Skrevet av Emne: Kreatin - Forstår ikke helt..  (Lest 4369 ganger)

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Kreatin - Forstår ikke helt..
« : 18. oktober 2014, 15:59 »
Jeg sitter og leser side opp og side ned på dette fantastiske forumet om dagen og har nå bestilt Kreatin for første gang - blir gøy å se hvordan det fungerer.

Jeg har lest "Sticky-tråden" om Kreatin (øverst på Kosttilskuddslisten) og forstår ikke helt dette med doseringer. Tråden er låst, ellers ville jeg ha kommentert der.

Altså - På alle kreatinproduktene jeg har studert om dagen ender det daglige opptaket (Kreatin i pulverboks) på 20g i følge doseringsoppskriften på pakka. Jeg har forsøkt å finne kreatinet med best kvalitet, men alle (Proteinfabrikken) produktene forteller meg under næringinnhold at det er 100% kreatin. Altså en dose på 5g inneholder 5000mg kreatin...
Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

I sticky-tråden står det at man de 3 første dagene skal ta 2g X 10-ganger daglig for så å gå ned til 2g X 3-4 ganger daglig.
Dette ender da opp med et daglig inntak på max 8g kreatin, istedet for 20g som produktet anbefaler.

Jeg har ikke den minste tvil om at forfatteren av denne tråden har rett, men er det noen som bekrefte at jeg ikke har misforstått her?
Det er jo også flott at det blir billigere å følge denne oppskriften Smiley



Generelt setter jeg pris på om du kommer med litt tips og erfaring om kreatin i denne tråden, om det er noe du vil tilføye av egne erfaringer.

F.eks - Hvilket kreatinproduktet mener du er det beste, og skyller du det bestandig ned med juice? (Karbodrikk)

Tusen takk for hjelp!

Utlogget MAGOUOU

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • ARRRRRR
Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #1 : 18. oktober 2014, 17:28 »
Jeg sitter og leser side opp og side ned på dette fantastiske forumet om dagen og har nå bestilt Kreatin for første gang - blir gøy å se hvordan det fungerer.

Jeg har lest "Sticky-tråden" om Kreatin (øverst på Kosttilskuddslisten) og forstår ikke helt dette med doseringer. Tråden er låst, ellers ville jeg ha kommentert der.

Altså - På alle kreatinproduktene jeg har studert om dagen ender det daglige opptaket (Kreatin i pulverboks) på 20g i følge doseringsoppskriften på pakka. Jeg har forsøkt å finne kreatinet med best kvalitet, men alle (Proteinfabrikken) produktene forteller meg under næringinnhold at det er 100% kreatin. Altså en dose på 5g inneholder 5000mg kreatin...
Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

I sticky-tråden står det at man de 3 første dagene skal ta 2g X 10-ganger daglig for så å gå ned til 2g X 3-4 ganger daglig.
Dette ender da opp med et daglig inntak på max 8g kreatin, istedet for 20g som produktet anbefaler.

Jeg har ikke den minste tvil om at forfatteren av denne tråden har rett, men er det noen som bekrefte at jeg ikke har misforstått her?
Det er jo også flott at det blir billigere å følge denne oppskriften Smiley



Generelt setter jeg pris på om du kommer med litt tips og erfaring om kreatin i denne tråden, om det er noe du vil tilføye av egne erfaringer.

F.eks - Hvilket kreatinproduktet mener du er det beste, og skyller du det bestandig ned med juice? (Karbodrikk)

Tusen takk for hjelp!

Altså, 1g = 1000 mg
Da blir jo 5g = 5000 mg   

I oppstartsfasen kan du heller ta 5 ganger om dagen.
Jeg har selv brukt monohydrat (anses for å være det billigste men også det beste) der et scoop er 5g.
dvs. 25g de første 3-4 dagene.

Deretter går du ned til vanlig anbefalt dose, f.eks:
Morgen, før trening, etter trening og til kvelds.

