, altså må du spise med enn du vanligvis gjør, dette fordi du både har høy forbrenning og at du utsetter kroppen for mer fysisk aktivitet enn du er vandt med. Og drikk melk og vann, helst så mye vann som du overhode klarer. Og så må du huske å spise sunt. "Hva er sunt" spør du? Der er det så mye å si at jeg anbefaler seg å lese noen artikler om sunt kosthold her på treningsforum og/eller iform.no
Men hovedsaklig så må du sannsynligvis ha mer av alle næringsstoffene, eller like mye bare av de sunne variantene. Mange ser på karbs og fett som en fiende, men tvert i mot, ikke vær redd for å øke inntaket. Proteiner finnes hovedsaklig i kjøtt, fisk, egg, nøtter, melkeprodukter og bønner har også en god del. Sunne karbohydrater er i grovt bakevarer, grov pasta, bønner, frukt (anbefaler banan) osv. Sunne fettsyrer trenger du også, mange ungår fettsyrer bare fordi det har ordet "fett" i seg.. Du trenger 50-70g fett i løpet av dagen, hovedsaklig omega-3 fettsyrer og enumettede fettsyrer. Dette finnes i fet fisk, nøtter eller kjerner, avokado, olivenolje og rapsolje. Vitaminer og mineraler er minst like viktig, dette er i frukt, grønnsaker, salt osv. Fiber er også viktig, dette er i korn, havregryn og naturris, samt i tørkede erter og bønner, grønnsaker, rotfrukter og frukt.

Hvis du ikke klarer å få i seg nok næring i løpet av dagen så burde du kjøpe deg kostilskudd. Da anbefaler jeg omega-3 og "gainer".

Så altså, tren hardt, spis mye og sov så mye du kan.
Håper dette var til hjelp. :-)

Mvh Tommy

Utlogget Hand of Doom

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #2 : 10. oktober 2014, 15:20 »
Tusen takk, dette var akkurat det jeg trengte! Smiley

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #3 : 10. oktober 2014, 17:08 »
Hei!
Jeg forstår selv godt at slike ting kan gjøre deg deprimert, og muligens litt irritert du kommer over slike ting. Selv er jeg ansatt i forsvaret, men hadde den samme opplevelsen som deg under min tid i førstegangstjenesten, spessielt da i rekruttperioden.

Jeg er ikke så kjent med med hvordan idrettstilbudet er hos dere, da jeg formoder du er stasjonert på Setermoen?
Men først og fremst  anbefaler jeg deg å ta forbindelse med idrettsoffiseren på leir, slik at du kan ta en samtale med han/henne. Her kan du få en veiledning om hvordan du bør trene mot den tjenesten du har nå.
Jeg mener ikke at en PT er feil å snakke med, men min oppfatning er at idrettsoffiserer har en bredere kunnskap om hva som bør trenes. Jeg gjorde iallefall dette under min tid i førstegangstjenesten, noe jeg følte var nyttig.

Angående kosthold er jo det litt mer vanskelig å legge opp for du som er i PBN, enn en person som jobber 8-4 jobb. Jeg er helt enig med å snakke med en fagperson om hvordan du kan bedre kostholdet ditt, men det finnes alltid små ting du kan gjøre.

Kan hende dette ble noe dårlig forklart, men jeg ville iallefall testet ut tilbudene dine på leir som er gratis, før du prøver deg ut i det sivile som koster penger.

Mvh Adrian
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #4 : 10. oktober 2014, 17:18 »
Bra idè å snakke med idrettsoffiseren.  Thumbsup

Utlogget Adrian.k

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 159
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 159

Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #5 : 10. oktober 2014, 17:45 »
Bra idè å snakke med idrettsoffiseren.  Thumbsup

Takker Smiley
Det kommer jo veldig an på hvor engasjert idrettsoffiseren på leiren er, men det skader iallefall ikke å sjekke det ut.
21 år
95 kg
177 høy


Benk 120
Knebøy: 165
Markløft: 180 kg
Militærpress: 60 kg

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #6 : 10. oktober 2014, 18:36 »
Takker Smiley
Det kommer jo veldig an på hvor engasjert idrettsoffiseren på leiren er, men det skader iallefall ikke å sjekke det ut.
Ja selvfølgelig, får håbe han/hun gjør jobben sin skikkelig. :-)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hjelp/Råd/tips søkes ASAP
« #7 : 10. oktober 2014, 20:21 »
Siden du faktisk klarer noen pullups og en del pushups så skal det ikke så mye til. Blir du 25 % sterkere så klarer du kanskje 10 pullups og 20-30 pushups. Det er realistisk framgang i løpet av noen måneder. Med en vekt på 75 kilo går det sikkert å få 3000 meter tiden under 13 samtidig.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!