Skrevet av Emne: Styrkeløft og dips  (Lest 12091 ganger)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Styrkeløft og dips
« : 08. november 2014, 15:03 »
Det er en del styrkeløftdamer internasjonalt som løfter mye vekt i skjortebenk med tildels ekstrem grepsvidde, kort løftebane og lite tricepsinvolvering. Kan lure på hva de klarer i rå benkpress med medium grep (albueledd innenfor 90 grader i løpet av løftet). Her er råløfteren Kimberly Walford som har 110 i benkpress på 67 kilo kroppsvekt i IPF igang med dips under parallell og med relativt smalt grep, som krever tricepsstyrke :

https://www.facebook.com/video.php?v=317356285120183&set=vb.161253280730485&type=3&theater

kv+38.5 x 4 reps
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Styrkeløft og dips
« #1 : 09. november 2014, 15:29 »
Syns det kan virke som det kan hjelpe alt fra 0-110kg for gutta (avhengig av mange faktorer, virker ihvertfall som det er eksterm forskjell når du finner riktig skjorte og lærer å bruke den over noen år utifra resultater i klassisk og utstyr) . Så at f.eks Hildeborg som løfter over 200 med skjorte tjener en del regner jeg med men som folk har sagt tidligere, de som løfter 230 raw tjener gjerne over dobbelt så mye som de som løfter halvparten. Men å locke ut en vekt i toppen med skjorta MÅ ko kreve bra tricepsstyrke for det er jo i toppen den slutter å hjelpe.

Hvem har løfta mest i rawbenk i Norge av jentene da ? Noen som veit treningsløft eller hvor mye f.eks imponerende Hildeborg har f.eks i smalbenk ?

Det med grepet har vel ikke allverden å si ? Er jo en maxbredde, men den blir kanskje i overkant brei for små jenter og jeg tror det er mer hensiktsmessig med skjorte. Min erfaaring som bare har trent raw er at ganske mange har ganske lik styrke i smalbenk (alt fra 0 til 60kg forskjell mellom smal og den breieste, kanskje 10-20 når man ligger der de beste jentene ligger)og
Vil også tro det er mindre skaderisiko som råløfter med litt smalere grep enn maxbredde.

Bra dipsstyrke på dama, blir jo 105kg tklsammen, men alle er vel ganske mye sterkere i Dips, samlet vekt, ift benk. Kan bare referere til meg selv der og da jeg løfta 210 i smalbenk ((kunne nok løfta 220 en stund men da hadde jeg mista litt interesse) så hadde jeg rundt 95kg kroppsvekt og kunne gjøre 8-10 reps på 110kg ekstra i Dipsen. Det blir 205kg for 10, kanskje 2501rm sånn enkelt regna.

utifra det vil jeg tro at en del damer i styrkeløft Norge kan matche hu dama der, de siste årene har jo landslaget fått et helt sprøtt bra nivå. Og Hildeborg sin skjortebenk er vel verdensrekord såvidt meg bekjent. I de lettere vektklassene veit jeg ikke men når jeg vil finne ut hva som er mulig rå og rein går jeg utifra NSF resultater og ingentinganna. Dessverre har jeg ikke samme tilliten til andre nasjoner.

Men TRICEPS er VIKTIG i skjortebrnk, jeg tror faktisk det er det viktigste.  Hva tror dere styrkeløftere selv ?
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Styrkeløft og dips
« #2 : 09. november 2014, 17:10 »
Rundt 9 reps dips = 1 reps benkpress stemmer bra med omregningsformler jeg har sett. Kimberly Walford er en god del bedre i benkpress enn det omregningsformelen tilsier men det kan tenkes at dipsstativet var litt smalere enn det som er optimalt. Eller hun er rett og slett helt rå i akkurat benkpress.

Nå er det ikke bare benkeskjorte som hjelper betraktelig, i de lavere vektklassene så er det også grepsvidden. Maksimal grepsvidde er den samme for CYC som den er for en dameløfter på 47 kilo. I 120+ har det neppe veldig mye å si.