Skylder ned med vann, jucie eller rett å slett rett i proteinshaken.
Min erfaring med kreatin er at dette gjør deg mer oppblåst, grunnet mer vann i kroppen.
Noe bedre energi.

Hadde heller spart pengene.

Riktig kosthold slår det meste av lovlige midler!!

Alder: 1989
Vekt: +-110 kg
Høyde: 189cm

RAW:
- Smalbenk: 180kg med stopp
- Benk: 170kgx2 med stopp
- Bøy:   200kg
- Mark:  260kg

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #2 : 18. oktober 2014, 18:02 »
Takk for svar!

Jeg jeg forstår 1g = 1000mg og det er derfor jeg reagerer og legger merke til at "sticky" om Kreatin, som jeg går ut i fra er en meget troverdig tråd (derfor låst Sticky) sier noe helt annet ang. doseringer enn det som står i produktbeskrivelsene.

Produktbeskrivelsene sier 20g om dagen, mens Sticky sier max 8g om dagen etter innkjøringsperioden.
Spranget her er ganske stort, derfor ville jeg ha det bekreftet Smiley


Forøvrig angrer jeg allerede på at jeg kjøpte Monohydrat, nettopp pgr.av det du sier om oppblåsthet. Jeg tror jeg skal be dem rette det opp til Pyruvate istedet.


Matopplegget er vanvittig viktig ja, helt enig, men vil man ikke få enda bedre resultat om man både får med seg mat og kosttilskudd i tillegg?
Det er vel ikke alt man får i seg kun gjennom mat Smiley
Jeg er i tillegg skiftarbeidet og har en skiftplan fra helvetet...jeg har ikke sjangs til å kjøre fullt matopplegg hver dag - må innfinne meg i å gjøre så godt jeg kan og akseptere at det er visse uker jeg ikke får spist slik jeg ønsker.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #3 : 18. oktober 2014, 18:16 »
http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Kreatin-Styrke/Kreatin-500g-Proteinfabrikken-10040-p0000000030#.VEKRw9gcQ1l

"Anbefalt bruk etter oppladningsfase
1 målebeger (5g) blandet i et glass juice eller annen karbodrikke 2-4 ganger daglig."

Anbefalt dagsdose andre steder er 5 gram per dag etter oppladingsfasen. Det var også det de opererte med på slutten av 90-tallet da jeg prøvde kreatin. Kosttilskuddsfabrikantene vil gjerne selge mer, så de har en tendens til å skru opp tallene ettersom det ikke er farlig å innta betydelig mer. Det kan tenkes at å bruke så mye som 10-20 gram hver dag binder mer vann i kroppen uten at det har noen ekstra effekt forøvrig.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MAGOUOU

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • ARRRRRR
Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #4 : 18. oktober 2014, 18:42 »
http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Kreatin-Styrke/Kreatin-500g-Proteinfabrikken-10040-p0000000030#.VEKRw9gcQ1l

"Anbefalt bruk etter oppladningsfase
1 målebeger (5g) blandet i et glass juice eller annen karbodrikke 2-4 ganger daglig."

Anbefalt dagsdose andre steder er 5 gram per dag etter oppladingsfasen. Det var også det de opererte med på slutten av 90-tallet da jeg prøvde kreatin. Kosttilskuddsfabrikantene vil gjerne selge mer, så de har en tendens til å skru opp tallene ettersom det ikke er farlig å innta betydelig mer. Det kan tenkes at å bruke så mye som 10-20 gram hver dag binder mer vann i kroppen uten at det har noen ekstra effekt forøvrig.



Det er riktig.

Når jeg brukte kreatin, tok jeg kun et scoop (5g) rett før trening.
Etter oppladningsfasen så klart.

Takk for svar!

Jeg jeg forstår 1g = 1000mg og det er derfor jeg reagerer og legger merke til at "sticky" om Kreatin, som jeg går ut i fra er en meget troverdig tråd (derfor låst Sticky) sier noe helt annet ang. doseringer enn det som står i produktbeskrivelsene.

