Skrevet av Emne: Hvor mye proteinpulver  (Lest 3930 ganger)

Utlogget 0312

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Hvor mye proteinpulver
« : 19. oktober 2014, 22:47 »
Er ei jente på 65 kilo som nettopp har kjøpt whey tech proteinpulver. Trener styrke 5 ganger i uka, og kondisjon 2 ganger. Hvor mange scoops burde jeg ta hver dag? Når burde jeg ta shakene? Og er det er problem og overstige proteinbruket om jeg feks spise mange egg en dag?

Utlogget Beast_it

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Hvor mye proteinpulver
« #1 : 20. oktober 2014, 10:45 »
Det er ikke dokomentert noen ulemper med høyt proteinintak, så bare kast innpå, overskuddet forbrenner kroppen og forlater kroppen sammen med de andre restene. MEN, overdrevent høyt inntak av proteiner (f.eks. mer enn 3 gram protein pr. kilo kroppsvekt), gjør at nyrer og lever må jobbe hardere og øker utskillelsen av kalsium i urinen. Med andre ord, for mye proteiner kan faktisk gjøre deg benskjør.

Men det anbefales å ta en shake rett etter trening, det er det mest ideele tidspunktet å ta det på. Ellers kan du også ta det på morgenen for gi kroppen proteinene den har ventet på hele natten. Kan også ta deg en shake hvis ikke har tilgang til mat eller må vente en stund til du spiser etter trening (eller hvis du rett og slett ikke får i deg nok proteiner via kostholdet).
Jeg ser for meg at du også er ung, og vil derfor si at 1,8 gram proteinpulver pr kilo kroppsvekt er best for deg ettersom du enda er i utvikling, det er lite vits i å overskride dette siden det da sannsynligvis vil bli unødvenidig proteinoverskudd. Hvis du ikke er særlig ung så anbefaler jeg 1,0 til 1,6 gram pr kilo. Beregn ut i fra dette hvor mange scoops du trenger.
Hvis du spiser mye egg så er det bare positivt, jo mer næring du får via "normal" mat og drikke desto bedre.
Men husk på at det skal mye til for å overskride proteininntaket så mye at det blir en påkjenning på kroppen. Føl ikke at du må ta ên eller flere shakes om dagen, for hvis du holder kostholdet bra nok trenger du ikke shake, mens andre dager trenger du en for å booste kostholdet litt.

Train-eat-sleep-repeat.

Utlogget superspurv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Hvor mye proteinpulver
« #2 : 20. oktober 2014, 12:37 »
Er du ei jente på 65 kilo trenger du 75-100g proteiner hver dag.. Det klarer jeg å få spist på et måltid.. da klarer du det også. Proteinpulver er bare 'hypet' opp av kosttilskudds- industrien.

Proteiner rett etter trening er broscience du iallefall ikke skal høre på. Det anabole vinduet er på 12 timer, ikke 30 minutter.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor mye proteinpulver
« #3 : 20. oktober 2014, 14:13 »
Proteinpulver er best til :

1) Slanking. Da trenger man like mye protein som før selv om kaloriinntaket går ned.
2) Dårlig kosthold. Proteinpulver fikser det til en viss grad.
3) Etter trening hvis man ikke får spist ordentlig på en stund.
4) Før leggetid, når kroppen faster i 8-16 timer avhengig av matvaner.

Et generelt proteinrikt kosthold er en bedre ide enn å basere seg på proteinpulver.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 0312

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Hvor mye proteinpulver
« #4 : 21. oktober 2014, 16:00 »
Tusentakk for svar! Prøver meg på 1,8 gram pr kg. Har kjøpt whey tech og lurer på om jeg burde kjøpe noe annet til å ta på kvelden?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Hvor mye proteinpulver
« #5 : 21. oktober 2014, 17:07 »
Du kan alltids bruke protein med mer kasein om kvelden siden det tas opp langsommere men det er ikke nødvendigvis verdt det det koster ekstra. Hvis man vil unngå aspartamtilsetning så er det kanskje verdt pengene å betale litt ekstra for det.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!