Sjekk 3:00 i denne videoen, det er verdensrekordholderen i benkpress i -57 for kvinner. Løftebanen er maks 10 cm og de tynne armene hennes har ikke triceps i det hele tatt til å løfte 140 kilo eller noe som ligner i vanlig benkpress :

http://www.youtube.com/watch?v=ZBBYMRVcEm0

Ekstrem grepsvidde hjelper enkelte i raw benkpress også, Eddie Berglund er et eksempel på det :

http://www.youtube.com/watch?v=QeUkvPNXCHc

Det der har heller ikke mye med triceps å gjøre !
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Styrkeløft og dips
« #3 : 09. november 2014, 17:27 »
Sant det du sier og jeg tror enkelte av tungvekterne også løfter en god dem med det bredeste grepet men det er nok ikke optimalt når man tenker på skader hvis man løfterraw. At forskjell åå konkurranse benk og raw strikt smalbenk kan være 100-130kg for enkelte kan godt hende og jeg tror nok hun jents der hadse hatt problemer med 80kg i smalbenk raw.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Styrkeløft og dips
« #4 : 09. november 2014, 17:29 »
Hadde vært bedre om de hadde løftet raw med albuene innenfor 90 grader i løpet av løftet og så doblet vekta når totalen skulle beregnes, men det blir bare en ønskedrøm.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Styrkeløft og dips
« #5 : 09. november 2014, 23:04 »
Hehe men jeg sjekka ut statistikken til hildeborg og hun løftet 125 raw da hun hadde rundt 190 pluss med skjorte. Nå dr hun nesten 40kg sterkere med skjorta så jeg tviler egentlig på at hun løfter under 150kg i et gymløft nå. Hun har ikke noe ekstremt spenn ellef ekstremt kort løftebane som hun lille sdiatiske. Og for å gi Hildeborg tvilen til gode kan det jo hende 125 bare var et lett treningsløft for hu den gangen og hun toppa neppe formen til detså at hun er kapabel til 160-170 åå måten du beskriver er ikke sååå urealistisk med topp form og om det var et mål i seg selv. Det med grader i albueleddet haddde dog blitt ekstremt vanskelig for de som er skikkelig store og har korte benkearmer og også merkelig måte å dømme benk på. Det hadde ihvertfall blitt en helt annen øvelse. Og uansett, folk hadde ikke løftet bare halvparten av det de gjør nå, dette er eliten i styrke og det gjelder de færreste å løfte så kort som hun lille asiatiske og man kan nesten ikke stenge ut folk med korte armer. Husk også at enkelte benkpressere i styrkeløftnorge har benka nærmere 300 kilo i løs gymstil raw og at f.eks martin rønning kan benke 260-270 på den måten du sier tviler jeg ikke på et sekund. Men jeg vekt ikke hvor stygge disse gymløftene jeg har hørt om var. Huskdr ikke om det var en fra klubben sande  eller om han benka for fræna men tror det er en av de to.

De sterkeste i Norge i baseøvelsene forblir nok styrkeløfterne uansett hvor lite dopingtester det er i strongman. Og strongma folket bruker drakter PLUSS at de gjerne drar mark på en måte som aldri ville blitt godkjent. Nå er jo ikke problemer med utstyret noen grunn til å ikke stille i styrkeløft lenger, klassisk løfting har jo eget Nm og jeg tror at hvis du drar på et sånn stevne får du se mye som er mer imponerende enn videoen i førstepost.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Styrkeløft og dips
« #6 : 09. november 2014, 23:18 »
Og det var sterke folk før skjorta ble innført også, og før alle de kortarma supertynne akrobatasiaterbenkerne var så utbredt som etter skjortene ble mainstream.
Regner med du f.eks syns james henderson sitt løft var ok. Lange apearmer som helt flatt pressa over 320kg med tydelig stopp og signaler.