Produktbeskrivelsene sier 20g om dagen, mens Sticky sier max 8g om dagen etter innkjøringsperioden.
Spranget her er ganske stort, derfor ville jeg ha det bekreftet Smiley


Forøvrig angrer jeg allerede på at jeg kjøpte Monohydrat, nettopp pgr.av det du sier om oppblåsthet. Jeg tror jeg skal be dem rette det opp til Pyruvate istedet.


Matopplegget er vanvittig viktig ja, helt enig, men vil man ikke få enda bedre resultat om man både får med seg mat og kosttilskudd i tillegg?
Det er vel ikke alt man får i seg kun gjennom mat Smiley
Jeg er i tillegg skiftarbeidet og har en skiftplan fra helvetet...jeg har ikke sjangs til å kjøre fullt matopplegg hver dag - må innfinne meg i å gjøre så godt jeg kan og akseptere at det er visse uker jeg ikke får spist slik jeg ønsker.

Joda, om budsjettet ser bra ut, pøs på Wink

Monogydrat er ikke noe dumt valg.
Om du f.eks velger trikreatin eller et annet med fancy navn kan du doble prisen og vel så det, uten at dette hjelper deg på noen som helst måte.

I følge noen studier, som jeg selvfølgelig ikke har link til nå, er det ytterst få som klarer å ta opp disse high tech kreatininkildene. Men flere får  en positiv virkning av monohydrat. Finner sikkert noen artikler på google!
Alder: 1989
Vekt: +-110 kg
Høyde: 189cm

RAW:
- Smalbenk: 180kg med stopp
- Benk: 170kgx2 med stopp
- Bøy:   200kg
- Mark:  260kg

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #5 : 18. oktober 2014, 20:04 »
Ok, takk

Hva synes dere om fremgangsmåten til Sticky-tråden da? Den skiller seg jo en del ut i forhold til både produktbeskrivelsen og det dere her inne foreslår, som f.eks 1 scoop føre trening og ikke noe mer.

Jeg tolker sticky som at det er best å ta en kvart scoop fordelt 4 ganger utover dagen istedet, og da ende opp på 8-10g pr. dag...?
Jeg skal kanskje slutte med å koble en godkjent sticky som noe mer enn en enkeltpersons mening.....(:

Jeg synes ikke kreatinet var veldig dyrt...
Party-pakka hos proteinfabrikken koster jo kun 399kr. 4 halvkilosbokse...
Burde jo vare en stund spør du meg (:

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #6 : 18. oktober 2014, 20:55 »
Jeg tipper du får 0.0174 prosent større effekt hvis du tar kreatinet 4 ganger per dag istedenfor 1 gang per dag.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #7 : 18. oktober 2014, 21:33 »
Okey, jeg får kanskje en følelse av at det ikke er aaaaaltfor stor tiltro til kreatin-effekten her inne?
Arrester meg om jeg mistolker.(:
Jeg vil ihvertfall ha med meg alt når det først skal inntas.

Uansett, kjekt å "vite" at det kanskje ikke er supernøye hvordan det gjøres (:

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #8 : 18. oktober 2014, 22:04 »
Joda, det har definitivt effekt på de fleste men det er ikke særlig komplisert. Kosthold er mer komplisert.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget rob1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #9 : 20. oktober 2014, 13:04 »
bare ta 5 gram daglig så er du safe

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #10 : 20. oktober 2014, 13:52 »
Ålæeit, takk skal dere ha for hjelpen folkens(:

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Kreatin - Forstår ikke helt..
« #11 : 20. oktober 2014, 14:20 »
Hvis du kobler deg til en maskin om natta som fordeler kreatininntaket jevnt intravenøst så tror jeg du kan oppnå hele 0.0439 prosent økt effekt av det. Hvis du tar med deg maskinen rundt hele dagen så kan du antagelig doble økningen. Merk - ikke effekten men økningen.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!