 Er vel to andre amerikanere som har løfta mer men det er snakk om noen få kilo på en langt mindre imponerende måte. Og ikke minst,  James ble etter det jeg har hørt dopingtesta flere ganger noe som gjør det hele ekstremt med tanke på hvor mye hard kuring kan hjelpe hos noen, (kan bruke meg selv som eksempel,  nesten 15% forskjell på beste på og beste løft etter å ha vært lovlig lengde rein og måtte bygd meg opp igjen fra søla igjen. Og det er bare hos meg som hobbymosjonist, fattigmann og ekstremt useriøs både på gym og kjøkken ) at enkelte har løftet 60-70kg mer med type IFBB PRO boling sånn amerikanerne holder på med gh, insulin og tilgang på ubegrensede doser som noen helt sikkert benytter seg av syns nesten det er rart verdensrekorden er så lav som den er når det er så mange utesta stevner. Men kan vel kanskje hende det ikke går an å løfte 350 raw, jeg aner ikke, men styrke og muskler og interessen for det har jo eksplodert så man skal alsri se bort ifra at nye talenter kommer og gjør "umulige" ting slik Henderson gjorde, kongen av benk. Men jeg tror det er mange av de med de beste genene som holder seg langt unna steroider og sånt dritt for de blir sterkere enn de de ser rundt seg som bruker uansett, så hvorfor gidde ? Man blir ikke rik av det akkurat.  Tror neppe Mendelson hadde matcha Øyvind Haugrav under samme krav og alder. Det er kanskje grunnen til at vi ikke har sett 350 enda, for de som er født med de beste genene orker ikke det tullet. Og for Øyvind sin del så veit jeg at han med tiden kan matche henderson om han går full pupp inn for det og er villig til å veie over 180kg uten krympa testtikler.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Styrkeløft og dips
« #7 : 09. november 2014, 23:51 »
90 grader i albueleddet funker ikke ? Neivel. Men variabel maksimal grepsvidde burde ha blitt innført. Det kan standardiseres eller bedømmes på forhånd for hvert individ. Hvis de gidder så går det an. Da blir det iallfall samme øvelsen uavhengig av kroppsstørrelse og proporsjoner. Har sett tilfeller der løfteren godt kunne hatt bruk for enda bredere grep enn det maksimalt tillatte, han var enormt høy og bred og langarmet. Fra Egypt. God i markløft, sånn passe i resten men benken led nok litt.

Sjekk 1:40:20

http://www.youtube.com/watch?v=892LzhiGLeU

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Styrkeløft og dips
« #8 : 10. november 2014, 12:15 »
Ja james henderson tror jeg faktisk løftet lengre enn det der på verdensrekordløftet på 322, 5kg og det var et smalbenkløft i tillegg. Smalbenk uten arch,Defmt laaange armer og lengre stopp enn de bruker nå. I et touch and go gymløft uten stopp med bredt geep hadde fortsatt vært innenfor dine rammer for store lange Jim og da tror jeg vel han fint kunne løftet i et strikt touch and go løft med et innøvd bredere løft, tja bortimot 350 raw og om han hadde innøvd en skjorte over noen år (noe han dog er helt imot) så kunne det ha blitt et 500 kilos ipf benk, ser jo emkelte med såvidt over
.200 raw som tar over 300 bare her i Norge,  det er 50% mer vekter og jeg tror også enkeltr kan tjene mer, spesielt ift at det var et backnin the day stopp også  .men 50% av 320 er 160 som blir 480 og 60% blir 512kg.
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Styrkeløft og dips
« #9 : 10. november 2014, 13:59 »
Litt av grunnen til at løftere konkurrerer i raw eller single-ply er vel at de har talent for akkurat det. Ray Williams tar neppe 500+ med knebøydrakt og CYC tar neppe 410+ raw. Det er nok litt sånn med benkskjorte også, spesielt for dameløftere. Jennifer Thompson i -63 løfter 140 i raw benkpress omtrent innenfor de reglene jeg skisserte men ubetydelig mer med skjorte. Der har du et skikkelig råbenkmonster !
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Sv: Styrkeløft og dips
« #10 : 11. november 2014, 11:58 »
Hehe jeg tror du hafde blitt overrasket over hvor sterke de er raw selv om de konkurrer med utstyr. Nekter å tro at Hildeborg har under 150, og du må huske at den offisiele ordentlige styrkeløften som flest satser mot er med utstyr. Det er en del av sporten, og det er såklart noen som tjener ekstremt mye av single ply også. Tror ikke det går på damer eller menn men mer prosentet av hva man løfter. (Hvis man tar de som har brukt skjorta ovrr tid, funnet riktig type og trent nok i de) at noen av de som tjener mest av gutta får 150kg kan godt hende og 70-80 for de beste damene, hildeborg har vel rundt 230 da jeg sjekket her om dagen, tror få matcher den dama der i benk ass. Hun er sterkeee enn 95% av menn som trener også. Og jeg stoler ikke like mye på at alle i toppen er reine av amerikanerne. Er ikke sååå lenge siden folk kura nesyen fritt i norsk styrkeløft heller (20 pluss år sida) men holdningene er såpass harde nå imot at en på landslaget kan NESTEN umulig dope seg.

Men kul tråd egentlig, synd bare jeg og du syns den var interessant hehehe Smiley
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!